Author Topic: Harmonie naar hoger plan brengen  (Read 69766 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
Re: Harmonie naar hoger plan brengen
« Reply #60 on: 25 October 2012, 16:59:24 »
Invisible,

Het is altijd moelijk zo'n knoop door te hakken.
Ik denk dat het goed is voor jezelf dat je het hebt gedaan.
Hopelijk zijn er wat mensen bij de harmonie wakker geschud en gaat er wat gebeuren.
Probeer wel betrokken te blijven bij deze club.
Uiteindelijk is het toch een stukje van je leven.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #61 on: 11 November 2012, 16:09:55 »
Quote from: "Invisible"
Dus...wie weet een leuk orkest op niveau in Friesland die op maandag repeteren en nog een alt of tenor nodig hebben ? :D
"Op niveau' is zeker geen niveau 5?

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #62 on: 11 November 2012, 16:12:55 »
Quote from: "nessie"
Dus...wie weet een leuk orkest op niveau in Friesland die op maandag repeteren en nog een alt of tenor nodig hebben ? :D
Nee :-D , zat meer te denken aan 3 of hoger, maar welk orkest had je het over dan?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #63 on: 11 November 2012, 16:27:15 »
Quote from: "nessie"
Nee :-D , zat meer te denken aan 3 of hoger, maar welk orkest had je het over dan?

Eh... een fanfare niveau 5. Dus bepaald niet wat jij zoekt.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #64 on: 08 January 2013, 09:13:38 »
Aangezien dit topic steeds weer veel los gemaakt heeft hier, maar weer een kleine update :-D Ik heb voor dit optreden één keer mee gerepeteerd vorige week nadat ik er al twee maanden weg was en ze hadden in die tijd niet één nieuw stuk op de lessenaar (alles wat er gespeeld werd spelen ze al jaren), maar toch worden er gewoon fouten gemaakt die je eens een keer bij een nieuw stuk maakt zoals het vergeten van mollen en kruizen, herhaling en coda's en is er totaal geen aandacht voor details zoals dynamiek, articulatie of het exact spelen van een ritme. En het ergste is nog wel de stemming, ook al wordt er afgestemd, zijn sommige op een gegeven moment gewoon halve tonen te hoog of te laag zodat je de hele avond daar zit met het idee dat je zelf niet stemt. Nee, daar kom ik op terug, dat was bij lange na nog niet het ergste, dat was namelijk mijn buurman op tenor die na enkele weken niet gespeeld te hebben vanwege ziekte (die buurman waar ik het al vaker over gehad heb die ergens in de zeventig is, in een rolstoel zit en dus geen ademsteun heeft en maar niet wil stoppen om toch nog een verzetje te hebben op zijn tijd, ook al gaat dat ten kosten van het speelplezier van anderen) toch maar wel zonder van te voren nog een repetitie mee te maken op het optreden te komen omdat het optreden in het zelfde bejaardentehuis was waar hij woont. Zacht spelen kon hij niet, was continue kwijt waar we waren, maar toch wel door blijven toeteren en absoluut niet zuiver (hij krijgt zijn mondstuk al niet eens meer verder op de sax, maar toch is hij nog veel te laag) en op een gegeven moment dat hij er helemaal uit was ging hij maar wat soleren wat nergens naar klonk!!! Om eerlijk te zijn vind ik dat dit orkest op dit moment niet eens meer fatsoenlijk kan optreden en daar voorlopig maar mee moet stoppen, en dat is een erg sneue conclusie die helaas door meerdere mensen in het orkest gedeeld wordt.

Ik heb het bestuur aangegeven dat ze mij altijd kunnen vragen om in te vallen, maar dat ik niet altijd zal kunnen (en eigenlijk ook niet eens meer zou willen, maar ja, dan ben ik weer te goed voor ze :lol: ), zeker nu ik bij een andere fanfare speel die op de zelfde avond repeteert. Ook heb ik ze aangegeven wel ideeën heb om het orkest er weer boven op te laten komen en mij altijd voor advies kunnen vragen, maar de ene ziet het probleem niet zo, de andere stopt toch binnenkort met het bestuur en weer een andere weet niet wat die er mee moet. De enigste actie die ze de afgelopen tijd gedaan hebben om nieuwe leden te krijgen is een advertentie in de krant dat ze bezig zijn met een nieuwe jeugdafdeling. Ik heb twee maanden geleden gevraagd hoe we het regelen met de altsax die nog in bruikleen heb van hun die ik nog wel wat langer aan wil houden (wordt anders toch niet op gespeeld) en dat zouden ze de volgende bestuursvergadering meenemen, tot op heden nog niets van gehoord. Tja, met z'n inzet en het uit de weg gaan van toch wel hele grote en urgente problemen komt er ben ik bang binnen vijf jaar een einde aan een vereniging van 136 jaar oud........

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #65 on: 08 January 2013, 11:47:04 »
Eigenlijk een triest verhaal.
Ik lees tussen de regels door dat er een weinig actief bestuur zit en dat is meestal hetgeen een vereniging in een neerwaartse spiraal brengt.
Nu zal er worden gereageerd met "het is de club van de leden en de leden moeten de club maken" maar in de praktijk is het zo dat leden meestal bereid zijn dingen te doen maar dat zij wel geactiveerd moeten worden door bijvoorbeeld een bestuur.
Ik herken de situatie wel. Wij hebben in het dagelijks bestuur twee leden die dit al meer dan veertig jaar doen.
De uitdrukking "in slaap gesukkeld" is hier te zacht uitgedrukt.
Gelukkig hebben we een aantal leden die geen bestuursfunktie ambiëren maar wel heel actief zijn.
En we hebben een dirigent in dienst, misschien niet de beste maar wel een 100% verenigingsman is en daardoor weer heel actief.
Blijft jammer dat zo'n oude vereniging bezig is naar de kl.... te gaan.
Je schrijft over de collega tenorblazer.
Het is natuurlijk erg moeilijk met zulke leden.
Eigenlijk zou zo iemand overtuigd moeten worden dat hij na pauze komt luisteren en na afloop de narepetitie doet.
Een vriend van mij heeft zestig jaar bij een "hoge" fanfare geblazen en is er toen uitgezet.
Ik ken natuurlijk maar één kant, zijn kant, van het verhaal maar ik vermoed dat hij het niveau niet meer aankon.
Maar het is wel ingrijpend als je uit je muziekvereniging gezet wordt.
Het heeft bij hem in ieder geval een hele grote impact.
Je hebt nu in ieder geval een vereniging waar je het weer naar je zin heb en dat is eigenlijk het belangrijkste.
Penningh

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #66 on: 08 January 2013, 12:37:21 »
Goed dat je bij die andere vereniging bent gegaan. Je zult toch voor jezelf moeten kiezen. Je oude club heeft nu zelfs meer aan jou wanneer jij een keer invalt. Je wordt bij die nieuwe vereniging namelijk ook een betere muzikant.

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #67 on: 08 January 2013, 12:45:56 »
Quote from: "Maaarten"
Je wordt bij die nieuwe vereniging namelijk ook een betere muzikant.

Goed gesproken!
Penningh

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #68 on: 08 January 2013, 12:57:12 »
Quote from: "Maaarten"
Je wordt bij die nieuwe vereniging namelijk ook een betere muzikant.
Oh, ik ben het zeker met je eens en heb dat zelf de afgelopen jaren al ervaren met het spelen in een saxofoonkwartet naast het orkest. Mijn eigen kwaliteit is dan de laatste jaren in het kwartet ook continue blijven stijgen (daar hebben we het afgelopen jaar zelfs een eerste prijs mee gewonnen in de derde divisie op het landelijke solistenconcours) en met het juist afzakken van de kwaliteit in het orkest is het gat tussen mij en hun alleen maar steeds groter geworden. Het voordeel van de nieuwe vereniging is dat ik daar tenor speel waar ik in de oude alt speel. Aangezien ik in het kwartet (en ook nog in een band) tenor speel, kan ik mij daar nu volledig op richten.

@Penningh
Het is inderdaad lastig om z'n "oude knar" de deur te wijzen, vooral als er geen vervanger voor hem is. Maar dit kan zo echt niet meer en is gewoon zielig voor hem zelf en belastend naar de andere leden. Maar goed, dat is in zoverre mijn probleem nu niet meer, al zal ik waarschijnlijk nog wel een adviserende rol krijgen afhankelijk van wat het bestuur nu wil.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #69 on: 08 January 2013, 14:53:09 »
Idd triest verhaal, wat helaas veel te vaak voorkomt. Verenigingen met een afwachtend bestuur, klachend over vanalles, etc.

Ben wel blij dat je een club gevonden hebt waar je je ei weer kwijt kunt en plezier hebt :-) Als het bestuur dit nu goed weet op te pakken, zou de negatieve spiraal wel eens doorbroken kunnen worden :-) )

Groeten,
Roger

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #70 on: 08 January 2013, 17:22:49 »
Quote from: "niesten"
(Bij "mijn vereniging" is nu sinds een paar weken een nieuwe dirigent en lijkt de motivatie van veel leden te zijn toegenomen :-) )
Groeten,
Roger

Dat zou fijn zijn.
Wat helaas ook gebeurd is dat dirigenten, vooral de betere, op een gegeven moment, als er in een vereniging geen progessie zit, de pijp aan Maarten geven.
Met tot gevolg dat die orkesten weer verder afzakken.
Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar in de Randstad zie verenigingen op houden te bestaan omdat het niveau zo gezakt is dat er geen mensen meer willen spelen.
Gelukkig groeien de betere orkesten nog wel.
Penningh

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #71 on: 08 January 2013, 20:35:27 »
Mooi dat je nu een vereniging gevonden hebt waar je je ei kwijt kunt. Jammer dat de oude vereniging het niet inziet dat het ook anders kan. En tja, dat van oudere leden ken ik hier helaas ook. Dat van die oude collegamuzikant is wel een uitzondering denk ik. Wij hebben een vrouwtje van tegen de 60, die eigenlijk het niveau niet meer aan kan, maar dat zelf nog niet in ziet. Tijdens de show is het net een bang konijn, die niet meer weet waar ze heen moet, en omdat ze dat niet meer weet, vergeet ze ook te spelen, het valt (ons) gewoon op (of het publiek het ziet weet ik natuurlijk niet), maar ja, wat moet je tegen zo iemand zeggen, als je zegt dat ze de show niet meer mag doen, gooit ze het bijltje er bij neer en dan pak je haar eigenlijk haar hobby af, dat wil het bestuur eigenlijk ook niet. Is best lastig hoor.
En hier zijn ook verenigingen die eigenlijk moeten ophouden te bestaan, maar soms vastgeroest bestuur is ook niks. Jammer hoor.
We gaan hier nu bezig met een nieuw jeugdbeleid, want daar kan nog wel aan geschroefd worden. Het is niet echt duidelijk wanneer een jeugdlid stage mag lopen bij ons, en hoe lang dan, en wat het criterium is dat ze stagiaire af zijn en volwaardig showkorpslid. We krijgen nu het idee dat het soms ook aan de ouders ligt of dat het lid goed in de groep ligt ofzo. En de jongste leden mogen met gezamelijke optredens mee lopen, maar hebben geen flauw idee van discipline e.d. in het korps, wanneer mag je praten, hoe moet je in de houding staan e.d. Moet gewoon allemaal veel duidelijker.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #72 on: 09 January 2013, 08:08:41 »
Quote from: "Em"
Wij hebben een vrouwtje van tegen de 60, die eigenlijk het niveau niet meer aan kan, maar dat zelf nog niet in ziet. Tijdens de show is het net een bang konijn, die niet meer weet waar ze heen moet, en omdat ze dat niet meer weet, vergeet ze ook te spelen, het valt (ons) gewoon op (of het publiek het ziet weet ik natuurlijk niet), maar ja, wat moet je tegen zo iemand zeggen, als je zegt dat ze de show niet meer mag doen, gooit ze het bijltje er bij neer en dan pak je haar eigenlijk haar hobby af, dat wil het bestuur eigenlijk ook niet. Is best lastig hoor.
Maar is het ook niet vaak zo dat zulke mensen er thuis ook gewoon niets meer aan doen? Ik heb al vaker het argument van oudere (vaak gepensioneerde mensen die juist tijd hebben) muzikanten in orkesten gehoord dat zij hun hele leven zich al ingezet hebben voor de vereniging en zich voor zowel bestuurstaken als voor hun muzikale inzet niet zo geroepen meer voelen. Jammer omdat je beheersing van de muziek op een bepaald moment niet zozeer afhankelijk is van wat je eerder in je leven muzikaal allemaal gedaan hebt, maar meer van de tijd die je er in de afgelopen periode er in gestopt hebt. Of je iemand zijn of haar hobby dan afpakt? Ja, zeker moeilijk, maar in mijn geval (ok, een wat extremer voorbeeld, die vrouw bij jou houdt zich dan in ieder geval stil als ze het kwijt is, mijn buurman juist niet) zorgt die gene er gewoon voor dat het hele optreden voor mij verpest was terwijl dit voorlopig mijn laatste optreden met deze club was waar ik dus nu een zeer negatief beeld aan overhoudt :lol:

Quote from: "niesten"
(Bij "mijn vereniging" is nu sinds een paar weken een nieuwe dirigent en lijkt de motivatie van veel leden te zijn toegenomen :-) )
Groeten,
Roger
Vaak is die vernieuwde energie bij een andere dirigent maar van tijdelijke aard, dus doe inderdaad je voordeel van deze opleving. Bij mijn oude vereniging hadden we eens in de zoveel tijd een invaller voor onze vaste dirigent (die dan met zijn band op tournee was) en vaak was dat een vrij goede dirigent die de boel weer even op schudde.

Quote from: "Penningh"
Dat zou fijn zijn.
Wat helaas ook gebeurd is dat dirigenten, vooral de betere, op een gegeven moment, als er in een vereniging geen progessie zit, de pijp aan Maarten geven.
Met tot gevolg dat die orkesten weer verder afzakken.
Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar in de Randstad zie verenigingen op houden te bestaan omdat het niveau zo gezakt is dat er geen mensen meer willen spelen.
Gelukkig groeien de betere orkesten nog wel.
Penningh
Oh dat zelfde verschijnsel zie je hier in het noorden ook wel hoor. Orkesten van niveau trekken gewoon muzikanten van zowat de hele provincie naar zich toe (hebben dan gewoon een jeugdorkest dat groter is dan mijn oude orkest :lol: ) en spelen zich ook continue in de picture met leuke optredens. En in veel gevallen zijn dit niet orkesten in de wat grotere plaatsen, maar gewoon in kleine dorpen. Ter contrast zit mijn oude orkest in een stad met 16.000 inwoners en zou je toch wel verwachten dat je genoeg aanwas hebt. Zo zie je maar weer, kwaliteit trekt kwaliteit en zou dus een belangrijk aandachtspunt moeten blijven.