sax op gitaareffect

Started by Ben Rodenburg, 15 August 2005, 13:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thijs Leuven

Mooi mooi mooi!  :)

Ik zal binnenkort (als ik eindelijk vakantie heb) als ik tijd heb (heb nog een miljoen dingen in de planning staan) echt eens wat opnames gaan maken... Dat had ik hier al heel lang geleden een keer beloofd! :oops:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Invisible

Belofte maakt schuld:

-Zonder effecten ingeschakeld.
-Alleen beetje chorus enzo.
-Beetje compressie.
-Auto wah-wah
-Delay-effect

Dit alles opgenomen met een AKG C519-m clip-on microfoon gekoppeld aan een Tube-art, die op zijn beurt weer gekoppeld is aan de Zoom A2.1u effectmodule voor akoestische gitaar, welke weer aangesloten is aan mijn mengpaneeltje waar weer een Zoom h4n aan hangt om alles op te nemen. Al met al lijkt de Zoom A2.1u een aardig bruikbare effectmodule waar van alles in zit zoals compressie, reverb, chorus, flanger, delays en diverse andere effecten.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Thijs Leuven

Klinkt niet verkeerd! 8) Met name de auto-wah is erg lekker, verwacht zelf zoiets te gaan bereiken met een envelope filter. Hoor helaas bij de delay wel behoorlijk wat kwaliteitsverlies, wel te verwachten bij een behoorlijk goedkoop multi-effect.  :)

Heb zelf ook zo'n ZOOM gehad, maar dan de versie voor bas. Effectjes klinken niet onaardig, maar het instellen is echt een crime... Multi-effect pedaal met maar weinig knopjes, erg veel gehannes dus. Daarnaast moet je bladeren door je effecten, wat dus betekent dat wanneer je in setting A0 zit,en je wil naar je delay die onder bijvoorbeeld A6 zit, je eerst langs A1 t/m A5 moet bladeren. Niet zo handig dus. :)

Waar wil je effecten precies voor gaan gebruiken?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Thijs Leuven

Envelope filters, op zowel fagot als saxofoon:

[youtube:2jufdj78]aKlOJL37vbc[/youtube:2jufdj78]

Invisible

Quote from: "Thijs Leuven"Klinkt niet verkeerd! 8) Met name de auto-wah is erg lekker, verwacht zelf zoiets te gaan bereiken met een envelope filter. Hoor helaas bij de delay wel behoorlijk wat kwaliteitsverlies, wel te verwachten bij een behoorlijk goedkoop multi-effect.  :)

Heb zelf ook zo'n ZOOM gehad, maar dan de versie voor bas. Effectjes klinken niet onaardig, maar het instellen is echt een crime... Multi-effect pedaal met maar weinig knopjes, erg veel gehannes dus. Daarnaast moet je bladeren door je effecten, wat dus betekent dat wanneer je in setting A0 zit,en je wil naar je delay die onder bijvoorbeeld A6 zit, je eerst langs A1 t/m A5 moet bladeren. Niet zo handig dus. :)

Waar wil je effecten precies voor gaan gebruiken?
Ik heb de zoom niet zo zeer voor de sax gekocht (dus heb daar ook niet echt een bepaald effect wat ik wil bereiken voor), maar voor de akoestische gitaar en daar zijn de presets juist makkelijk en zijn van de fabriek af aan al goed uitgezocht. Voor de sax heb je alleen wel snel dat je snel te veel compressie hebt, maar ook dat je te snel in effecten met clipping komt wat voor gitaar een leuk effect geeft (distortion bijvoorbeeld), maar voor de sax alleen maar irritant is. Het enige waar ik het live nog eens voor zou gaan gebruiken is een beetje galm ofzo, dit was dan ook meer een experiment van mijn kant om ook even wat input in dit topic te geven :-D

Thijs Leuven

jupialto

Van de geluidsopnames die je hebt geplaatst, klinkt mij de Delay het mooist in de oren.

Wah-wah maakt het sax-geluid zo plat, vind ik.....
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Thijs Leuven

Dat kan toch ook wenselijk zijn? :)

Te gekke saxofonist, beetje effecten-goeroe wat mij betreft...
[youtube:165el06g]ypWNuXW-lFs[/youtube:165el06g]

Heb hem gecontacteerd met de vraag welke effecten hij precies gebruikt, hier zijn reactie.

QuoteHi Thijs,

I use mostly guitar effects.

Playing live, I have a couple different Boss Delay pedals, an Ibanez
Phaser, a Wah Wah pedal, a Mutron and sometimes a pitch shifter....
that's basically it.

I also use an Audio Technica clip-on mic that has a battery pack for
power. And a volume pedal, first in the chain.

In the studio, we experimented a little with different effects..

Thanks for asking! Good luck and best wishes,

Chris

Ricco

Quote from: Thijs LeuvenWordt dit draadje überhaupt wel gelezen?  :)

Ha Thijs, zeker wel. Ondanks dat het voor mij niet aan de orde is (en ook een gedeelte acrabadabra is), vind ik het interessant om te volgen hoe je hier mee bezig bent. Daarnaast vind ik het ook fascinerend wat er allemaal mogelijk is met pedalen ed.
Dus ga graag door aub  :D
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

Mr.C4

Quote from: "Invisible"Belofte maakt schuld:
...
Dit alles opgenomen met een AKG C519-m clip-on microfoon gekoppeld aan een Tube-art, die op zijn beurt weer gekoppeld is aan de Zoom A2.1u effectmodule voor akoestische gitaar, welke weer aangesloten is aan mijn mengpaneeltje waar weer een Zoom h4n aan hangt om alles op te nemen. Al met al lijkt de Zoom A2.1u een aardig bruikbare effectmodule waar van alles in zit zoals compressie, reverb, chorus, flanger, delays en diverse andere effecten.

Ah leuk, een cowboy bebop kenner?

Anyway ik lees dit topic ook van tijd tot tijd totdat "iemand" hier zijn beloofde opnames post  :-"

Ik heb dit filmpje gezien een tijdje geleden:
[youtube:3hjr01gu]5lLdzp9Nhzg[/youtube:3hjr01gu]

en hierin speelt hij ook dat riffje van scratch and sniff en nu wil ik ook een envelope filter!!
Ik heb nu alleen weinig tijd om dingen uitteproberen door mn werk  :x
En ik durf het niet blind te kopen omdat die EH q-tron die die gast in dat filmpje gebruikt rond de €140 kost.

Een delay/echo filter lijkt me ook erg leuk om te hebben. Ik heb pas een Shure beta 98h gekocht en die heeft een pre-amp met xlr uit (deze heeft phantoom spanning nodig), heb ik dan nog een voorversterker nodig om mijn signaal te boosten?
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Invisible

Quote from: "Mr.C4"Ah leuk, een cowboy bebop kenner?
Ha, zeker weten!

Ok, het is een tekenfilm (Voor volwassenen weliswaar), maar gewoon zo vet-cool. Vooral de muziek blijft geweldig (de live versie van Tank! in het youtube-topic bijvoorbeeld :-D

Mr.C4

Door cowboy bebop heb ik voor het eerst kennis gemaakt met jazz en toen ik de soundtrack voor het eerst hoorde, vond ik het helemaal te gek! Blijft nog steeds één van m'n favorieten.

Bij oefenen en optredens sluit ik de mic rechtstreeks op de mengpaneel aan en thuis heb ik een audio interface.

Maar moet ik nu dan een xlr naar 6,3" jack verloopkabel kopen om de mic aan een effectpedaal aantesluiten en dan met jack naar de mengpaneel? Of heb ik ook nog een DI nodig wat de gitaristen in mijn band ook gebruiken?
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Invisible

Quote from: "Mr.C4"Door cowboy bebop heb ik voor het eerst kennis gemaakt met jazz en toen ik de soundtrack voor het eerst hoorde, vond ik het helemaal te gek! Blijft nog steeds één van m'n favorieten.

Bij oefenen en optredens sluit ik de mic rechtstreeks op de mengpaneel aan en thuis heb ik een audio interface.

Maar moet ik nu dan een xlr naar 6,3" jack verloopkabel kopen om de mic aan een effectpedaal aantesluiten en dan met jack naar de mengpaneel? Of heb ik ook nog een DI nodig wat de gitaristen in mijn band ook gebruiken?
Als jouw Shure al phantoom krijgt (waar krijgt hij die weg? een draadloze zender ofzo?), zou je het gewoon zonder voorversterker kunnen proberen, maar met effecten kan het wel beter zijn om er wel één te gebruiken. Dit omdat een effect de kwaliteit van het geluid aantast en hoe zwakker je signaal in het begin van de keten al is, hoe groter de signaal/ruisverhouding zal worden na elke effectstap en je meer ruis zult krijgen in je geluid. Bij PA-techniek is het dan ook altijd zaak je signalen zo luid mogelijk te hebben, maar ook weer niet te luid dat ze gaan clippen.

Mr.C4

Mijn microfoon is de gewone bedrade versie. En het geluid daarvan moet meestal harder worden gezet dan andere microfoons dus het signaalsterkte is al niet zo heel hoog.
Ik kan wel wachten totdat één van de gitaristen een leuke effect pedaal koopt en daarmee uittesten maar dat gaat denk ik wel lang duren aangezien ze pas een nieuwe versterker en gitaar hebben gehaald.

Invisible

Quote from: "Mr.C4"Mijn microfoon is de gewone bedrade versie. En het geluid daarvan moet meestal harder worden gezet dan andere microfoons dus het signaalsterkte is al niet zo heel hoog.
Ik kan wel wachten totdat één van de gitaristen een leuke effect pedaal koopt en daarmee uittesten maar dat gaat denk ik wel lang duren aangezien ze pas een nieuwe versterker en gitaar hebben gehaald.
Als je de bedrade versie hebt, moet je dus nog ergens je phantoomvoeding vandaan halen, bij een draadloze versie zit dat in je batterypack. Je hebt dus wel een voorversterker zoals de tube art nodig.