Author Topic: Verschil in klank tussen midden D en Bijv. Cis  (Read 12528 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 19 December 2007, 11:03:09 »
Bij een goed afgestelde sax en bij het beste materiaal wat er is blijft dit probleem bestaan. Je Cklep naar beneden schroeven heeft te maken met je stemming. Wanneer alles zodanig is afgesteld dat je een optimale stemming hebt die je op je sax kunt bereiken heb je nog steeds last van slecht klinkende Cis en D. Wanneer je aan een klep gaat sleutelen ga je ook de stemming van andere noten veranderen en voor je  weet ben je een stukje van een poot van een stoel aan het afzagen en je weet waar dit over het algemeen eindigt.
Het is niet zo dat de afwijkingen in klank op elke sax hetzelfde zijn. Op alt zijn Cis D hoog en midden, A hoog, B hoog Cis en D hoog om verschillende redenen hele moeilijke noten. Dat is dan  echt niet automatisch op tenor of bari of sopraan zo. Die hebben hun eigen afwijkingen.
Je speelt al lang en je speelt op toeters waarbij je in de laagte de nodige voice-ervaring hebt opgedaan waarschijnlijk. Wanneer je ook gewend bent om een klassieke toon na te streven zul je waarschijnlijk ook gewend zijn om kritischer te luisteren naar je klankkwaliteit dan bij elke andere stijl. Je bent gewend aan het geluid op je tenor of bari en ervaart nu ineens de verschillen met een alt.

Het is vooral ademsteun en het geven van richting aan je lucht, denk maar aan een laserstraaltje, wat uiteindelijk dit probleem op moet gaan lossen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #16 on: 19 December 2007, 11:56:44 »
http://www.musicmedic.com/info/articles/num_25.html

voor de `diepgangers`onder ons..
 :wink:

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #17 on: 19 December 2007, 11:59:00 »
Quote from: "FB"
http://www.musicmedic.com/info/articles/num_25.html

voor de `diepgangers`onder ons..
 :wink:

Yep, mooi artikel

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 19 December 2007, 12:13:20 »
Zoals ik al zei, de klank van de midden  Cis en D is GEEN afwijking maar heel normaal.
Elk instrument heeft zo zijn eigen niet te verhelpen manco's, daar komt de techniek van despeler aan te pas. Denk maar aan de cis op een dwarsfluit, of A op een klarinet.  Dat moet je ook echt zelf oplossen.
Mijn reparateur is iemand die de saxen van de nederlandse, en buitenlandse grootheden onder zijn hoede heeft ( lange wachttijden en neemt geen patienten meer aan) en hij zegt heel simpel De afstand van de klep tot het toongat moet de helft zijn van de diameter. Van die helft ben ik niet zeker meer maar hetis gewoon een vaste regel, daarna ga je luisteren, en dan niet alleen naar de stemming, en dan zijn de marges waarin je nog kunt veranderen heel klein.

Maar ik geef je op een briefje dat dat met het probleem van Taan niks te maken heeft.
Hij heeft ws gewoon goede oren...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Taan

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 19 December 2007, 12:34:59 »
Goede oren, da's waar,  maar een leek hoort dit ook.

Anyway, klepafstand blijf ik voorlopig vanaf.
Embouchure moet ik zeker weer ontwikkelen, ik heb 1,5 jaar niet gespeeld. Daar hoort zeker lange noten spelen bij.
Met rieten ga ik een tandje zwaarder, misschien door een klein randje te knippen. Dat zal de klank in het lage register ook al wat ronder maken en dus dichter bij de tonen met octaaf en rechterhand.

Ik ben ook erg benieuwd hoe ik dit ga ervaren op mijn "nieuwe" sax.
Tenor Selmer SA80II

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 19 December 2007, 12:38:16 »
@Pieter: ik vind dat jij wel erg zeker van je zaak bent betreffende het aangekaarte probleem
Als je dit probleem aankaart op Yahoo groups sax repair, zijn de meningen niet zo eenzijdig...of SOTW..
..maakt mij niet uit wie waneer in wat gelijk heeft..
Alle info betreffende een onderwerp, ook al is het een zijpad of een obscuur steegje, vind IK wel interessant.
En daar doe ik het mijne wel weer mee. Opties open houden of met Loesje : "een wijde blik verruimt het denken"
2 centen maar weer...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 19 December 2007, 12:55:02 »
De meeste mensen zoeken de oorzaak van een probleem in het materiaal.... en die zoektocht eindigt erin dat zij zelf niet verbeteren en nooit in staat zullen zijn om een goede techniek te ontwikkelen.

Wat Taan beschrijft is echt heel normaal. Zoals ik al zei je hebt er altijd last van. Wanneer je sax niet goed is heb je er misschien meer last van maar het kan nooit verholpen worden door sleutelen aan je sax.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 19 December 2007, 13:00:40 »
Ben het mee eens dat minder ervaren spelers (waar toe ik ook behoor) het snel gaan zoeken in materiaal...en derhalve niet hun eigen handelen kritisch (meer) bekijken.
Zelf gaan sleutelen aan de satnd van je kleppen raad ik ook zeker af. Maar...de zaak vanuit een materiaal oogpunt te bekijken blijft een optie.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 19 December 2007, 13:21:03 »
Ja, Eelcow snijdt daar een hee lgoed punt aan, die lange noten.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 19 December 2007, 13:28:29 »
Ik ben het volkomen met pieter eens. In dit soort gevallen is het materiaal de schuld geven gewoon het probleem verplaatsen. Je materiaal veranderen is de makkelijkere en kortere weg, maar je techniek veranderen is de meest winstgevende weg (ook letterlijk, ook de goedkoopste weg :P ).
het verschil in toonkarakter tussen de C# en de D is een feit op de saxofoon, hoe je je kleppen ook afstelt. Het is zelfs simpel natuurkundig uit te leggen (wat pieter ook al deels gedaan heeft).

Als jullie er behoefte aan hebben kan ik trouwens die pagina(s) van Top Tones for Saxophone even inscannen. Er staan hele interessante en handige dingen in. Als je het nodig hebt, moet je me even een pm sturen met je mail.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 19 December 2007, 16:12:50 »
Quote from: Pieter
.
Mijn reparateur is iemand die de saxen van de nederlandse, en buitenlandse grootheden onder zijn hoede heeft ( lange wachttijden en neemt geen patienten meer aan) en hij zegt heel simpel De afstand van de klep tot het toongat moet de helft zijn van de diameter. Van die helft ben ik niet zeker meer maar hetis gewoon een vaste regel, ..

ik zou zeggen...meten is weten!
Die helft van diameter is onzin. je C toongat op de alt is iets van 28 mm en die klep staat, zelfs vanaf de bovenkant niet 1,4 cm open..
En `gewoon een vaste regel` is het ook niet.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 19 December 2007, 17:43:49 »
ik dacht de helft maar zoals ik al zei het kan best een andere verhouding zijn. Ik ga die dingen niet onthouden. Het is wel een vast gegeven. En die reparateur is gemeten en gewogen....en zwaar en lang genoeg bevonden maar wellicht kan hij bij jou eens een lesje komen nemen.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 19 December 2007, 17:56:47 »
Flauwe en kinderachtige opmerking over `dat lesje nemen`
Nog niet in de Kerstgedachte merk ik.

Je kunt niet alle selmers van type X afstellen volgens een mathematisch gegeven. Vraag je reparateur maar.
Dat hij globaal de afstand weet is wat anders.

Offline theo123

• Member
  • *
    • http://www.saxofoonkwintetzjus-5.nl
Re: Verschil in klank tussen midden D en Bijv. Cis
« Reply #28 on: 19 December 2007, 23:17:14 »
Quote from: "Taan"
Kwestie van techniek?

Ik heb een behoorlijk verschil in klank tussen de midden D, dus de eerste met octaaf, en de Cis of C, B, A Zonder octaaf

Als ik met eenzelfde inspanning en embouchure doorspeel klinkt de D relatief zacht qua volume en klank en de andere noten schel of als een péééép (niet mooi) en hard. Sowieso heb ik in het hoge register (octaaf E en verder) een mooiere klank dan in het lage register.

Ik speel sinds kort alt, maar heb lange tijd (15 jaar) tenor en ook bariton gespeeld.Van de Bariton weet ik het niet meer, maar ik had dit bij de Tenor ook.

Ik speel op Selmer SA80II, een Selmer c** met een 2,5 vandoorn riet. Ik streef naar een klassieke klank.

Het 2,5 riet is misschien wat licht. Het lage register gaat erg gemakkelijk. Ik denk alleen dat dit het niet gaat oplossen want op de tenor speelde ik een D met een geknipte 3 of 3,5, voor mijn gevoel een veel zwaardere setup. Daar had ik het ook, hoewel minder erg.

Ik ben bang dat mijn embouchure te wensen over laat, maar hoop misschien ook door een ander mondstuk, rietbinder of rietpositie het effect te verminderen.

Ik heb hier gelezen dat je embouchure in principe constant blijft, of je nu hoog of laag speelt.  Ik moet nu echter mijn mondstand wel veranderen om het lage register ook mooi te krijgen.

Heel verhaal, maar dan weten jullie tenminste wat er speelt.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn SII. Hetzelfde mondstuk etc. Mijn muziekleraar heeft mij het advies gegeven om deze D met meer ademsteun, veel sterker aan te zetten als de omringende noten omdat deze D van nature zachter klinkt als de Cis C B a etc. Dit samen met vooral lange noten spelen en luisteren hebben mijn D probleem verholpen.
Ik zou trouwens meteen C** mondstuk zo snel mogelijk overstappen naar een riet no 3. Ook dit op advies van mijn leraar en maakt vooral als je richting klassieke klank wil veel uit.

seccus
saxofoon alt Selmer SA80 II mat
saxofoon sopraan Buffet Crampon SI

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #29 on: 19 December 2007, 23:33:00 »
je hebt er ook veel timbre verschil zitten omdat je precies op de octaaf sprong zit, als je normaal een cis speelt en dan een d met octaaf + de hoge d erbij zijnz e qua timbre hetzelfde.

het verschil rond die octaaf wisseling kan je weinig aan doen denk ik...
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII