sax op gitaareffect

Started by Ben Rodenburg, 15 August 2005, 13:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bluesliner

Ik heb gisteren de ART tube MP besteld en ben nu op zoek naar een analoge delay. Want ik houd van een warme klank op de CONN tenor en alt.
Thijs te gek en bedankt tot zover in de effectenwereld.
Ik laat je sowieso even weten natuurlijk hoe 1 en ander bevalt.

Thijs Leuven

Graag gedaan hoor!

Qua delays zijn er érg veel mogelijkheden... Van goedkoop tot honderden euro's, ik heb zelf effectief alleen ervaring met mijn DD7, maar gelukkig staat het internet vol met reviews.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

bluesliner

Er zijn inderdaad erg veel reviews te vinden. Zo ook een Hardwire DL8 (true bypass) met vele mogelijkheden en een analoge switch.
Binnekort maar es eea uitproberen.

Thijs Leuven

En je ervaringen vooral hier plaatsen!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

bluesliner

Ik heb de ART pre amp binnen. Hoe moet de octaver worden doorgelust aan de preamp?
De saxmicrofoon komt op de ART op de input en de output gaat naar de versterker. Nu dus de vraag hoe de BOSS octaver wordt verbonden met de ART.
Ook heb ik Edward gevraagd naar zijn ervaringen tot nog toe met de Harmonizer.

bluesliner

Ik heb nu dus een ART MP preamp, BOSS octaver en een MXR analoog delay.
Vanmiddag eea uitgeprobeerd en het is waanzinnig. Beide effecten kunnen tegelijkertijd gebruikt worden.
Wel noodzakelijk om een juiste stand, modelator te gebruiken maar klinkt geweldig!
Als je de boel niet instelt wordt het natuurlijk chaos, maar dit is echt een aanrader!
Voor de sax een uitstekende combinatie om te spelen met het geluid en eea te pitchen.
Ik ga het morgen gebruiken in mijn bluesfunkyband en houd jullie natuurlijk op de hoogte.

bluesliner

In de band viel eea tegen. Door de dealy vertraagde de octaver.
Wie weet wat voor de sax een goed volumepedaal is?

bluesliner

Hebben jullie ervaring met het volume pedaal Ernie Ball 6166 en moet het dan voor de sax mono of stereo worden bijvoorbeeld?
Het gaat mij met name om de solo's dat die boven de rest uitkomen.

Thijs Leuven

Quote from: "bluesliner"In de band viel eea tegen. Door de dealy vertraagde de octaver.
Wie weet wat voor de sax een goed volumepedaal is?

Je moet de delay áchter de octaver zetten, dan werkt alles perfect! De ideale volgorde is: microfoon - preamp - octaver - delay  :wink: Het is gewoon de truc om de delay altijd achteraan in de keten te zetten, omdat die het signaal herhaalt waardoor andere pedalen in de war raken. Voor de rest van de pedalen geldt grofweg dat experimenteren loont, ze beïnvloeden elkaar altijd als ze aan staan.

Volumepedaal heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat mono prima moet werken.

Thijs Leuven

Vandaag de volgende twee pedalen gekocht:

Phase 100 is een phaser, de blue box is een octaver/fuzz. Beiden analoge pedalen die gewoon lekker op 9V werken (daisychainen met mijn Boss pedaaltje, hoezee voor het gemak! :) ). De Blue Box klinkt écht ontzettend smerig (zelfs zonder de fuzz er bij gedraaid nog als een nasty synth) en is heerlijk analoog: wat het pedaal precies aan klikjes en bliepjes met je geluid gaat doen is nog maar de vraag.  :D Mooie aanvulling op mijn digitale en wat sound super elektronische en cleane Whammy. De phaser alleen gaat waarschijnlijk niet zo bijster interessant zijn op saxofoon, maar in combinatie met de Blue Box moet het bizarre geluiden op gaan leveren...

8)  8)  8)

Érg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk volgende week pas aankomen, bij mijn ouders thuis, dus ik kan volgend weekend pas testen.

Thijs Leuven

Omdat mijn pedalencollectie redelijk serieuze vorm aan begint te nemen (en er komt ook nog een envelope filter en misschien nog een delay bij) heb ik me vandaag een pedalboard aangeschaft:

Alles gaat hier op passen en er zit een tas bij, dus straks hoef ik op optredens alleen maar dit board uit zijn tas te pakken en ik ben klaar om te spelen!  8)

Thijs Leuven

En zo ziet de voorlopige mock-up er uit:

Weet nog niet zeker of mijn microfoon voorversterker er ook op zet, kan die er ook gewoon naast leggen... Lees: extra plaats voor pedaaltjes! :-D

Thijs Leuven

Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen?  :)

Kleine update... Mijn sax nu een paar keer door het pedalboard heen gejaagd: lekkáh! De Blue Box is misschien net té veel van het goede, maar voor de €70,- die hij nieuw kost ga ik hem echt niet weg doen. Zeker op bas is het een zeer bruikbaar pedaal. Komende week ga ik met mijn broertje naar de Musicstore, mijn doel is een geschikte Envelope Filter vinden om mijn pedalboard weer wat uit te breiden.  8)

Mijn voorversterker komt niet permanent op het pedalboard terecht, daar is het geheel toch net wat te krap voor én ik wil het ook met bas gebruiken.

jupialto

Quote from: "Thijs Leuven"Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen?  :)

Daggut wel!!

Zit "stiekem" te lezen waar jij qua klank uitkomt met al je pedalen, om vast te stellen of er iets voor mij bij zit. Ben nu in het bezit van een Vocalist II; je moet hem wel doorlussen naar Midi, bij voorkeur naar een instrument dat akkoorden speelt (keyboard/piano/slaggitaar dus) en dan zou je de harmonizer kunnen instellen. Die dan klinkende 2e stem kun je uiteraard varieren, zodat je auditief meer dan 1 stem waarneemt. 't Leuke lijkt mij dat ik hem zowel bij de zang als bij het blazen kan gebruiken.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Invisible

Quote from: "Thijs Leuven"Wordt dit draadje überhaupt wel gelezen?  :)
Inderdaad zeker wel!!

Heb nu voor mijn semi-akoestische gitaar (dus een gewone akoestische gitaar met ingebouwd element zodat je er als je wilt alsnog een stekker in kan pluggen) een Zoom A2.1u effectmodule welke er dus op gericht is om primair het akoestische geluid van een gitaar wat op te smukken, maar ook wat extremere effecten heeft met flangers en whw-wha achtige effecten. Ik zal hier binnenkort nog eens wat mee experimenteren wat er gebeurd als ik hier de sax doorheen laat lopen en zet hier dan nog wel wat opnames neer.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110