Mondstukken welke?

Started by Daan, 12 April 2005, 14:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tony

Ik schat dat je op de Dukoff of Berg Larsen uitkomt. Alhoewel de Lebayle ook wel erg makkelijk speelt maar compleet anders is dan bovengenoemde.

Daan

Tot nu toe vind ik de Berg Larsen het mooist spelen.
Maar die Dukoff is wel erg scherp, aangezien ik in een BigBand speel is het niet de bedoeling dat alles vals gaat worden ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Tony

Speel je de Dukoff met een V16 of een Lavoz?

Daan

Meerdere :) . Ik probeer gewoon alles...

Ik vroeg me af wat voor binders je op een Berg Larsen kan doen. Ik had al ergens gelezen over Rovners, die heb jij toch Edwin?

Ik kan wel meer klank uit mijn soloist krijgen maar die Berg Larsen heeft een bij geluid wat ik mooier vind :)

Ben Rodenburg

ebrg larsen is ok olee olee :P

ik gebruik buiten me les en de bigband altijd me berg larsen (tenzij ik jazz moet spelen natuurlijk) heerlijke toon
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

mrPC

een mondstuk ' bezit' niet een bepaald geluid. het kan je slechts helpen het geluid wat jij wilt hebben te bereiken. bedenk dus eerst wat je wilt en ga dan daar een mondstuk erbij zoeken. de hier genoemde mondstukken, dukoff, berg larssen zijn erg uitgesproken mondstukken. die zou ik zo maar niet als eerste kiezen.....
ga ook zeker niet op je eerste indruk af. wanneer je in een winkel aan het proberen bent lijkt alles geweldig, echter na een paar weken kan het behoorlijk tegen vallen.
een mondstuk kiezen gaat meestal het best via de weg van geleidelijkheid. en dat betekent dat je na een heel kleine selmer niet zomaar naar een berg larssen of een dukoff moet gaan.
anders hoor je straks bij die mensen die een hele la vol hebben liggen omdat ze van hot naar her springen.
succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Daan

Ik begrijp het, ik heb vele mondstukken geprobeerd. Ik had die Dukoff meegenomen om te kijken wat voor geluid ik daaruit kan krijgen, maar het blijft te scherp vind ik. Maar die Berg Larsen gaat wel goed. Alleen daarbij zit ik te denken wat voor riet ik zou nemen ervoor. Bij Alexander DC rietje komt er vaak een piep bij het aanzetten (door te veel knijpen toch?). Maar ik merk wel dat ieder x je eigen soort geluid er terug in komt in een mondstuk sommige zijn gewoon wat scherper of de ander helemaal niet enz. Kleine veranderingen vind ik :)

Tony

Quote from: "mrPC"en dat betekent dat je na een heel kleine selmer niet zomaar naar een berg larssen of een dukoff moet gaan.
anders hoor je straks bij die mensen die een hele la vol hebben liggen omdat ze van hot naar her springen.
succes

Hmmm... nu komt dat best wel een beetje negatief over. Als je nou in de luxe zit om verschillende mondstukken aan te schaffen, elk mondstuk heeft z'n eigen karakter en bovenal is het leuk om soms weer eens een ander mondstuk te pakken. Wat is er dan mis aan een la vol?

Daan

Je kan het op verschillende manieren zien, de één heeft een lade vol omdat hij/zij ze telkens gebruikt en de ene mondstuk weer meer geschikt is voor jazz de andere funk de ander klassiek enz. (wat Anthony bedoelt denk ik)

en wat mr PC bedoelt is voor mensen die telkens maar gewoon mondstukken aanschaffen omdat ze denken (theoretisch) het juiste mondstuk gevonden te hebben voor hem/haar. Dat kom je veel tegen dan kopen mensen gewoon maar wat van verkoopsites zoals Ebay en marktplaats enz.

Maar buiten mondstukken uitzoeken is er nog iets moeilijks, rieten testen...

Tony

Ja, maar dat gebeurt soms. Maar soms kan je voorkeur ook veranderen. Toen ik m'n Dukoff kocht vond ik het een te gek mondstuk met een lekkere sound. Toen speelde ik op een houten Lebayle geloof ik en die speelde weer net wat fijner en had weer net wat ander geluid wat ik ook mooier vond.

Ik denk ook dat het in de persoon zelf zit. Sommige mensen vinden in 1x de ideale setup en spelen daar hun hele leven mee, sommige mensen zijn altijd op zoek naar iets beters en hebben hun la vol met leuke mondstukken. Ik denk dat geen van beide hun voordelen en nadelen hebben.

Daan

Ja dat is een goeie, je moet jezelf ook wel prioriteiten nemen denk ik. Je kan wel eindeloos doorgaan met het zoeken naar het zogenoemde "ultieme" mondstuk. Maar dat verschilt toch per persoon. En de geluid is heel erg afhankelijk van de persoon die op de sax speelt enz. Zo kan je wel eindeloos door gaan met het proberen van mondstukken, mondstukken, mondstukken, saxen, rieten, mondstukken enz. enz. om jouw ideale geluid (wat je in je hoofd hebt) te krijgen zoals dat van David Sanborn Candy Dulfer noem maar op! Maar het heeft geen zin om te proberen zoals hun te klinken als je het niet kan halen (een goede punt om dat te weten ;) ).

Tony

Maar wie zegt dat dat het geval is?
Er is natuurlijk een groot verschil tussen iemand die elke week een nieuw mondstuk, binder en riet koopt omdat ze toch niet bevallen.

Ik bedoel... je hebt ook meerdere paar schoenen, meerdere saxen, meerdere binders... dus waarom geen meerdere mondstukken? Helemaal als het compleet verschillende zijn. Dan is het juist leuk en stimulerend om eens af te wisselen.

Kijk naar jezelf... je overweegt nu een metalen BL terwijl dat iets compleets anders is dan een Selmer, maar ze zijn allebei leuk en hebben allebei verschillende kwaliteiten. Da's toch gewoon leuk om beide te hebben?

Daan

Dat is wel een goed idee om het met schoenen te gaan vergelijken :) .
Aangezien die nieuwe schoenen van nu ook wel aardig prijzig zijn :) .
Ja, ik snap wat je bedoelt Anthony.

Tineke

Quote from: "mrPC"een mondstuk ' bezit' niet een bepaald geluid. het kan je slechts helpen het geluid wat jij wilt hebben te bereiken. bedenk dus eerst wat je wilt en ga dan daar een mondstuk erbij zoeken.
ga ook zeker niet op je eerste indruk af. wanneer je in een winkel aan het proberen bent lijkt alles geweldig, echter na een paar weken kan het behoorlijk tegen vallen.
een mondstuk kiezen gaat meestal het best via de weg van geleidelijkheid. en dat betekent dat je na een heel kleine selmer niet zomaar naar een berg larssen of een dukoff moet kiezen
succes
Even een oud onderwerp weer oppakken.....er is al veel over geschreven, maar blijft natuurlijk actueel.
Wat voor advies geef je qua overstap dan van Selmer C* naar.......
muziek moet qua steil in bigband passen en jazz.

CBone

Quote from: "Tineke"Even een oud onderwerp weer oppakken.....er is al veel over geschreven, maar blijft natuurlijk actueel.
Wat voor advies geef je qua overstap dan van Selmer C* naar.......
muziek moet qua steil in bigband passen en jazz.

Voor alt, een Meyer, tip opening zal je zelf moeten ondervinden, zal zo'n 5 of 6 zijn denk ik. Probeer meteen een ander type riet uit, zeker als je nu op bv Vandoren traditional speelt.
En ook hier weer, lekker gaan proberen in een winkel met veel keuze.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie