Author Topic: Een klassiek opleiding is funest voor Jazz  (Read 25090 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #45 on: 25 May 2007, 23:15:38 »
Quote from: "FB"
Ik heb in ieder geval wat Jazz cd`s via Amazon.com besteld
( oa. Cannonball)

Erg goede keuze...
Één van mijn all-time favorieten...

En om nog eens terug te komen op de verdwaalde discussie..
Ik denk juist dat een klassieke opleiding een goede onderbouwing kan zijn voor Jazz. Melodieleer, accoorden, etc... Allemaal basisstenen die ook in de Jazz van toepassing zijn. Alleen de wijze waarop ze worden toegepast is anders....
En dat daarnaast bij Jazz vrijer met deze materie wordt omgegaan is juist het geweldige...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #46 on: 25 May 2007, 23:18:26 »
...ja dat besef ik nu ook wel. Mijn kunstschilderopleiding heeft mij parten gespeeld.

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #47 on: 26 May 2007, 21:32:37 »
het blijft eigenlijk een beetje appels met peren vergelijken.

de ontstaangeschiedenis van het 'klassieke' en de 'Jazz' rusten op verschillende pijlers. die pijlers (bomen, zoals je wilt) hebben zich ieder op  hun eigen manier ontwikkelt.
en met de ontwikkeling ook een verschillende beleving van muziek.
beide pijlers met elkaar vergelijken lijkt mij ondoenlijk.

natuurlijk wordt er hevig vanuit de 'klassieke' wereld geflirt met de Jazz...
dan gaan orkesten die klassiek geinstrumenteerd zijn jazzy spelen. de betere onder ons nagelaten, blijkt dat toch dat de klassieke notatie van de Jazz een groot struikelblok te zijn. en de resultaten zijn daarna.

de 'naieve' Jazzmuzikanten (zonder de klassieke opleiding) spelen naar mijn bescheiden mening de Jazz zoals die hoort...
vanuit het hart en met gevoel.
maar volgens mij kun je al na enkele jaren klassieke opleiding nooit meer die naieveling worden...

elke 'methode' om Jazz te leren spelen lijkt mij daarmee onmogelijk?
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #48 on: 26 May 2007, 21:41:07 »
..zo ervaar ik het ook een beetje...
Maar ondertussen denk ik dat `dit ervaren` meer een wens is van de gedachte dan de dagelijkse werkelelijkheid..
M2c

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #49 on: 26 May 2007, 21:59:13 »
hahaha, natuurlijk weet ik dat er waarschijnlijk nog maar zeeeer weinig muzikanten zijn die niet op zijn minst een stukkie klassieke opleiding hebben (al is het maar de notatie), ik denk dat je ook niet staande zou kunnen houden met de huidige vorm van Jazz muziek.

inderdaad de wens van de gedachte....
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #50 on: 26 May 2007, 22:29:31 »
Wellicht dat deze discussie wat genuanceerd kan worden door bijv. te concluderen dat er 2 invalshoeken tot nu toe zijn:
1) Jazz ontwikkelt zich dankzij en mede door een westerse klassieke basis (kennis)
2) Jazz ontwikkelt zich dankzij en mede door het loslaten van een westerse klassieke baasis (kennis)

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #51 on: 26 May 2007, 22:44:04 »
Quote from: "FB"
Wellicht dat deze discussie wat genuanceerd kan worden door bijv. te concluderen dat er 2 invalshoeken tot nu toe zijn:
1) Jazz ontwikkelt zich dankzij en mede door een westerse klassieke basis (kennis)
2) Jazz ontwikkelt zich dankzij en mede door het loslaten van een westerse klassieke baasis (kennis)


wil je me uitleggen waar de Jazzmuziek ontwikkeling zich nu bevindt?
mijn eerdere reactie is namelijk gebaseerd op een module Muziekgeschiedenis van de Open Universiteit.
een van de mankementen van zo'n module is dat het al geschiedenis is op het moment dat het geschreven is....
door persoonlijke omstandigheden ben ik niet op de hoogte van de huidige stand van zaken...
een link of een mail hierover is zeer welkom, ik ben erg geinteresseerd.
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #52 on: 26 May 2007, 22:54:31 »
..helaas..kan ik je niet helpen met je vraag.
Ik ben pas sinds een aantal maanden geinteresserd in Jazz als muziekvorm..daarvoor was/is het een "situation noir"...interessant maar geen invloed op mijn denken.
Mijn kennis is  beperkt. Mijn interesse is groot.
Lijkt mij trouwens leuk en leerzaam die module die je momenteel doet.

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #53 on: 26 May 2007, 23:07:12 »
ow, deze module heb ik een aantal jaren geleden al afgesloten.

ik kan het wel aanraden, zij het dat het er eentje is van ongeveer 500 studie uren. het was een cadeautje aan mijzelf.
een drieluik: Klassiek, Jazz en Pop
met name de Jazz module is geweldig om te doen. (veel authentieke geluidsopnames)
Het is echter echt muziekgeschiedenis, en heeft dus weinig met muziekmaken zelf te maken, ik zie het als achtergrondinformatie, het waarom iets is zoals het is, maar absoluut niet noodzakelijk om op een leuke manier muziek te maken!
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #54 on: 26 May 2007, 23:24:25 »
Mensen die  een studie van 500 uren een cadeautje aan zichzelf noemen, mag ik wel!
 8)

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #55 on: 26 May 2007, 23:26:42 »
tja, niets is zoals het lijkt :D
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #56 on: 26 May 2007, 23:30:02 »
"c ` est n ` est pas une pipe"?
 :roll:

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #57 on: 26 May 2007, 23:54:45 »
oeps hier verlies je mij

frans kent frans niet

om terug te komen op het topic:

wie kan mij vertellen waar de ontwikkeling van de jazz muziek zich nu bevind?
en dan heb ik het gewoonweg over huidige vorm van Jazz...
ik weet North Sea Jazz Festval is een uitgelezen kans om te ervaren, maar ik ben een beetje eenzaam in mijn omgeving kwa interesse, dus daar kom ik naar alle waarschijnlijkheid niet.
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #58 on: 27 May 2007, 01:22:06 »
Quote from: "jazzysaxs"
oeps hier verlies je mij

frans kent frans niet

om terug te komen op het topic:

wie kan mij vertellen waar de ontwikkeling van de jazz muziek zich nu bevind?
en dan heb ik het gewoonweg over huidige vorm van Jazz...
ik weet North Sea Jazz Festval is een uitgelezen kans om te ervaren, maar ik ben een beetje eenzaam in mijn omgeving kwa interesse, dus daar kom ik naar alle waarschijnlijkheid niet.



Tsja, je hebt een achtergrond in de cultuurwetenschappen dus je zult misschien wel begrijpen waarom het onmogelijk is die vraag te beantwoorden..... Een formulering van de ontwikkeling van de jazz zal, met hoeveel bronnen je dit ook zou onderbouwen, altijd een perceptie van de beschouwer weergeven, en geen vaststaande feiten.

Dit geld dus ook voor de programmering van NSJ....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline jazzysaxs

  • Member
  • *
  • Posts: 36
(No subject)
« Reply #59 on: 28 May 2007, 09:10:23 »
even een nuancering (voordat iets een eigen leven gaat leiden)
mijn achtergrond in culturele wetenschappen is beperkt tot een stukkie filosofie en een stukkie muziekgeschiedenis.
opgedaan uit pure interesse.

mijn vraag om meer informatie over de huidige stand van zaken, hoeft niet te lastig benaderd te worden. het is gewoon pure interesse.

dus stel ik hem nog een keer, wie kan mij vertellen wat naar zijn mening de huidige Jazz muziek doet? welke invloeden spelen op dit moment een hoofdrol?
is de progamering van NZJ hierin leading?
alt]alias Martin[/i]
tenor: Conn Lady(without the) face 1959 alias De Dame
fluit: Gemeinhardt solid silver ach en een beetje klarinet lukt ook nog wel...