Mensen die geboren zijn na 1980...

Started by Amanda, 03 November 2009, 21:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ties76

Wij hadden thuis laserdisc. Robocop was daar geweldig op, zoals een slechterik in het chemisch afval belandt en dan wordt overreden. De spetters vlogen om je oren!
Maar ook de minidisc, DAT-recorder e.d. hebben het niet gehaald.
Onze allereerste CD-speler (met maar 15 lampjes voor 15 nummers op een rij en een 'bovenlader') doet het nog steeds, onverwoestbaar spul.
Verder ging ik in 1995 naar de TU in Eindhoven om daar ETW (electrotechnische wetenschappen) te gaan studeren en daar moesten we voor computerarchitectuur op 8086-ers werken die bijna net zo oud waren als ik (ik ben van 1976). Die computers zaten met hele lappen kabels aan elkaar en als er eentje kapot ging, verdween die in de vuilnisbak en werd er een nieuw oudje uit de kast getrokken. Als je na drie uur prakticum iets verkeerds deed, was je al je werk kwijt, want tussentijds opslaan deden die computers niet. Het is dan ook nooit wat geworden tussen ons, ik heb sindsdien nog steeds een hekel aan computers.

Verder nog leuk:
- peuters gingen naar de peuterspeelzaal, nu naar de BSO.
- wij knikkerden met ééntellers, tweetellers, smurfen, spikkels, piraten en bonken, tegenwoordig hebben ze Big Daddy's.
- woensdagmiddag kinderbios, de enige middag dat je TV mocht kijken.
- zondagochtend Sky Channel, tekenfilms waar we niets van verstonden, maat steevast elke week weer keken.
- The Dukes of Hazzard, The A-team (of was dat later?)
- Battlestar Gallectica, veel te eng voor mij (maar ik keek met mijn vader en broer mee) en steevast uitgesproken als Balthasar Gallectica.
- een vage serie van een gast die zich verplaatste in een telefooncel...
- als je naar een pretpark wilde, ging je naar de Efteling
- chips was gewoon chips, naturel, maar dat heette toen zout.
- en thee was ook gewoon thee.
- negerzoenen heetten nog negerzoenen en van beschuiten met een hapje eruit had nog niemand ooit gehoord.
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

YVONNE ZWEDEN

Stuif es in, of nog beter Stuif es uit.....De weg naar Hamelen.........Abba...... Catweazle.........paprikachips......
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

SaxyFox

Kennen de tijd niet

Toen het enige dat je weggooide de verpakking was (King Corn).

Toen je nog met je tenen omhoog liep (Roots schoenen).

Toen je je jurken eerst tot een prop draaide en dan pas in je kast legde (Tie & Dye).

Toen paprika's nog 'exotisch' waren.

Toen alle voedsel nog Heavy was, omdat de term Light gewoon nog niet was uitgevonden.

Toen je bij uiterste verbazing 'Kanonnuhhhhh' riep (roept mijn 15-jarige dochter nu ook ;-)).

Toen er nog driewielers (auto's) in de straten reden.

Toen de motorkap van vrachtauto's nog gesloten werd met beugels.

the martin

Quote from: "Ties76"- een vage serie van een gast die zich verplaatste in een telefooncel...
Dr Who...
En die telefooncel is de Tardis

Met de Dalek (EXTERMINATE...)

Steph Saxin' Spé

Toen de winkelketen C&A nog een centrale kassa ergens in het pand had. Je kassa/registratiebon en te betalen geld werd per luchtbuizenpost daar naartoe verstuurd, en vervolgens werd de kassabon en het wisselgeld terug gestuurd via ditzelfde systeem.

(het fenomeen luchtbuizenpost werd recentelijk in een reclame van een bekend biermerk ge/misbruikt  :wink: )

Zoot

Quote from: "Steph Saxin' Spé"(het fenomeen luchtbuizenpost werd recentelijk in een reclame van een bekend biermerk ge/misbruikt  :wink: )

dat is duidelijk misbruik  :roll:  :roll:   Gebruik is:

QuotePARIJS - Criminelen hebben in Parijs op een wel heel huishoudelijke wijze een kraak gezet. Met een stofzuiger werd 70.000 euro geroofd van een warenhuis. Ze boorden een gat in het buizensysteem waarmee het warenhuis geld afvoert naar een kluis. Vervolgens zogen ze met de stofzuiger de bankbiljetten uit de buis. Het buizensysteem was juist ingevoerd om diefstal tegen te gaan. (CBR)
22/09/10 16u29
:roll:  :roll:

Diny

Goh laat ik ook een duit in het zakje doen:

De opkomst van de beatles, de afkeurende reacties omdat ze langharig tuig zouden zijn die veel te veel herrie maken, Okkie Trooy met zijn koffertje met krentenbollen, Mik en Mak en het huisje van de 4 windstreken, Oebele, Open het dorp,
Alle kinderen uit de buurt die zich op woendag en zatermiddag verzamelden bij het ene huis in de straat waar men tv had en daar dan kijken naar het kinderuurtje om 5 uur zittend op de vloer.
Die ene auto in de straat die was van een gezin dat een eigen zaak had.
De pastoor die van de kansel predikte dat je KVP moest stemmen en de nonnen die vonden dat je eigenlijk elke ochtend naar de ochtendmis (begon om 7:00) moest. De pater die kwam informeren of er nog niet weer een baby op komst was.
De rekenmachine als grote vooruitgang zodat je geen rekenliniaal meer nodig had.
Het bijzondere dat ik niet naar de huishoudschool ging zoals de gewoonte was in onze familie.
De roddels over meisjes die " moesten" trouwen. Over de jongens werd niets gezegd.
De melkboer en de petroleumboer die nog aan huis kwam.
Het moment dat we thuis telefoon kregen, een geiser, een automatische wasmachine.

En nu zit ik hier op een toetsenbord een verhaaltje te schrijven dat over een paar minuten door heel veel mensen gelezen kan worden.

Diny

Penningh

Jeetje, ik voel me nu echt oud.
Ik werk mee om de gemiddelde leeftijd hoog te houden.
Ik ben van voor de tijd dat de televisie begon met een half uurtje per dag.
Dat er een lamp midden in de kamer hing.
Dat treinen door stoom werden aangedreven.
Dat heimachines ook op stoom werkten inplaats van op dieselolie.
Dat de bakker en melkboer aan de deur kwamen met een paard voor de wagen.
Maar ik ben blij dat ik kan meepraten over de zestiger jaren.
En de Beatles: Ik was daar!!!
Wat jammer is dat ik pas kennis heb gemaakt met mijn sax na 1980.
Maar ik heb Annie van 't Zelfde nog zien optreden.
Wie Annie was? Annie was de eerste vrouwelijke optredende Nederlandse saxofoniste.
Ik heb haar na 1980, dik over de 80 nog eens zien spelen.
Ze kon niet zo veel meer, maar spelen deed ze nog steeds als de beste.
Was het een goede oude tijd?
Ik weet het niet, de huidige tijd is ook erg goed.
En niet onbelangrijk, ik heb nu mijn saxen en nog een heleboel meer!
Groetjes
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

asterix

Quote from: "niesten"
Quote from: "Steph Saxin' Spé"Was niet altijd zwart, hoor :wink: .  Maar goed, je had ze zelfs in 2 formaten: de LP (groot) en de single (klein). En die hadden ieder weer een ander toerental: de LP 33 en de single 45. En héééél vroegâh was er nog een derde soort: de 78 toerenplaat.

De 78 toerenplaat was alleen niet van vynil maar van bakeliet. Dus wat hard neerleggen en je had 2 halve platen  :(
Maar dat alles was wel toch wel iets eerder dan de 80-ties  :wink:

Wat volgens mij WEL eind jaren tachtig was, was de laserdisk. Je weet wel, die grote (goudkleurige?) platen, waarop dan een film stond.  Is uiteindelijk nooit echt iets geworden.

er waren nog meer formaten.
philips was het, denk ik, die nog zo iets had in het formaat van een cd, maar het had een andere naam, ben hem even kwijt
was iets interactief.

asterix

gevonden:
Cd-i (compact disc-interactive) was een multimediasysteem van Philips dat uitgebracht werd in 1991. Het werd aangesloten op een tv. Naast de speciale cd-i's konden ook audio-cd's, foto-cd's en, in combinatie met een videocartridge, video-cd's (vcd) worden afgespeeld.

Sebo

Quote from: "asterix"gevonden:
Cd-i (compact disc-interactive) was een multimediasysteem van Philips dat uitgebracht werd in 1991. Het werd aangesloten op een tv. Naast de speciale cd-i's konden ook audio-cd's, foto-cd's en, in combinatie met een videocartridge, video-cd's (vcd) worden afgespeeld.

Samen met de DCC wel het domste wat ooit is uitgevonden :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

asterix

Quote from: "SaxoMike"-Die "Lipjes" van een frisdrankblikje welke je toen der tijd volledig moest verwijderen, waarvan de meeste op het grasveld van het zembad of op het strand verdwenen...ik
Wie vult aan?
die lipjes kon je ook "wegschieten" , het ringetje van het lipje loswrikken, het lipje in het ringetje, en hup, wegschieten

en we naar  Tita tovenaar en bewitched keken
CHiPS

SaxyFox

Dat er voor het eerst in het dorp met een 'Combine' het graan werd geoogst.
Het hele dorp liep uit om te kijken.... (± 1967??).

SaxyFox

Quote from: Penningh
Maar ik heb Annie van Hetzelfde nog zien optreden.
Wie Annie was? Annie was de eerste vrouwelijke optredende Nederlandse saxofoniste.

Een kort stukje over/met haar:

Penningh

Quote from: "SaxyFox"
Quote from: "Penningh"Maar ik heb Annie van 't Zelfde nog zien optreden.

Een kort stukje over/met haar:
//http://vimeo.com/12018079

Wat vind ik dit leuk.
Ik heb echt even zitten genieten.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.