Author Topic: Stelling: een fanfare hoort geen klassieke muziek te spelen.  (Read 28214 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #45 on: 05 October 2007, 17:59:13 »
Trouwens, welkom terug aan boord, mrPC! een vakkundig antwoord of  commentaar wordt altijd gewaardeerd!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #46 on: 05 October 2007, 20:07:52 »
Helemaal mee eens...
Ik lees ze met veel genoegen =D>

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #47 on: 06 October 2007, 00:58:33 »
Quote from: "jazzysaxs"
voorbeeldje: :lol:
ik heb gespeeld onder een russische dirigent, die kon werkelijk een feest maken van slavische/klezmer muziek.
maar van een simpel ding als ABBA of iets van H. van lijnschoten? daar snapte hij niets van... :)



Ooooooh, wáár is die dirigent?!
Ik vind slavische/klezmermuziek zo leuk...

Ik duik overal op als er ergens een klezmerworkshop is!!!  :D  (niet té ver weg)
Dat is mijn 'ding'!
Een orkest wat alleen maar dat soort muziek maakt, zoek ik nog.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #48 on: 06 October 2007, 11:12:57 »
wat je zegt klopt helemaal, het muziekonderwijs wordt niet serieus genomen en zo ver uitgegekleed dat het inmiddels ook hier en daar niet meer serieus genomen kan worden.
dat rechtvaardigt volkomen een hele reeks berichten van iedereen

echter...waar we het over hadden, daar wil ik alleen dit nog over kwijt.

De dirigent van een orkest vergelijk ik met de trainer van een voetbalelftal. Je maakt een inschatting van je spelers en bekijkt welke mogelijkheden je dan hebt.
vervolgens kies je een tactiek en je zet de spelers in op zo'n manier dat ze zoveel mogelijk rendement geven.
soms betekent dat dat je ze moet laten inzien dat een andere rol of aanpak dan voorheen beter kan werken.
omdat de dirigent of trainer als professional word ingehuurd is het zijn verantwoordelijkheid om die beslissingen te nemen.
dat is geen democratisch proces!
je hoeft het alleen niet lomp te doen en aan gevoelens van mensen voorbij te gaan, we hebben het tenslotte nog steeds over amateurs...
louis van gaal zou dit waarschijnlijk anders zien (!).
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #49 on: 06 October 2007, 15:58:58 »
Ja, de dirigent bepaalt! dat is voor een ouder iemand met een boel ervaring vaak weer wat makkelijker dan voor de jonge onervaren dirigent. Veel orkesten bevinden zich nog een beetje in 2 tijdperken, 1 been in het conservatieve oude en hetandere been doet voorzichtig een stapje vooruit. Ik neem mijn petje af voor het dirigentje van 25 jaar wat van een bestaand orkest, gestoeld op tradities en familiebanden, een met zijn tijd meegaand orkest kan maken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #50 on: 07 October 2007, 00:27:50 »
Nou...de dirigent bepaald?!
Niet iedere dirigent heeft evenveel durf en lef daarvoor.
En ik denk ook wel dat de oudere, ervaren genre dirigenten wat meer overhand hebben dan de jonge 'broekies'.
Als de jongere dirigenten 'streng' optreden, is gelijk de dirigent de schuldige, en deugt deze niet meer.

Ik heb het zelf meegemaakt, dus een 'broekie' zei zijn mening, en er was een groep muzikanten die er pontificaal tegenin ging.
Daar bedoel ik mee: de dirigent die juist orde en regelmaat wilde scheppen in het orkest, er wat moois van wilde maken, een orkest waar je mee tevoorschijn kon komen, werd gewoon finaal weggepest!!!
De hele sfeer was weg, omdat een groepje muzikanten het op hun eigen manier wilden doen.
Toen ben ik er ook mee gestopt, samen met een redelijk aantal leden, inclusief de dirigent.

Mentaliteit.....
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #51 on: 07 October 2007, 22:20:14 »
goed lezen Bianca..... :)
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #52 on: 28 October 2007, 01:25:50 »
Quote from: "Bianca"
Quote from: "jazzysaxs"
voorbeeldje: :lol:
ik heb gespeeld onder een russische dirigent, die kon werkelijk een feest maken van slavische/klezmer muziek.
maar van een simpel ding als ABBA of iets van H. van lijnschoten? daar snapte hij niets van... :)


Ooooooh, wáár is die dirigent?!
Ik vind slavische/klezmermuziek zo leuk...

Ik duik overal op als er ergens een klezmerworkshop is!!!  :D  (niet té ver weg)
Dat is mijn 'ding'!
Een orkest wat alleen maar dat soort muziek maakt, zoek ik nog.


hahaha, een beetje late reactie, sorrie
deze dirigent heeft zijn werkgebied in Gelderland (achterhoek) en doceert klarinet in Winterswijk aan de muziekschool.
Marc Golub.
workshops, daar weet ik niet van, woon al een tijdje niet meer in de Achterhoek.

groet Jazzysaxs
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #53 on: 28 October 2007, 23:10:47 »
Hi hi, geeft niet...
Workshops zat.
Zal misschien toch niet zo dicht in de buurt zijn.
Voor een workshop is dat niet zo heel erg, maar als je elke week een heel eind moet rijden voor een paar uurtjes muziek...jaja! Ik weet dat sommigen zo gek zijn...ik voorlopig niet.
Misschien toch even stiekum kijken wie en waar dat is... :-D
(je hebt de naam vermeld)
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #54 on: 28 October 2007, 23:13:02 »
Euh...is het geen Mark Golub met een "k" ipv een "c"?

http://boogiewoogie.nl/personeel_detail.asp?peid=18
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #55 on: 28 October 2007, 23:25:42 »
Quote from: "Bianca"
Euh...is het geen Mark Golub met een "k" ipv een "c"?

http://boogiewoogie.nl/personeel_detail.asp?peid=18


Yep, dat is hem
The one and only

 :D Jazzysaxs
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #56 on: 28 October 2007, 23:37:19 »
Quote from: "Bianca"
Hi hi, geeft niet...
Workshops zat.
Zal misschien toch niet zo dicht in de buurt zijn.
Voor een workshop is dat niet zo heel erg, maar als je elke week een heel eind moet rijden voor een paar uurtjes muziek...jaja! Ik weet dat sommigen zo gek zijn...ik voorlopig niet.
Misschien toch even stiekum kijken wie en waar dat is... :-D  rijden is!

maar hij is iedere donderdagmorgen in Doetinchem, da's maar een uurtje snelweg...  :D
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #57 on: 28 October 2007, 23:56:39 »
Zwolle, Doetinchem...jemig, jij sjeest écht overal heen!!!
Of bedoelde je Zwolle... :?
(ik raak nu een beetje de weg kwijt...)
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline theo123

  • Member
  • *
  • Posts: 32
    • http://www.saxofoonkwintetzjus-5.nl
(No subject)
« Reply #58 on: 17 November 2007, 17:44:10 »
Quote from: "Pieter"
Quote from: "Amanda"
Hij vind het overigens zoiezo al raar dat ik met hoofdinstrument sopraan saxofoon gekozen heb voor de klassieke opleiding.
Ik vrees dat er nog heel wat discussies met deze man gaan volgen...  :-D

Maar dat kan ik ook wel met hem eens zijn. Het meest toegepaste instrument in de klassiek saxofoonmuziek is nu eenmaal de altsax. Bij een presentatie op het Rotterdams conservatorium was ook een eerstejaars op sopraan. Kwam ook uit de fanfare. Daar werd bijverteld dat ze het volgende jaar echt over moest stappen op alt.


Ik wil de kat niet op het spek binden maar als ik bijvoorbeeld kijk en luister naar bijvoorbeeld Rieu, deze speelt toch redelijk klassiek of is het modern klassiek en hij maakt veel gebruik van bijvoorbeeld de sopraansax in zijn arrangementen.
Wij werken ieder jaar met onze fanfare tijdens de Rieu concerten in Maastricht
saxofoon alt Selmer SA80 II mat
saxofoon sopraan Buffet Crampon SI

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #59 on: 17 November 2007, 18:11:25 »
Het gaat er niet om wie of wat kiest voor een bepaalde bezetting. Zelfs niet eens om de geschiktheid van een instrument voor bepaalde muziek.
het klassieke saxofoonrepertoire is voor het grootste gedeelte geschreven voor alt. Daarbij  komt dat het niet de bedoeling is dat je je alleen bezig houd met noten spelen maar dat je inzicht krijgt in dat repertoire. Ik lees wel eens iets van een klassiek saxofonist aan de andere kant van de oceaan, die volgens eigen zeggen zelfs een aanhanger is van de Franse school, maar nog nooit gehoord heeft van Pierre Max Dubois en vele anderen, ongetwijfeld. Dan heb je dus ook geen enkel idee van de tijd, de plaats en het idioom van die muziek. En dat is iemand die heel veel lesgeeft. DAt kan echt niet. Klassieke muziek, maar eigenlijk alle muziekstromingen leer je niet door alleen te spelen wat je moet spelen, maar ook en eigenlijk zeker door je te verdiepen in de muziek. Bach bv is best te spelen, althans een aantal stukken, maar Bach begrijpen is iets heel anders, en wanneer dat begrip er is merk je dat je Bach zonder begrip niet klinkt als Bach.  
Als klassiek conservatoriumstudent hoor je toch eigenlijk wel de 4 gangbare saxen te kunnen spelen en kun je je alsnog wel ergens in specialiseren, maar klassieke sax is alt als basis.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.