Author Topic: Stelling: een fanfare hoort geen klassieke muziek te spelen.  (Read 28212 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Die opmerking plaatste mijn conservatoriumleraar 2 weken terug.
Tegen een pianist/organist bij mij in de klas.
Dus ik beloofde hem de week daarop een cd mee te nemen met een klassiek stuk, gespeeld door mijn orkest.
Het was een stuk uit de periode waar we nu ook mee bezig zijn met geschiedenis (Largo uit de symfonie van de nieuwe wereld).

Hij kwam er wel van terug en zei ook eerlijk dat hij fanfare-orkesten alleen kende van de straatoptredens en de hoempapa-muziek.
Toch vond hij dat de bezetting er niet naar was om klassiek te spelen.

Ik ben van mening dat je met elke bezetting klassiek kan spelen.
Alleen klinkt het met een fanfare natuurlijk anders dan wanneer je zo'n stuk met een symfonie-orkest speelt.
Waarvoor het uiteindelijk ook geschreven is.

Hoe denken jullie erover? En waarom?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 06 November 2006, 16:39:11 »
Helemaal mee eens...

Ik heb juist aan de andere kant problemen met ha/fa/bra orkesten die moderne "pop" muziek willen spelen.
Die arrangementen vind ik vaak knudde...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 06 November 2006, 17:02:10 »
Dat is een heel interresante stelling!
Ik moet nu alleen gaan reperteren maar wanneer ik thuis ben ga ik daar eens even voor zitten. Tot straks.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 06 November 2006, 17:08:05 »
Ik speel in een fanfare en daar spelen we meestal klassieke muziek. Heel af en toe iets richting in de lichte muziek.
We hebben ook thema's gehad voor filmmuziek werd mij verteld.

Ik vind de benaming hoempapa muziek vreselijk, klinkt zo minderwaardig...

Een fanfare hoort natuurlijk te lopen met marsmuziek enz., maar optredens (dus niet optochten...) wordt er het meeste aandacht besteedt aan klassieke muziek.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 06 November 2006, 18:39:24 »
Een muziekstuk geschreven voor een bepaalde bezetting wordt het beste weergegeven wanneer het ook in die bezetting uitgevoerd wordt. Of een uitvoering in een andere bezetting minder mooi of evt. mooier kan zijn is alleen een kwestie van smaak. Veel van de klassieke muziek wordt ook niet meer in de originele bezetting uitgevoerd. Pas na 1750 werd het mogelijk om meer dynamiek te gebruiken en werden de orkesten uitgebreid naar de vorm waarin we ze nu kennen. Toch is die uitbreiding, denk ik, vooral tot stand gekomen door de vermeerdering van de verschillende instrumenten. Er kwamen bv. meerdere fluiten ipv 1 traverso om tegenwicht te bieden aan de dynamische mogelijkheden van bv piano.  Ik denk dat de klassieke muziek hierdoor eigenlijk al die tijd toch hetzelfde karakter heeft behouden. Wanneer je de klankkleur van een dergelijk orkest verandert door bv blazers neer te zetten waar er normaal strijkers zitten, krijg je een heel ander geluid. En of dat nou recht doet aan wat geschreven is wil ik ook wel betwijfelen.
De klankkleur van bv. een harmonieorkest kan mij niet zo boeien, en van een fanfare al helemaal niet. BEHALVE wanneer er speciaal voor een dergelijk orkest geschreven is. Verder blijft het altijd een beetje behelpen wanneer een dergelijk orkest klassieke of popmuziek speelt. Vaak zijn de arrangementen erg gestroomlijnd en is veel emotie verloren gegaan. Het leuke is dat wanneer klassieke muziek door een rockband wordt gespeeld er veel vaker iets aantoegevoegd wordt dan wanneer de HAFABRA zich ermee gaat bemoeien. Ook een wanneer BV een philharmonisch orkest, of zelfs kamerensemble zich op het populaire pad gaan, ontstaan er vaak spannende dingen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat wanneer prof. Orkesten als de Marinierskapel of de kon. Luchtmachtkapel spelen, ik het allemaal wel te pruimen vind. Ik hoef er toch echt geen CD van, ook niet van het orkest waar ik zelf inspeel.
Tot zover kan ik de opmerking van deze docent begrijpen.
Echter een andere zaak vind ik het volgende:

-Ik weet niet wat voor vak hij geeft of wat zijn eigen instrument is. Wanneer iemand bv viool speelt zal hij weinig binding met de Hafabra-wereld hebben. Toch vind ik dat iemand die muziekonderwijs geeft op zijn minst enigszins op de hoogte hoort te zijn van een zo’n belangrijke factor in de amateur-muziekwereld als de Hafabra. Het zou niet verkeerd zijn wanneer zo iemand zich realiseert dat de muzikanten in opleiding in hun latere prof. leven qua inkomen vaak afhankelijk zijn van die amateurwereld.

-Muziek is niet statisch. Muziek is voortdurend aan verandering en ontwikkeling onderhevig. Hier ontlenen mensen hun recht aan om met muziek te experimenteren en uit te voeren op de manier waarop zij dat willen. ( Er wordt tegenwoordig zelfs gerapt in klassieke muziek, klassieke componisten maken gebruik van die invloeden)

-Door ongefundeerde kritiek te uiten worden orkesten als harmonie en fanfare en steek in de rug gegeven. Deze orkesten hebben het, tegenwoordig, over het algemeen moeilijk. Subsidies zijn ontoereikend en orkesten zoeken hun toevlucht tot het uitvoeren van muziek waar zij van verwachten dat deze zowel publiek als leden op zal leveren. Muziekstukken laten schrijven is veelal onbetaalbaar terwijl er toch echt wel jong compositie talent aanwezig is wat de Hafabra van een modern en eigen repertoire zou kunnen voorzien.

Feitelijk vind ik dat er bij ELKE beroepsmuzikant een verantwoordelijkheid ligt tav de amateur-muziekwereld. En natuurlijk kan niet iedereen zich daar gelijkelijk voor inzetten maar voor mij begint betrokkenheid met waardering en respect. Zelfs voor een Hoempa-pa-band.

Elke prof is eerst amateur geweest!

Zo, dit was het eerste wat mij tebinnen schoot.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline prodigy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 06 November 2006, 18:57:32 »
Quote from: "the martin"
Ik heb juist aan de andere kant problemen met ha/fa/bra orkesten die moderne "pop" muziek willen spelen.
Die arrangementen vind ik vaak knudde...

hier sluit ik me volledig bij aan.
ik ril van stukken als "the cream of Clapton" e.d.
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 06 November 2006, 19:23:30 »
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens Pieter. Met enkele kleine facetten echter niet zoals:

Wanneer je de klankkleur van een dergelijk orkest verandert door bv blazers neer te zetten waar er normaal strijkers zitten, krijg je een heel ander geluid. En of dat nou recht doet aan wat geschreven is wil ik ook wel betwijfelen.

Veel componisten hebben veel van hun werk dat bijvoorbeeld orgineel voor piano was, ook voor symphony orkest herschreven. {of omgekeerd} Je krijgt dat uiteraard een heel ander geluid maar of het daardoor minder tot zijn recht zou komen.... ik weet het niet. Tuurlijk, klank en karakter van het stuk veranderen maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden zal ik maar zeggen.

Verder vind ik Amanda, dat die leraar van jou zich eerst eens in de materie had moeten verdiepen alvorens te roepen dat het allemaal niets is. Ik heb zelf 2 jaar in een fanfare gespeeld en ging er met veel scepsis in. Ik heb 2 zeer waardevolle jaren gehad. Schitterende muziek {ook mindere gevallen uiteraard, wat dat betreft kan ik me aansluiten bij wat Martin schreef}. Maar stukken als Amazonia {dat is de enige die ik me zo kan herinneren} zijn fantastische werken.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 06 November 2006, 23:58:41 »
Quote from: "Ellis11"
Ik ben het voor een groot deel wel met je eens Pieter. Met enkele kleine facetten echter niet zoals:

Wanneer je de klankkleur van een dergelijk orkest verandert door bv blazers neer te zetten waar er normaal strijkers zitten, krijg je een heel ander geluid. En of dat nou recht doet aan wat geschreven is wil ik ook wel betwijfelen.

Veel componisten hebben veel van hun werk dat bijvoorbeeld orgineel voor piano was, ook voor symphony orkest herschreven. {of omgekeerd} Je krijgt dat uiteraard een heel ander geluid maar of het daardoor minder tot zijn recht zou komen.... ik weet het niet. Tuurlijk, klank en karakter van het stuk veranderen maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden zal ik maar zeggen..

Nou, dat ben ik natuurlijk helemaal met je eens!. Ik heb in een ver verleden klassiek gitaar gespeeld. En dat behelst heel wat originele pianomuziek. Toch vind  ik, enerzijds, de verandering zo groot, dat het  niet meer in de buurt komt van het origineel, qua klank, aan de andere kant blijft de overeenkomst in karakter.
Dat mis ik in de HAfa muziek. Ik blijf het een beetje een aftreksel vinden.
Dat heeft overigens weer niets te maken met het plezier wat mensen in een harmonie of fanfare orkest kunnen hebben. Waaronder ikzelf dus. En je kunt er gigantisch veel leren.
Voor alles is een publiek, zelfs het levenslied heeft ontelbare aanhangers. (dat is dus echt de enige muzieksoort waar ik niet van hou, oh ja en free jazz.) Dat is waar het mij eigenlijk om gaat. er bestaan vele soorten van "puurheid" maar er zijn nog  veel meer mensen die op nog veel meer manieren genieten.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 07 November 2006, 08:31:56 »
Interessante discussie dus  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 07 November 2006, 09:18:48 »
Quote from: "Amanda"
Hij vind het overigens zoiezo al raar dat ik met hoofdinstrument sopraan saxofoon gekozen heb voor de klassieke opleiding.
Ik vrees dat er nog heel wat discussies met deze man gaan volgen...  :-D

Maar dat kan ik ook wel met hem eens zijn. Het meest toegepaste instrument in de klassiek saxofoonmuziek is nu eenmaal de altsax. Bij een presentatie op het Rotterdams conservatorium was ook een eerstejaars op sopraan. Kwam ook uit de fanfare. Daar werd bijverteld dat ze het volgende jaar echt over moest stappen op alt.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 07 November 2006, 11:44:22 »
Ja, daarom doe ik alt erbij.
Ik heb ook gekozen voor klassiek omdat ik docent muziek wil worden.
Mijn hoofdinstrument is sopraan.
Afstuderen doe ik met altsax als bijvak, dus ook niet met de sopraan.
Maar goed, dat staat buiten de discussie  :)

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 07 November 2006, 11:53:45 »
Feitelijk vind ik dat er bij ELKE beroepsmuzikant een verantwoordelijkheid ligt tav de amateur-muziekwereld. En natuurlijk kan niet iedereen zich daar gelijkelijk voor inzetten maar voor mij begint betrokkenheid met waardering en respect. Zelfs voor een Hoempa-pa-band.

Elke prof is eerst amateur geweest!

Hulde! Dit is helemaal waar...

Overigens is de opmerking van je docent ook discutabel, Amanda, omdat hij geen definitie van "klassieke" muziek geeft. Als we heel zeikerig gaan doen, valt hier alleen de muziek van het Neo-Classicisme onder. Componisten uit de Barok, Romantiek etc. schreven sec genomen geen klassieke muziek...

Ik werk soms samen met muziekwetenschappers, en kom hierdoor steeds meer tot de conclusie dat er een verdraaid beeld bestaat van hoe "klassieke" muziek zou moeten klinken. Zoals Pieter al zei is er veel veranderd aan de bezetting en dergelijke zaken, ik trek hieruit de conclusie dat in de muziekwereld wordt getracht de muziek zo authentiek mogelijk uit te voeren met een bezetting die dat soms helemaal niet is.

In mijn studie als museoloog ben ik erachter gekomen dat het krampachtig nastreven van authenticiteit tot decontextualisering kan leiden. Muziek is dynamisch en dient te evolueren, die beroemde componisten lieten zich ook door de wereld om zich heen inspireren.

Wie weet waren Mozart en Bach wel Hafabra mannen geweest als ze nu geleefd hadden.  :wink:  

Beethoven had echter Rock & Roll gespeeld, samen met Chuck Berry...  :-D
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 07 November 2006, 12:03:38 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Wie weet waren Mozart en Bach wel Hafabra mannen geweest als ze nu geleefd hadden.  :wink:  

Misschien zijn ze wel gereincarneerd in Jacob of Jan de Haan :P

Offline Ellis11

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 07 November 2006, 12:15:22 »
Ik heb in een ver verleden klassiek gitaar gespeeld.

goh, zijn er nog meer overeenkomsten...

even off topic: ik ben een paar dagen niet thuis maar je spullen komen eraan Pieter.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
(No subject)
« Reply #14 on: 07 November 2006, 12:18:54 »
wij spelen in heist qua stijl waarschijnlijk bijna alles
we zijn nu in volle voorbereiding voor de nieuwjaarsconcerten, vooral walsen dus, pure klassieke muziek (vrij saai feitelijk om repeteren), de lenteconcerten zijn meestal gevuld met "moderne klassieke muziek" (wittrock, dehaan & consoorten), "populaire klassieke muziek" (stukken alla czardas), alsook modernere muziek (music van miles, williams medley,...)
en voor langs de straat hebben we dan nog es 2 marchboekskjes, waarin zowel gewone, militaire als processiemarchen zitten, alsook hymnes (voor plechtigheden)
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action