Author Topic: Harmonie naar hoger plan brengen  (Read 69773 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Harmonie naar hoger plan brengen
« Reply #30 on: 29 April 2010, 08:08:43 »
Even een kleine update.

Gisteravond hebben we bestuursvergadering gehad en hebben dit onderwerp ook enigszins besproken. Gelukkig heeft iedereen binnen het bestuur wel aardig de zelfde mening en zijn we het er wel over eens dat er wat moet gaan gebeuren.

De eerste stap zal overigens zijn om een enquête voor de leden te maken om te vragen wat iedereen nou wil (en hoe ver iedereen er voor bereid is er meer voor te doen, zoals extra sectierepetities en extra studiedagen bijvoorbeeld). Nou had ik zelf wel het idee dat iedereen binnen de vereniging wel de zelfde mening wat heeft (dat hebben we immers op de ledenvergadering laatst al besproken), maar er waren leden (of eigenlijk één lid) die toch graag een (anonieme) enquête wouden voor de mensen die zich tijdens de ledenvergadering niet zouden durven uit te spreken enzo. Nou had deze gene ook al een opzetje gemaakt hiervoor met vrijwel alle punten die wij met de ledenvergadering ook al besproken hadden er in, waardoor het er dus op neer komt dat hij de ledenvergadering nog eens dunnetjes wil over doen, maar de uiteindelijke enquête zal worden beperkt tot wat de ambities van het orkest zijn.

Al met al in ieder geval wat vooruitgang en de volgende bestuursvergadering zullen we inhoudelijk het er nog wat meer over hebben.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #31 on: 22 June 2010, 13:51:35 »
UPDATE

Het is alweer enkele weken stil gebleven rond dit onderwerp, maar een paar weken geleden hebben de leden een enquête ingevuld met wat zij nou willen en hier hebben we gister de resultaten van gepresenteerd. Ik moet zeggen, ben erg tevreden over de uitslag. Vrijwel iedereen geeft aan dat ze het huidige niveau te laag vinden en ook iedereen is bereid om er meer tijd in te gaan steken waar dat nodig is. Nu maar hopen dat deze goede moed niet verwaterd.

Er zijn al plannen voor leuke concerten in combinatie met ons jubileum volgend jaar (135 jaar!), dus ook het gebrek aan afwisselende optredens is daarmee aangepakt. Ik zie het in ieder geval weer positief in bij deze vereniging (heb namelijk op het punt gestaan om er te stoppen).

Offline Henry

• Member
  • *
« Reply #32 on: 02 July 2010, 12:10:14 »
Goed om te lezen dat jullie er voor gaan!

Ik heb niet alle reacties hiervoor gelezen over dit onderwerp, maar wat ik nog wel wil meegeven is het volgende: zorg dat instroom mogelijk blijft.

Onze harmonie speelt op een redelijk hoog niveau. Nu hebben 2 andere saxofonisten en ik onze B examen gehaald en kunnen we nog niet doorstromen, omdat het niveau verschil tussen leerlingorkest en het grote orkest veel te groot is. Dat het verschil groot is, onderkend ik wel, maar ik maak me zorgen hoe we dat gat gaan overbruggen. De kans is groot dat leerlingen gaan afhaken omdat ze de doorstroom erg moeilijk is. Waarschijnlijk krijgen we extra lessen als sax-trio om het niveau verder omhoog te krijgen. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Zelf heb ik geopperd om ons gewoon mee te laten repeteren en nog niet meespelen op de concerten. We zijn allemaal gemotiveerd, dus oefenen is geen problemen. Na de vakantie weten we meer.

Groeten,

Henry

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #33 on: 02 July 2010, 12:48:33 »
Het gat tussen beginners en gevorderden is zeker niet iets dat wij uit het oog verliezen, zo spelen ze in het jeugdorkest nu al een paar van de makkelijkere nummers van het grote orkest om alvast wat in te lopen. Ook speelt de harmonie absoluut niet op het hoogste niveau, dus is het gat ook veel kleiner. Als de beginners éénmaal in het grote orkest zitten worden deze ook altijd gekoppeld aan een meer ervarener persoon om te voorkomen dat ze helemaal verzuipen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #34 on: 22 November 2010, 08:53:37 »
Even een update:

Afgelopen zaterdag hebben wij met het harmonie-orkest voor het eerst in bijna tien jaar weer eens meegedaan met een harmoniefestival welke in Sneek gehouden werd. We zijn vanaf de zomervakantie grotendeels alleen hiervoor bezig geweest (ondertussen ook wel wat alvast voor het komende kerstconcert en het komende jubileumconcert begin volgend jaar ivm 135 jarig bestaan) en moet zeggen, als ik vergelijk hoe wij begin dit jaar bezig waren (met alleen maar wat pop-nummertjes spelen), zijn we nu zeker de goede weg in geslagen. Je merkt nu gewoon dat de mensen meer gaan oefenen en sectierepetities houden en het zelfbeeld dat wij een orkest van "laag niveau" zijn is ook aardig verdwenen. Ook het jurycommentaar was positief te noemen (niet dat je bij een festival nou echt veel negatief commentaar zult krijgen, maar toch), zo waren wij van alle orkesten het orkest wat de meest enthausiaste uitstraling had (ook grotendeels te danken aan de dirigent) en was de balans in het orkest goed (ook al hebben we maar zeven klarinettisten wat voor een harmonie weinig is, maar wel weer drie tenorsaxen :D wat weer veel te noemen is, ik moet mij dus veel inhouden). Ook als je hoort dat andere orkesten (we zaten met drie orkesten tegelijkertijd in de zaal en om en om twee nummertjes gespeeld) gewoon slecht gestemd zijn in de tenor hoek (dus ook trombones en baritontuba's enzo) en veel minder met dynamiek doen (dat is weer het voordeel van een kleiner orkest, dan gaat dynamiek doorgaans veel beter), deden wij het lang zo slecht niet.

Al met al een stuk rooskleuriger dan ten tijde dat ik dit topic starte.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #35 on: 22 November 2010, 10:45:33 »
Mooi om te zien dat bij jullie de negatieve spiraal doorbroken is en jullie gezamenlijk aan de toekomst werken! Zo'n festival is dan idd een mooi moment om een pluim te krijgen!

Bij ons in de harmonie is er helaas nog niets veranderd, dus sukkelt alles nog een beetje door zoals al een hele tijd. Tenor saxofoniste heeft zich voorlopig teruggetrokken vanwege motiviatie problemen. En ook ik heb uit tijdgebrek keuzes moeten maken. Vandaar dat ik mij voor de vereniging waar ik het minste plezier uithaalde en de meeste energie/frustratie kost (de plaatselijke harmonie dus), voor een half jaar heb afgemeld. De sax sectie bestaat dus nog uit 1 altsax en 1 baritonsax. (Op zich natuurlijk veel te weining, maar in een harmonie van krap 30 man nog geen ramp).
Dirigente is zwanger dus eerste helf volgend jaar zal de harmonie enkele maanden met een vervanger repeteren en concert geven.

Zelf speel ik wel nog met veel plezier tenor en bariton in een band en help ik af en toe nog in enkele harmonieen uit op tenor of bariton en soms op alt. Maar alt staat dus op het moment op een laag pitje.

Voorjaar 2011 maar weer eens kijken hoe het met mijn eigen beschikbare tijd staat en hoe de vlag bij de harmonie erbij hangt...
Wordt vervolgd...

Groeten,
Roger

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #36 on: 22 November 2010, 11:04:25 »
Quote from: "niesten"
Op zich natuurlijk veel te weining, maar in een harmonie van krap 30 man nog geen ramp.
30 man is inderdaad niet super veel, maar zeker wel te doen. Wij hebben iets van 35 leden, maar het is dan wel zaak een goede verdeling tussen de instrumenten te hebben en het hebben van goede muzikanten op bepaalde plekken om de minder goede mee te trekken. Maar één altsax en één baritonsax en verder geen tenorsax lijkt mij toch echt te weinig (ik zou zeggen minimaal twee alten, één tenor en één baritonsax). Zeker jammer om te lezen dat er muzikanten stoppen door motivatiegebrek, zodra de eerste leden beginnen te lopen, is het hek van de dam en volgen er vaak wel meer.

Op het festival zaten we naast een orkest van wel 60 man, dan valt het pas op hoe klein je eigen orkest is.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #37 on: 22 November 2010, 15:46:00 »
Ik ben laatst wezen luisteren naar een fanfare uit een buurgemeente.
Groot orkest, ik telde in de gouwigheid 61 man/vrouw. Speelden beregoed.
Ik was eigenlijk een beetje jaloers want als er op mijn eigen harmonieke een goede opkomst is bij een repetitie dan zijn er 35.
Van die 35 presteren er ook nog een stuk of wat steevast te laat te komen.
De blaaskapel en het combo zijn opgehouden wegens tijdgebrek(enthousiasme)
Deze fanfare wil hogerop, dus minimaal 1x per jaar op concours. Liefs 2 maal.
Als leden het niveau niet bij kunnen houden dan is dat jammer voor ze en moeten ze maar uitkijken naar iets anders.
Na de uitvoering hoorde ik diverse leden: Gelukkig gaan we volgende week op concours. daarna krijgen we andere muziek want we hebben al 4 maanden per week: 1 repetitieavond, 2 sectierepetities, we zijn ook al 2x op zaterdag de klos geweest en een studieweekend gehad. En steeds dezelfde stukken.
Mijn toeterclubje wil ook graag beter spelen. We zijn de laatste jaren langzamerhand wat lastiger stukken gaan spelen.
We durven nu Astor Piazola aan. Het kan beter maar we hebben wel het lef om het te spelen.
Ik ben bang dat, als we concoursen moeten gaan blazen, de vereniging snel zal slinken.
Op de jaarvergadering komt wel elk jaar het voostel ter tafel maar wordt weer weggestemd.
Ik ben blij met mijn eigen clubje maar ik blijf een beetje jaloers op 61 spelende leden.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #38 on: 22 November 2010, 18:28:56 »
Als een concours het niet is, kijk dan eens naar andere dingen  :) Ik heb al wat beschreven in dit topic.

Een studieweekend is erg goed voor de onderlinge binding, of je nou op concours moet of niet. Ben net terug en het was echt supergezellig, heb me heel netjes gedragen *not*  :lol:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Ellen95

• Member
  • *
« Reply #39 on: 19 September 2011, 19:36:53 »
Ik speel zelf in een fanfare, waar we wel veel jeugd hebben(20 spelende en 5 leerlingen). Dit komt door een zeer goede jeugdwerking (we gaan jaarlijks 4 dagen gratis op kamp, spelen een eigen jeugdconcert waar leerlingen kunnen aan meedoen zodat ze al een eerste ervaring hebben, er is een 'jeugddag' waarop de jeugd een activiteit doet, zoals zwemmen, en om dit alles te betalen hebben we onze eigen spaghettidag!).
Waar ik het zeker mee eens ben is dat het niveau van de fanfare daalt, niet door de jeugd, maar door de keuze van de stukken. Partituren zijn na 2 repetities gekend en de fut is er ook uit wanneer je die stukken dan nog een heel jaar moet spelen. Wat we vorig jaar wel hadden, en dit jaar niet, zijn 2 moeilijkere stukken waaraan heel wat werk is. Maar dan krijg je weer klachten dat we anderhalf uur aan een stuk zitten te repeteren (waar ik het ook soms op mijn heupen van krijg). Dit zou kunnen verholpen worden door sectierepetities, maar er wordt al zoveel verlangd van de muzikanten, bijna wekelijks een optreden, dat een extra repetitie teveel is gevraagd.
Ook zitten wij met het probleem dat de dirigent zelf in het bestuur zit en heel veel te zeggen heeft. Mijn vraag om over te schakelen naar tenor (wat ik van de dirigent niet mocht omdat ik de altsaxen moet rechthouden) is maar liefst 3 jaar onderweg geweest naar het bestuur. Terwijl ik dacht dat de dirigent het ging doorgeven aan het bestuur, om een nieuw instrument voor mij te kopen. Ik heb gedreigd met te vertrekken en meteen hadden ze door dat als er één jeugdige muzikant vertrekt, er zullen volgen. Toen waren ze opeens poeslief :)
Om jeugd aan te trekken is het een kwestie van het verkeerde imago van de fanfare/harmonie (in pakjes door de straten lopen) weg te krijgen. Ga eens spelen in een school, een muziekacademie,... en wie weet komt er wel een muzikantje naar de repetitie. Dan is voor andere jongeren de stap gemakkelijker gezet.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #40 on: 20 September 2011, 07:39:35 »
Quote from: "Ellen95"
Partituren zijn na 2 repetities gekend en de fut is er ook uit wanneer je die stukken dan nog een heel jaar moet spelen. Wat we vorig jaar wel hadden, en dit jaar niet, zijn 2 moeilijkere stukken waaraan heel wat werk is. Maar dan krijg je weer klachten dat we anderhalf uur aan een stuk zitten te repeteren (waar ik het ook soms op mijn heupen van krijg). Dit zou kunnen verholpen worden door sectierepetities, maar er wordt al zoveel verlangd van de muzikanten, bijna wekelijks een optreden, dat een extra repetitie teveel is gevraagd.
Dit is inderdaad een bekend probleem, maar wat hierbij helpt is om eens een enquête te houden onder de leden voor wat ze nu precies willen. Zo is er bij mijn vereniging steevast een groepje van ongeveer drie wat oudere mannen (denk hierbij even de twee oudjes op het balkon van de muppets :lol:) die elkaar altijd wat lopen op te zwepen over hoe klote alles wel niet is en het ook altijd stellen alsof hun mening die van het hele orkest is. Zo had één van dat groepje voor de laatste ledenvergadering nog een brief opgesteld met een heleboel punten waar hij, en volgens hem het halve orkest, het niet mee eens zou zijn (zoals de voorzitter die niet goed zou zijn, dat de vereniging te veel geld uit zou geven aan nieuwe instrumenten terwijl we op het moment gewoon goed bij kas zitten en nu dus mooi kunnen investeren, enzovoorts). Wij als bestuur gingen die brief gewoon netjes punt voor punt in de vergadering behandelen (waarom zou je ook geen kritiek mogen uiten), maar halverwege de brief kwam al het verzoek van meerdere leden om alsjeblieft die brief aan de kant te leggen (de schrijver van de brief was er zelfs overigens vanwege ziekte niet) wat dus wel weer aangeeft dat de mening van de paar die veel hun mond open trekken zeker niet die van het hele orkest hoeft te zijn. Door dus een enquête te houden over wat voor muzikale richting jullie op willen (wel of geen concours, moeilijkere of makkelijkere muziek) krijg je een veel beter beeld van wat iedereen wil. Kan je later ook mee schermen als er weer mensen beginnen te zeuren dat ze het niet eens zijn met de koers. Het heeft bij ons zeker geholpen.

Jammer dat bij jullie de dirigent in het bestuur zit (wij huren een dirigent in, die bemoeit zich verder niet met bestuurlijke zaken), dan krijg je inderdaad wel een aardig veto in de vereniging. Maar anderzijds kan ik van de dirigent wel snappen dat hij er tegen is om jou van alt naar tenor te laten gaan om het gehele orkest in balans te houden. Dat is toch altijd wat een middenweg vinden tussen wat de leden graag willen en wat voor het orkest beter is. Al zou er wel serieus gekeken moeten worden of er toch niet een mogelijkheid is om jou op tenor te krijgen, dat je dirigent jouw verzoek richting het bestuur tegenhoud is natuurlijk wel kwalijk te noemen vind ik.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #41 on: 02 October 2012, 09:27:17 »
En nu weer een jaar verder sta ik toch weer op het punt te stoppen bij deze harmonie. Het ledenaantal loopt langzaam terug en je merkt dat mensen makkelijker afzeggen voor een repetitie of optreden. Vorige week nog gespeeld bij een opening van een keermuur (om water tegen te houden in de haven) en ik zat daar als enigste sax (1 alt dus, beide tenoren waren ziek en de bariton is voor de zomer gestopt ivm leeftijd), er was één trompet en slechts drie klarinetten! Gister nog een repetitie gehad waar er (ik heb ze even in mijn hoofd geteld) negen mensen niet waren op een orkest van iets meer dan 30 man! Verder zijn er op dit moment helemaal geen leerlingen dus aanvulling zal er de komende jaren ook niet komen.

Om na bijna 20 jaar bij de vereniging te stoppen is iets wat je niet makkelijk doet zeker als je weet wat voor gat je achter laat, maar voor iemand die zich zelf in de muziek steeds wil verbeteren en ergens naar toe wil werken houdt het hard op als de rest van het orkest het allemaal wel best vind.

Dus...wie weet een leuk orkest op niveau in Friesland die op maandag repeteren en nog een alt of tenor nodig hebben ? :D

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #42 on: 02 October 2012, 10:14:11 »
Ik heb ook ooit afscheid genomen van een orkest waar ik ruim 20 jaar speelde.
Dit besluit heeft ruim had een halfjaar nodig voor ik het tot uitvoer bracht en overstapte naar een ander orkest.
Wat was er aan de hand: De pasbenoemde dirigent zag het uitsluitend als broodwinning en had er totaal geen plezier in.
De disipline in het orkest was zoek.
De Muppetmuzikanten zaten te scheuren en wisten alles beter.
Het niveau zakte als een dieplood.
Ik had het helemaal niet meer naar mijn zin.
Op een avond, de dirigent ging de bok op met de woorden, vanavond gaan we alleen loopmarsen doen.
Het orkest marste toen al jaren niet meer.
Er werd heftig op los gescheurd. Er werd gelijk begonnen maar aan het eind was er zeker drie maten verschil.
Er werd niet afgeslagen en gecorrigeerd.
Staande de repetitie ben ik opgestapt met de woorden. Hier wil ik niet aan meedoen.
Met mij nog vier leden zijn we overgestapt naar een bedrijfsharmonie in, zoals we dat noemden, de grote stad.
Ik ben wel niet spelend lid gebleven en ben alle uitvoeringen blijven bezoeken.
Het bestuur heb ik schriftelijk meegedeeld welke mijn beweegreden waren.
Deze brief is op een extra ledenvergadering op de agenda gezet.
De dirigent is op staande voet ontslagen en de grootste Muppet is verzocht de vereniging te verlaten.
Na tien jaar stopte de bedrijfsharmonie omdat het bedrijf het orkest niet verder wilde onderhouden. Er werkten nog maar twee leden bij het bedrijf.
Ik speelde dus een tijdje niet.
Op een gegeven moment was ik weer bij een optreden van mijn oude harmonie.
Ze speelden de o.a Libertango van Piazola.
Het kon beter maar het lef om het neer te zetten sprak mijn aan.
Dezelfde avond ben ik weer spelend lid geworden.
Er staat een jonge dirigent voor, niet de allerbeste, maar 100% verenigingsman en het is nog steeds onrustig tijdens de repetitie.
Ik speel nu alweer een jaar of vier mee en ik heb het naar mijn zin.
Wel ben ik op zoek naar een tweede(beter) orkest. Ik wil dan bariton blazen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, dat het meer gebeurd dat mensen na zo'n lange tijd weggaan bij een orkest.
Maar als je zo lang lid bent ligt er ook een stukje van jezelf bij die club.
Blijf contact houden, ondersteun ze, zeg dat je als invaller beschikbaar ben, de neerwaarse gang zal in de loop der tijd veranderen.

Poeh, een heel verhaal
Penningh

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #43 on: 02 October 2012, 10:24:47 »
Klinkt allemaal heel bekend Penningh!

Ik zat er inderdaad aan te denken mij wel beschikbaar te blijven stellen voor optredens (de grotere dan, van buitenoptredens en aubade's vind ik niets aan) en dan één of twee repetities van te voren mee doen wat gezien het lage niveau van het orkest voor mij toch niet een probleem is. Ik ben alleen bang dat gezien het ontbreken van enige aanwas (en als je geen jeugd hebt trek je die ook niet) het orkest over een paar jaar helemaal einde is of slechts als een dweilorkest ofzo bestaat.

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #44 on: 02 October 2012, 11:49:57 »
Omdat het orkest een "subsidie" orkest is zitten er een aantal optredens in die verplicht waren.
Denk hierbij aan de hymnes tijdens de dodenherdenking en het "ik hou van holland gedoe" op koninginedag.
Dingen die ik ook verafschuw.
Het was de gewoonte om dit op de voorafgaande repetitie dit even door te jassen.
Ik heb op een gegeven moment de hele saxsectie (6 man/vrouw) achter me gekregen en we de stelling ingenomen, als er niet voor deze optredens   serieus wordt gereperteerd dan vinden wij dit best maar je zult het zonder saxen moeten doen.
Het gevolg is dat bij de afgelopen dodenherdenking wel een paar hymnes gespeeld zijn maar we een stemmig stuk gespeeld hebben.
Het plaatselijke blad kwam op de voorpagina met foto dat de harmonie de herdenking tot een waardig moment had gemaakt.
De groep die straks Sinterklaas in gaat halen is nu al aan het reperteren en wat ze gaan spelen blijft niet bij een simpel Zie ginds komt.....
Eigenlijk is het zo, als je een groep mensen kan motiveren, meestal je eigen sectie, kan een vereniging weer in een opwaartse spiraal komen.
Ze moeten dan ook eens een keer zeggen joh, dit willen wij niet, doe het anders en help daarbij.
Penningh