sax op gitaareffect

Started by Ben Rodenburg, 15 August 2005, 13:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thijs Leuven

Als mensen er hier interesse in hebben kan ik een keer een filmpje maken waarin ik alle mogelijkheden van mijn pedalen uitleg en demonstreer... Behoefte aan?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Tony

Jaaaaa... lijkt me een goed plan!

jupialto

Yep!!

I'm in for it too!!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Thijs Leuven

Ok dan, ik zal komende week eens wat gaan bedenken en opnemen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Thijs Leuven

Quote from: "Thijs Leuven"Ok dan, ik zal komende week eens wat gaan bedenken en opnemen.  :)

Oeps, dat ben ik totaal vergeten bedacht ik me ineens!  :oops: Ik heb nu mijn gear hier in Maastricht staan, eens kijken of ik nog ergens wat tijd vrij kan maken...  :oops:

buubdaman

Het gaat prima, alleen je moet wel in de zaal alleen geluid uit de speakers horen. Ik speel weleens met de wah van de gitarist uit de band. Ook de distortion geeft een grappig effect en ik gebruik altijd mijn eigen galm bij optredens.

Thijs Leuven

Quote from: "buubdaman"Het gaat prima, alleen je moet wel in de zaal alleen geluid uit de speakers horen.

Hoeft niet. Het gemengde geluid (normaal en bewerkt door wat dan ook) vind ik zelf erg gaaf.

bluesliner

hallo,
Als saxofonist gebruik ik momenteel losse pedalen maar dat werkt niet geheel naar wens. Ik ben van plan om een Whammy aan te schaffen en ventueel een DD7 of een Fulltone ultimate Octave. Ook heb ik een microfoon op de sax, SDM LD 94 en zit dan met  de voeding. Wat adviseren jullie? Ik zag en hoorde dat Thijs geen micr. op de sax zelf heeft. Dus ik hoor graag adviezen over mogelijke voeding enzo dan wel anderzins.
gr, Wim.

Thijs Leuven

Als je goed leest zie je dat ik wel een microfoon op mijn sax zelf heb gezet!

Quote from: "Thijs Leuven"Nu ziet mijn 'pedalboard' er dus als volgt uit:

Sennheiser e608 --> Art Tube MP --> Digitech Whammy --> Boss DD7

Die heeft echter voeding nodig omdat dat effecten anders stroom vragen (gitaar is iets anders dan een micirofoon), daarom heb ik er een Art Tube buizenvoorversterker tussen gezet.  :)

Toffe pedalen die je daar op een rijtje hebt gezet! Ik wil aan mijn collectie binnenkort nog een synth(wah) gaan toevoegen, levert ook erg leuke dingen op, daarnaast neig ik nog licht tot het kopen van een Boss octaver, heeft toch een heel ander geluid en mogelijkheden dan mijn Whammy. :) Waarom vind je losse pedalen niet fijn werken en noteer je vervolgens nog wat losse pedalen...? Ik snap niet precies wat je bedoelt. Losse pedalen zijn juist fijner dan een multi-effect, omdat je makkelijker en beter controle hebt over de controls van het effecft. Vaker is de kwaliteit ook beter bij een los pedaal.

Succes!

bluesliner

Ik heb een BOSS equalizer, BOSS octaver en een booster. De octaver bevalt me uitstekend, een erg te gek effect, maar heb veel signaal verlies. Waarschijnlijk dus een buizenvoorvetrsterker er tussen zo ik lees. En ik heb veel brom, van alles geprobeerd om dit eruit te krijgen middels een DI. Maar dat laatste is niet gelukt.

Thijs Leuven

Hmm, een DI was bij mij wel de oplossing voor brommen, toen ik daar nog last van had. Met mijn huidige setup nauwelijks trouwens! Ben direct de mixtafel in gegaan bij de opnames van de cd van mijn band, ging gewoon prima.

Nu moet ik zeggen dat BOSS niet echt de beste pedalen bouwt, dat zal de ruis kunnen verklaren. Andere goedkope (of slechte) onderdelen in je keten kunnen ook ruis veroorzaken. Waarom gebruik je trouwens een equalizer en een booster...? Dit lijken mij niet echt bruikbare pedalen voor een sax.

bluesliner

De equalizer heb ik aangeschaft ivm signaalverlies, maar geeft brom en ruis. Kan ik dus beter een ART tube tussen zetten. (Beheringer heeft een eigen adapter etc). De booster heb ik voor solopartijen om het volume te verhogen en om de solo wat extra's te geven. Ik liet me adviseren om mulit effecten tussen te zetten , maar als ik je vehaal lees houd ik het denk ik bij een ART tube en de octaver. Hoe doe jij het met solo's bijvoorbeeld om de partij extra's te geven?.

Thijs Leuven

Ik heb geen 'partij', nummers van mijn band die 10 minuten kunnen duren zijn op papier 16 maten o.i.d. Het is dus grotendeels improvisatie.  :)

Ik boost niks, denk niet dat je signaal (en dus klank!) daar mooier van wordt. Signaalverlies is onvermijdelijk als je effecten gaat gebruiken, maar dat maakt toch vrij weinig uit wanneer je er octaven e.d. overheen gaat gooien? Wanneer je constant signaalverlies hebt is het een ander verhaal, oplossing hiervoor zijn true bypass pedalen. Deze pedalen geven het signaal letterlijk door, waardoor je geen verlies krijgt. Of het een true bypass pedaal is zou in de handleiding/omschrijving moeten staan, als ik me niet vergis is BOSS eigenlijk nooit true bypass...

bluesliner

Oke,
Ik improviseer ook veel in de blues. Is de whammy bijvoorbeeld een true bypasseffect?
Als ik alles nu op een rijtje zet houd ik het maar bij de losse pedalen geloof ik , Octaver,, DD7 en een ART tube.
Volgens mij moet dat gaan lukken!

Thijs Leuven

De Whammy is verre van true bypass, hij kleurt je signaal zelfs stevig. Ik zie dit echter als een positief iets, omdat ik heel duidelijk wil laten horen dat je te maken hebt met electronica en niet gewoon een extra blazer. Dat een pedaal niet true-bypass is, betekent echter niet direct dat je geluid daardoor minder van kwaliteit wordt! Het kan bv. ook een aangename kleuring of een totaal nieuw geluid geven, zoals bij de Whammy. :)

Aangezien het een BOSS is, is de DD7 niet true bypass.Waar wil je de DD7 voor gaan gebruiken?  De DD7 is de nieuwste Digital Delay van BOSS, heeft o.a. ook een loopfunctie. Als je alleen een normale delay wil gebruiken, kan je misschien beter voor een analoge delay gaan, die zijn warmer van klank. De 'standaard' delay functies van de DD7 zijn vrij klinisch. Maar de DD7 heeft daarentegen een aantal opties (reverse delay, modulate, loop-functie én een functie die een analoge delay simuleert) die je op een analoge delay niet gaat vinden. Uiteindelijk is het een kwestie van de voordelen tegenover de nadelen zetten, of beide kopen.  :-D