Author Topic: Mondstukken welke?  (Read 24834 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tineke

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #60 on: 16 April 2006, 18:27:24 »
Ik speelde op Rico Royal 2. 'k heb een poosje geleden via rieten.nl een proef setje rieten bestel rico jazz select verschillende types no 2 en francois louis no 2,5. Ik merk echter niet veel verschil. Volgens mij had in elk geval beter rico no 2,5 of 3 kunnen bestellen.

Het mondstuk Meyer wordt door veel mensen aangeraden.
Is er iemand die iets weet over Selmer super session, deze schijnt voor lichte muziek te zijn, maat niemand heeft het ooit over dit mondstuk!!!  de selmer solist= meer klassiek ( in de informatie die ik op internet kan vinden)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #61 on: 16 April 2006, 21:24:23 »
De selmer soloist wordt ook veel voor klassiek gebruikt, maar is ook wel geschikt voor lichte muziek hoor. Metname een grotere tip opening.

Voor klassiek is het meestal beter een wat kleinere tip opening (bijvoorbeeld de C* of C** enz.) met een wat dikkere riet. Een dikker riet geeft toch naar mijn idee een wat warmere klank klinkt mooier...

En voor lichte muziek wordt meestal een grotere tip opening gebruikt wat dus vraagt naar een lichtere rietje.

Je kan zelf het beste bepalen wat het beste voor je is. Luister veel naar verschillende saxofonisten om te bepalen waar nou precies jouw smaak ligt en qua style. Je vind heel veel over mondstukken op internet wat ze beweren, dit zijn alleen maar dingen wat invloed heeft op het geluid (kleine dingetjes), maar dat wilt niet zeggen of het beter is voor je, je moet er natuurlijk wel op kunnen spelen. Het beste is gewoon echt alles uitproberen, en als je dat gaat doen ook je eigen mondstuk meenemen om te vergelijken. Natuurlijk test je het allemaal op je eigen sax. Als je ook het SaxOnTheWeb.net forum leest dan lees je ook wel eens over die mondstuk 'Selmer super session'. Het wordt ook niet zo lang geproduceerd (een nieuwe soort mondstuk).
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #62 on: 30 April 2006, 20:07:19 »
Voor alt of sopraan? Ik vind meyer mondstukken erg goed voor een band als ik het geluid hoor van andere (heb trouwens ook meyers geprobeerd). En ook Otto Links, voor alt. Maar ik vind het zo standaard klinken... Daar hou ik niet zo van.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline =SaX=Erik

• Member
  • *
  • "You gotta feel that you live"
(No subject)
« Reply #63 on: 17 June 2006, 21:33:46 »
Ik speel met mijn alt op een Otto link 5* en op mijn tenor op een Otto Link 7*. Laatst heb ik een Claude Lakey (tip-opening ff kwijt) geprobeerd. Ik zweerde altijd bij mijn linkie, maar toen ik die CL had geprobeerd wow! wat een geluid... ik zou 't wel weten (aan de prijs ligt het niet....)
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe