Main Menu

Soort riet

Started by Nico H, 12 September 2009, 14:37:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marelli

Ik kreeg een berichtje dat ik "gemist" werd op het forum.
Ik heb een iets gevraagd over rieten, omdat ik het moeilijk vind om het juiste riet te hebben.
Dat valt nog niet mee.
Ik speel in een Harmonie Orkest, heb Rico Royal ook al eens uitgeprobeerd, en al vond ik dat het aanblazen in de lage tonen daarbij wat makkelijker ging, hebben mede orkestleden mij toch weer Vandoren trad. aangepraat, waar ik nu dan op speel.
Ik speel nu z'n 13 jaar alt sax en heb nog steeds moeite met de keuze van rieten.
Ik heb er nu 3 in gebruik waar ik wel mee uit de weg kan.
Ik vind het e.e.a. nogal gauw te zwaar, terwijl ik nu gewoon op 2,5 blaas.
Ik zou ook wel eens een manier willen weten om steeds goede rieten te hebben, maar al lezende kom ik er achter dat het altijd wel een probleem zal blijven.
Uitproberen is de enige remedie.
Ik kan wel "janken" als mijn allerbeste riet door een ongelukje sneuvelt.
Ik wist ook niet dat het aan het mondstuk zou kunnen liggen.
Ik heb een Selmer mondstuk C* geloof ik en een Selmer saxofoon, super action 80 II.
Wie weet krijg ik nog eens een tip van jullie, het ei van Columbus, op het gebied van de rieten / mondstuk.
Ik kan het Forum in ieder geval tevreden stellen met een reactie van mijn kant.
Ze hoeven me dus weer even niet te "missen".
Ik hoor graag weer eens van deze of gene.
Groet,
Marelli.

KoenD

Stap eens over van Vandoren Traditional naar Vandoren V12.
Ze zijn beter afgewerkt, en ze volgen ook meer de ronding van een selmer mondstuk.
Ik vind ze ook langer meegaan.

JR

Ik heb een artikel van mijn saxdocent  gekregen met eenvoudige tips hoe je een riet fijner kan laten spelen.

De eenvoudigste tip (met de bolle kant van een theelepel de nerven van je riet dichtdrukken)  heeft gemaakt dat mijn rieten minder vies worden, prettiger spelen en langer meegaan.
De andere tips zijn iets bewerkelijker, maar 2 ervan gebruik ik altijd, ook de andere tips zijn zeer bruikbaar.

Als je wil zal ik het artikel scannen en naar je mailen.
Stuur me dan een PB met je mailadres,
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

JR

Quote from: "Zoot":-D   dat soort tips willen we A L L E M A  A L  wel eens lezen.......... :-D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

jthole

Quote from: "Nico H"En... Wat beviel je meer? Leer of metaal.

Een heel simpele leren binder. Twee reepjes rubberen binnenband van een fiets werkt ook prima trouwens  :D
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge