Author Topic: Verschil in klank tussen midden D en Bijv. Cis  (Read 12526 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #45 on: 22 December 2007, 10:26:33 »
Leg maar uit.
 :shock:
Ik heb ook nog wel problemen met mijn stemming.
En niet alleen op de sax  :-D  maar toch graag advies.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #46 on: 22 December 2007, 10:42:08 »
Tuner: ik heb ook zo`n opklik tuner. Maar ben overgestapt naar gitaartuner na opmerkingen dat mijn sax wel erg vals was tov. keyboard enz. Met de tuner die ik nu heb/gebruik is mijn `stemming`beter.
De rest...bemoei ik mij even niet (meer) mee..
 :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #47 on: 22 December 2007, 12:41:27 »
Quote from: "Tom"
Leg maar uit.

Een tendency chart maak je makkelijk in een exel sheet. 1 rij( verticaal) met alle noten, beginnend vanaf lage Bes t/m hoge Fis. Ook alle alternative grepen die je gebruikt en/of kent en quick E en Quik F en Quick Fis. Dan horizontaal maak je 2 kolommen, I en II en daarna kolommen met datum.
stem je toeter nauwkeurig op midden C af. zonder intoneren.
Laat iemand met een stemapparaat wat per 1 cent nauwkeurig kan meten zo gaan zitten dat je  er niet op kunt kijken, en blaas elke noot die je op je lijst hebt staan zoveel mogelijk zonder intonatie. Laat die persoon met het stemapparaat de afwijking in de kolom I opschrijven, dus bv +8, -5.
Doe hetzelfde in kolom II maar nu met intonatie. dit zijn je uitgangswaarden. Vervolgens ga je 1 x per week alle noten spelen  en laat je de afwijking weer noteren. Hoe langer je  dit doet hoe zinvoller het is.
Het is dan wel de bedoeling dat je door de week je bezig houdt met stemming. dus voortdurend met je meter controleren wat je blaast. Neem maar een stuk muziek waar je mee bezig bent en blaas langzaam noot voor noot en kijk op je meter.

:shock:
Ik heb ook nog wel problemen met mijn stemming.
En niet alleen op de sax  :-D
Die andere noot heeft dus ws een andere intonatie nodig. zeker wanneer je onbevangen gaat staan spelen geeft het metertje medogenloos aan wat er klinkt. Je speelt nl heel anders wanneer je op die meter kijkt.
Met een meespeel cd ben je je eigen criticus. Dat moet je altijd wantrouwen.....:)  

Verder heb ik een aardig klankverschil tussen de C en D in het midden register.
Als ik hard speel niet maar als ik zacht speel is de D mooi vol terwijl de C een beetje iel blijft klinken.
Althans dat ervaar ik zo als ik speel.
Als ik mezelf opneem en ik luister ernaar valt het me weer niet op..

Zie verhalen hierboven. Het zijn moeilijk en instabiele noten. Eelcow's advies: Lange noten studie!

Kortom, een lekker onsamenhangend verhaal  :-D  maar toch graag advies  

Ik vind het niet onsamenhangend.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #48 on: 25 December 2007, 11:40:56 »
Aha, bedankt.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline jthole

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #49 on: 06 January 2008, 10:31:32 »
Quote from: "Pieter"
Iedereen heeft problemen met stemming, en vrijwel elk instrument heeft daar in meer of mindere mate last van, maar het is echt niet alleen een amateurprobleem. Ook voor profs blijft het levenslang aandacht vragen. Het verschil  tussen profs en amateurs is wel vaak dat profs erkennen dat stemming nu eenmaal een heel moeilijk onderwerp is en veel amateurs hoor je vaak bij hoog en laag beweren dat ze een heel goed gehoor hebben terwijl je weet dat ze er nog nooit  echt aandacht aan hebben besteed en het is nu eenmaal zo dat een goed gehoor, over het  algemeen, niet vanzelf ontataat. Ook niet door veel te spelen.

Intonatie is moeilijk inderdaad.

Ik heb vaak wel het gevoel dat met name de bespelers van oudere instrumenten zich daarvan bewust zijn, en veel bespelers van moderne saxen er gewoon van uitgaan dat hun sax gewoon stemt. Ik ken bijvoorbeeld iemand met een bijna nieuwe alt waarvan de A2 veel te laag is, en hij hoort het echt niet. Sterker, hij beweert dat hij perfect stemt, terwijl mijn tenen krom in de schoenen staan.

Veel zingen, en lange tonen samen met een keyboard of toongenerator, en jezelf regelmatig opnemen en terugluisteren. Plus je ervan bewust zijn dat iedere sax anders is. Toen ik na lange tijd weer overstapte op mijn Martin alt was mijn intonatie verschrikkelijk, gewoon omdat het een heel specifiek instrument is.

Het vervelende is dat je heel snel went aan een verkeerde intonatie, dus je moet bewust blijven oefenen, en je moet weten wat de "probleemnoten" zijn op je instrument.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge