Author Topic: Een klassiek opleiding is funest voor Jazz  (Read 25089 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #60 on: 28 May 2007, 09:27:52 »
Ik denk dat zodra NZJ voor 90% een programmering heeft zoals anno nu, niet leading is, maar gevestigd. Als je leading wilt zien als een leiden naar/in een richting althans.

Ik heb Talking Heads, Ramones en the Police op 1 avond (!) gezien in een zaaltje voor 250 man. Die bands waren toen duidelijk leading. je zult dus moeten gaan zoeken in de donkere spelonken van obscure gelegenheden om leading Jazz te vinden. Hetzelfde geldt ook voor `de ` Blues.
Mijn bescheiden mening in deze.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #61 on: 20 August 2007, 12:40:30 »
Ik denk dat er geen mainstream jazz bestaat... Er zijn zo ongelooflijk veel stijlen opzich, en daarnaast zijn er ook nog zo ongelooflijk veel artiesten die wel binnen een bepaalde stroming jazz spelen, maar daarneest er hun eigen ideeën en gedachtes op na houden dat je binnen de jazz eigenlijk continu appels met peren aan het vergelijk bent.

Wel denk ik dat er in de jazz steeds meer een besef komt dat compositie naast improvistatie ook heel erg belangrijk is, dat er dus meer aandacht besteedt zal worden aan de opbouw en klank van een stuk. In plaats van eventjes een themaatje afraggen en daarna lekker gaan improviseren (niet dat alle jazzmuzikanten dat deden, maar veel wel  :wink: )

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline johnvs

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #62 on: 20 August 2007, 22:08:38 »
Quote from: "FB"
Noem mij een (1) pionieer in de Jazz (vroeger/ nu ) die eerst een klassieke muziekopleiding heeft gevolgd.

Ik weet niet hoe je "pioneer" gedefinieerd wilt hebben, maar uit mijn hoofd weet ik wel 2 geweldige jazzmuzikanten die eerst een klassieke opleiding gevold hebben:

bassist: George Mraz
pianist: Brad Meldau
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #63 on: 23 August 2007, 17:55:07 »
Quote from: "johnvs"
Quote from: "FB"
Noem mij een (1) pionieer in de Jazz (vroeger/ nu ) die eerst een klassieke muziekopleiding heeft gevolgd.

Ik weet niet hoe je "pioneer" gedefinieerd wilt hebben, maar uit mijn hoofd weet ik wel 2 geweldige jazzmuzikanten die eerst een klassieke opleiding gevold hebben:

bassist: George Mraz
pianist: Brad Meldau

Weer twee die aan eht lijstje van legendes in voorgaande posts toegevoegd kunnen worden...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #64 on: 25 August 2007, 22:48:46 »
Je zou eigenlijk aan van alles een beetje moeten snuffelen.
Van alles een klein beetje verstand hebben, en van daaruit een (of meerder) richting(en) uitgaan.

Ik heb ook altijd een klassieke opleiding gehad, via de play-alongmethode verschillende stijlen ontdekt en gespeeld, en dan merk je zelf wel wat het meest bij je past, en aantrekt in een bepaalde muziekstijl.

Dan heb ik daarnaasr best wel een behoorlijke brede smaak hoor, maar heb toch wel bepaalde voorkeuren... :)
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax