Main Menu

Soort riet

Started by Nico H, 12 September 2009, 14:37:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CBone

Quote from: "Nico H"Daar heb je gelijk in.

Over dat beschrijven dat vind ik lastig. Ik vind dat het een 'vol' geluid moet zijn. Iets voller en minder scherp dan de C*, maar wel iets scherper dan de Soloist D.

JES, een (nagenoeg) nieuw 2,5 riet gevonden. Even testen.

Maar om nog even terug te komen op de originele vraag. Ga ik veel klankverschil halen met een andere rietsoort?

Klankverschil ja, veel klankverschil...nee. Een V16 zal wat meer buzz hebben, een LaVoz zal wat donkerder klinken dan de V16. En zo hebben alle rieten op eenzelfde mondstuk 'marginale' verschillen. En mogelijk dat die verschillen voor jezelf beter hoorbaar zijn dan voor de luisteraar.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Nico H

Hmm, met het nieuwe 2.5 rietje klinkt die Soloist heel aardig. Mooier dan de C*, maar een klein tikje scherper zou wel mogen.

Wat houdt een standaard refacing in dan? Wordt daarbij dan ook dat kapotte hoekje gerepareerd? Ik ga de site bekijken en volgende week eens op wat mondstukken van mijn docent spelen.

zomertje

Heb hier dezelfde overstap gemaakt van C* naar Soloist D. Qua riet teruggegaan van Vandoren traditional 3 naar 2,5. Bij mij klonken de rieten van Ricoh Royal juist weer erg scherp, en ik wil dat juist liever niet dus hou het voorlopig bij Vandoren.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Nico H

Ik lees net het volgende:

"Het karakteristieke mondstuk dat vroeger bij de MarkVI werd geleverd is door Selmer opnieuw in produktie genomen. Bedoeld in eerste instantie voor de klassieke saxofonist, hoewel de grotere openingen (vanaf E) ook geschikt zijn voor jazz."

Dat zou betekenen dat een soloist D mondstuk niet geschikt is voor Jazz. Zou het daarom ook die 'doffere' klank hebben. Of is dat niet normaal?

/e
Ik ontdek net dit topic.
viewtopic.php?f=7&t=2997
Dat is eigenlijk ook wat ik wil.

/e
Ik ontdek net de wereld van de rietbinders. Maakt dat nog uit? Ik heb tot nu toe altijd de binder die bij de Soloist D zat gebruikt, ook op de S80. Die heeft niet van die vreemde ribbels zoals alle nieuwere exemplaren en heeft ook twee schroeven ipv. één.

Thijs Leuven

Het verschil tussen rietbinders geloof ik niet zo in, al heb ik het nog nooit zelf uitgeprobeerd.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Daan

Quote from: "Thijs Leuven"Het verschil tussen rietbinders geloof ik niet zo in, al heb ik het nog nooit zelf uitgeprobeerd

Dan is het tijd voor je om het uit te proberen.
Het heeft te maken met de drukpunten van de rietenbinder op het riet. Dus op verschillende plaatsen. En dit heeft werkelijk effect. Of het nou hoorbaar is voor de luisteraar zonder het van te voren aan te geven? Dus alsware met een blinddoek op geen idee. Maar aan de bespeler is het wel dergelijk te merken. Voornamelijk het verschil van de toon aanzetten. Kwestie van proberen en je weet het ;) . Ik vergelijk het met embouchures. Net als mondstukken en rietenbinders. Er zijn heel veel verschillende embouchures (ok iedereen is anders) en die hebben allemaal bepaalde spanningen op het riet. Al moet je je niet blind staren op een rietenbinder haha.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Maaarten

@Daan =D>

ik zeg altijd, hoe minder contact hoe beter. Vind ik dan.
@TS , wat een mooie foto zeg, bijna zoals de mijne, alleen is bij de de R beetje scheef haha.

Nico H

Ik vond het ook een erg geslaagde foto van de sax.
Hierbij de 'normale' versie:

En nog een mooie:

Klik voor een vergroting.
En nog wat foto's van de sax:
http://www.uploadarchief.net/files/down ... g_1661.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/down ... %20001.jpg

Over de rieten/mondstuk. Ik ga eens proberen wat mondstukken te proberen. Ik begin de klank van die Soloist D ook steeds mooier te vinden t.o.v. de C*. Misschien moet mijn embouchure er ook aan wennen? Ik ga dus sterk aan een reface denken. Als ze voor een redelijke prijs dat stukje kunnen reparen tenminste.

Iemand ervaring hier met refacen? (Behale Cbone, dus)

Maaarten

repareren doen ze altijd, gewoon een ander materiaal erin
geen ervaring mee. Erg mooie & scherpe fotos :shock:

KoenD

Quote from: "Thijs Leuven"Het verschil tussen rietbinders geloof ik niet zo in, al heb ik het nog nooit zelf uitgeprobeerd.

Amai Thijs, dat verbaast mij nu wel van u!
Probeer maar eens een Francois Louis of een BG ligature, je zal het verschil zeker merken!

Ik vind vooral de BG Tradition Gold Plated heel in orde. Ik gebruik die zowel voor m'n Alt als m'n Sopraan.
Gold Plated: de 2 "v"-plooitjes die contact maken met het riet zijn Gold Plated, de rest is gewoon gelakt.

hierbij een foto, dan zie je meteen wat ik bedoel.

Thijs Leuven

Tsja, ik heb het gewoonweg nog nooit uitgeprobeerd, vandaar.

Ik neem aan dat hoe minder coctact je hebt op het riet, hoe meer het kan trillen, en de sax dus 'opener' en helderder zal klinken?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

KoenD

Quote from: "Thijs Leuven"Tsja, ik heb het gewoonweg nog nooit uitgeprobeerd, vandaar.

Ik neem aan dat hoe minder coctact je hebt op het riet, hoe meer het kan trillen, en de sax dus 'opener' en helderder zal klinken?

De nagel op de kop!

De BG's maken op 2 plaatsen contact.

De FL's (Francois Louis) maken op 4 plaatsen contact via holle buisjes, resonators zeg maar.

zomertje

Ik ben dan benieuwd wat jullie onder open verstaan? Blijft de klank nog warm of wordt het meer scherp?
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Maaarten

Quote from: "KoenD"
Quote from: "Thijs Leuven"Tsja, ik heb het gewoonweg nog nooit uitgeprobeerd, vandaar.

De nagel op de kop!

De BG's maken op 2 plaatsen contact.

De FL's (Francois Louis) maken op 4 plaatsen contact via holle buisjes, resonators zeg maar.

resonators, naahhhhh ik ben blij dat de mijne zich koest houden, wel hoe minder contactoppervlak, hoe beter.
Dus die FL, BG en vandoren optimum zijn zeer ok, en zelfs met sommige ronde binders kun je dat bereiken.

Daan

Quote from: "zomertje"Ik ben dan benieuwd wat jullie onder open verstaan? Blijft de klank nog warm of wordt het meer scherp?

Kan beide. Ik noem het wat levendiger. Het verschil is dat het anders zo gedempter 'lijkt'.

Quote from: "Thijs Leuven"Ik neem aan dat hoe minder coctact je hebt op het riet, hoe meer het kan trillen, en de sax dus 'opener' en helderder zal klinken?

Ja en nee. Ik heb die van Vandoren met 3 verschillende plaatjes en alle drie geven een eigen effect. Kan je op internet ernaar zoeken... Net als embouchures de kleinste veranderingen zijn heel goed hoorbaar maar al vind ik een rietenbinder veel minder goed hoorbaar het verschil ;) . Bovendien zag ik een tijd terug Arno Bornkamp op een gewone rietenbinder spelen op zijn sopraan en ik weet dat ik zo'n soort niveau nooit zou bereiken haha.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."