Leg maar uit.
Een tendency chart maak je makkelijk in een exel sheet. 1 rij( verticaal) met alle noten, beginnend vanaf lage Bes t/m hoge Fis. Ook alle alternative grepen die je gebruikt en/of kent en quick E en Quik F en Quick Fis. Dan horizontaal maak je 2 kolommen, I en II en daarna kolommen met datum.
stem je toeter nauwkeurig op midden C af. zonder intoneren.
Laat iemand met een stemapparaat wat per 1 cent nauwkeurig kan meten zo gaan zitten dat je er niet op kunt kijken, en blaas elke noot die je op je lijst hebt staan zoveel mogelijk zonder intonatie. Laat die persoon met het stemapparaat de afwijking in de kolom I opschrijven, dus bv +8, -5.
Doe hetzelfde in kolom II maar nu met intonatie. dit zijn je uitgangswaarden. Vervolgens ga je 1 x per week alle noten spelen en laat je de afwijking weer noteren. Hoe langer je dit doet hoe zinvoller het is.
Het is dan wel de bedoeling dat je door de week je bezig houdt met stemming. dus voortdurend met je meter controleren wat je blaast. Neem maar een stuk muziek waar je mee bezig bent en blaas langzaam noot voor noot en kijk op je meter.
:shock:
Ik heb ook nog wel problemen met mijn stemming.
En niet alleen op de sax :-D
Die andere noot heeft dus ws een andere intonatie nodig. zeker wanneer je onbevangen gaat staan spelen geeft het metertje medogenloos aan wat er klinkt. Je speelt nl heel anders wanneer je op die meter kijkt.
Met een meespeel cd ben je je eigen criticus. Dat moet je altijd wantrouwen.....
Verder heb ik een aardig klankverschil tussen de C en D in het midden register.
Als ik hard speel niet maar als ik zacht speel is de D mooi vol terwijl de C een beetje iel blijft klinken.
Althans dat ervaar ik zo als ik speel.
Als ik mezelf opneem en ik luister ernaar valt het me weer niet op..
Zie verhalen hierboven. Het zijn moeilijk en instabiele noten. Eelcow's advies: Lange noten studie!
Kortom, een lekker onsamenhangend verhaal
maar toch graag advies
Ik vind het niet onsamenhangend.