Author Topic: Verschil in klank tussen midden D en Bijv. Cis  (Read 12530 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #30 on: 20 December 2007, 07:14:41 »
@ Pieter: Ik was te kort door de bocht met de diameterregel "onzin"te noemen. Mijn excuus.

Ik heb wat navraag gedaan en de GLOBALE vuistregel is:
de helft van de diameter van  toongat = +/- afstand centrum polster tov het BEGIN toongat (body). Dit is een globale regel om te starten met het afstellen van de klep.
Verder schijnt het dat kleine deukjes in het eerste gedeelt gedeelte van de body voor vreemde effecten kunnen zorgen.
Info: Yahoo groups "saxophone repair"

Prettige dag verder

Henk

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #31 on: 20 December 2007, 09:15:49 »
Geluidsleer is vreselijk ingewikkeld heb ik begrepen. Veel verder dan dat begrip zal ik wel nooit komen, maar het zou best kunnen dat hoe hoger een afwijking zit hoe groter de invloed daarvan is.
Een sax heeft nu eenmaal afwijkingen die (nog)  niet te vermijden zijn. De hele bouw van het instrument is een compromis, maar een instrument wat van voor naar achteren helemaal klopt levert wat mij betreftr een uitdaging minder.

Jij ook fijne dagen, met kalkoen of in de kip. :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #32 on: 20 December 2007, 09:23:54 »
Met kalkoen IN de kip

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #33 on: 20 December 2007, 10:00:05 »
Jongens.als vegetarier heb ik al moeite gehad met de KIP aan te schaffen..laat staan dus met jullie suggesties...

 :D

Offline Taan

  • Member
  • *
  • Posts: 19
(No subject)
« Reply #34 on: 20 December 2007, 10:05:35 »
Quote from: "saxy-benny"
...als je normaal een cis speelt en dan een d met octaaf + de hoge d erbij zijnz e qua timbre hetzelfde...


Bedoel je dit als een soort hulpgreep? Dat ga ik dan zeker proberen.
Tenor Selmer SA80II

Offline Tom

  • Member
  • *
  • Posts: 576
(No subject)
« Reply #35 on: 20 December 2007, 10:10:50 »
Toch maar een Slavink dan met de kerst. :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #36 on: 20 December 2007, 10:36:54 »
..als pacifist vind ik dat weer wat agressief..
 :-D

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #37 on: 20 December 2007, 10:49:20 »
Een blindevink dan..

Die heeft daar toch geen oog voor  :smt039

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #38 on: 20 December 2007, 11:10:15 »
hmmm...als voorzitter van de gehandicapten raad Veendam kan ik dat niet maken...

Offline Huibo

  • Member
  • *
  • Posts: 228
(No subject)
« Reply #39 on: 21 December 2007, 07:53:38 »
Bij het uitproberen van mijn Keilwerth alt was mijn C net een Cis.
Dat kwam doordat ik de hals iets had verdraaid uit het midden, daardoor sloot de octaafklep niet helemaal goed.
Nu sluit de klep wel, maar de C klinkt ronduit beroerd, de Cis mager, maar de C onder de D maar dan geoctaveerd klinkt schitterend, maar te hoog.
De C net 2 en Besklep klinkt beter, maar nog steeds mager.
Er is nog hoop, ik ben nog maar net begonnen, en het zal misschien wel beter worden.
Het viel me tenminste niet op, toen mijn dochter er een tijdje op speelde.
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #40 on: 21 December 2007, 08:33:29 »
Wellicht zit je mondstuk te ver in...
Probeer hem eens stemmend te krijgen door de lage C te overblazen naar een midden C.
Als je dat stemmend hebt is de rest een kwestie van eel spelen

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #41 on: 21 December 2007, 09:02:13 »
..misschien toch even kijken naar een lekje?
Gebruik een stuk lichtslang. Check booral de kleppen die in combinatie met elkaar sluiten.
In het donker licht je sax ook mooi sfeervol op...in deze dagen.
 :)
Ik stem mijn sax(en) meestal op de G/Gis en midden C met een tuner. Ik neem de tussenwaarden van het resultaat.
Bevalt mij.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #42 on: 21 December 2007, 10:42:24 »
Ik weet niet precies over welke C en D je het hebt maar wanneer je in het lage register speelt moet je je realiseren dat dat ook wel erg moeilijk is.
Eigenlijk zou je je moeten realiseren, wat je ook al wel doet blijkbaar, dat je nog niet in staat bent om dit soort dingen te beoordelen. In ieder geval niet waaraan het ligt. Elke toon op een sax heeft zijn eigen manier van aanpak nodig, zeg maar. Het is niet zo dat je kunt denken dat wanneer je maar op dezelfde manier elke toon blaast je altijd kunt horen of er afwijkingen zouden moeten zijn. Vaak zijn die afwijkingen nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met de saxofoon. Zie verhaal hierboven.
Natuurlijk kan er altijd iets mis zijn met je sax maar het heeft geen zin om daar de oplossing te zoeken wanneer je niet in staat bent om het maximale aan kwaliteit uit je sax te halen en een (relatief) absoluut gehoor hebt.
Om dit soort zaken goed te kunnen beoordelen heb je een professionele saxofonist nodig.

Een C hoort niet als een Cis te klinken. Maar heb je het over de lage C dan is het ook ws dat je hem niet goed speelt.  Het is heel moeilijk om een lage C zonder ook maar een enkele boventoon te spelen. Een lage C heeft ook veel meer gestuurde luchtstroom nodig. Een lage B of Bes daarentegen speelt weer een stuk makkelijker. Een midden C kan iets te hoog zijn en een hoge C is te hoog. En midden Cis en D klinken ronduit rot.

Wanneer je in het hoge octaaf komt, en je speelt op een stemapparaat, zal je opvallen dat je je G al iets te hoog wordt, je A veel te hoog en je B heeft ws bijna een kwarttoon afwijking, misschien wel meer.
Een hoge A heeft ook altijd een bijgeluidje, maar ook dat heeft niets te betekenen. Verder moet je ook nog kunnen beoordelen of de intervallen wel kloppen. want wellicht is je midden D goed gestemd ten opzichte van de voorafgaande C maar klopt het interval D'-D" niet.
En dan hebben we het nog niet over samenspelen...want dan kun je stemmen wat je wilt en perfect op de meter afgestemd zijn en nog zo vals klinken als wat.

Het is de kwaliteit van de speler die dit soort stemmingsproblemen, en klankproblemen, moet gaan oplossen.
Dit is de grootste moeilijkheid van saxofoon spelen. en hierin zou ieders investering moeten liggen. Het "publiek" hoort nl eerder dan jijzelf dat je vals speelt. Foute noten worden meestal niet opgemerkt.
Dit betekent vooral dat je je gehoor moet ontwikkelen, veel moet spelen, veel moet luisteren, veel toonladders en drieklanken oefenen, kortom de vervelende oefeningen zijn een heel belangrijke basis voor je vaardigheden. Maar saxofoon speel je voornamelijk met je oren. En dan moet je er voor zorgen dat die oren het ook goed horen en dat levert nog wel eens verassingen op.

En je moet je eigen toeter goed kennen, zodat alle spieren die bijdragen aan een juiste klankvorming automatisch gaan doen wat ze moeten doen.
Je kunt daarvoor een zgn tendency chart maken. wel altijd met hetzelfde mondstuk. Of je kunt het gebruiken om de invloed van het mondstuk op de stemming te meten. Dat moet je wel met zijn tweeen doen en bv 1 x per week. en je hebt een tuner nodig welke per cent kan meten.

Bij belangstelling leg ik het wel uit in een volgende post.

Nu is het tijd for something completely different.....koffie....Nespresso!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #43 on: 21 December 2007, 11:14:49 »
Quote from: "Pieter"
Nu is het tijd for something completely different.....koffie....Nespresso!


Nespresso, what else  :lol:

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #44 on: 21 December 2007, 12:14:54 »
En zonder melk, zonder suiker en zeker zonder George..... :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.