Wij zien de aftakeling ons tegemoet komen. Orkest bestaat uit ong. 60 man, speelt 2de divisie, maar zou bij meer kwaliteit in de secties, makkelijk een 1ste divisie zijn. ook ons orkest wordt ouder en omdat het jeugd en opleidingsbeleid al zeker 20 jaar geen aandacht heeft gehad, komt er ook niets bij.
Ik ben 4 jaar geleden in het bestuur gestapt om het leerlingenbeleid weer vorm te gaan geven. We hadden een amateur als dirigent, door iedereen hoog geprezen want hij was zoooo aardig. Het heeft 2 jaar geduurd voor het bestuur en de leerlingencommissie er van doordrongen was, dat die man weg moest! Ik heb nu de beste dirigente voor het orkestje staan, die je maar kunt vinden. Zij heeft al ontelbare prijzen voor haar orkesten in de wacht gesleept. Kleine orkestjes met maar nauwelijks een paar leerlingen groeien binnen 5 jaar uit tot grote leerlingorkesten.........MITS de vereniging inziet dat een leerlingenbeleid het belangrijkste onderdeel van die vereniging is. Dat is nog erg trekken aan een dood paard op dit moment.
Onze vereniging heeft een aantal sterke punten, onder andere het financieel beleid, we hebben een goed gevulde bankrekening en het geld is voor verschillende doeleinden gereserveerd. Alles wat daarbovenop georganiseerd wordt moet kostenneutraal gebeuren. We hoeven ons dus niet zo erg druk te maken....,maar.. Ook bij ons zijn veel mensen vaak op vakantie, weg voor het werk, andere hobbies. Niet alleen de bezetting tijdens repetities laat te wensen over, maar ook de inzet om dingen te organiseren. We hoeven niet zo nodig, want er is toch geld genoeg. Volgend jaar vervalt alle subsidie. Ik vind het prima, dan moeten we weer samen dingen gaan ondernemen om aan geld te komen. MIsschien genereert dat weer een groepsgevoel.
In deze tijd, waarin het individualisme hoogtij viert is het heel belangrijk dat eeen vereniging geleid wordt door sterke personen met een visie! Amateurs krijgen het alleen voor elkaar wanneer de vereniging een sterke gemeenschap vormt die de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Dit in organisatorisch opzicht, maar ten aanzien van muzikaal beleid. zhier heb je een sterke dirigent voor nodig, want dat is meestal de enige persoon met vakkennis, niet alleen ten opzichte van de muziek, maar ook didactisch!Hij of zij moet een sterke persoonlijkheid hebben en boven de muzikanten staan.
Een niet spelend bestuur werkt volgens mij altijd het beste. En een strakke regelgeving die geent is op wat voor soort club je bent. Het is prima om een gezelligheidsvereniging te zijn, maar wil je wat bereiken dan moet je daar gedragsregels voor opstellen. Kijk maar eens naar de voorwaarden van het SPON! Ik zou willen dat er bij onze club deze eisen gesteld werden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en met kwaliteit trek je kwaliteit.
Ons bestuur vreest dat met een strikter beleid het ledental zal dalen.....Grof gezegd zeg ik dan, nou dan ben je de rotte appels mooi kwijt en kun je verder bouwen met gemotiveerde mensen, Maar ik mag dat niet zeggen, want dat gaat over lieve, oude, goedbedoelende, al jaren lid zijnde mensen. Het gevolg?
Nog een aantal jaar en dan zijn alle gemotiveerde mensen weggegaan en blijft er een clubje over waar je niet zo veel meer mee kunt, maar zij hebben het wel gezellig.....Angst overheerst visie.
Ja, dat SPON is wel leuk, ik ken wel iemand die daar speelt, zal nog eens navragen. Het nadeel van zo'n projectorkest is dat de organisatie op weinig mensen aankomt meestal en dat er niet echt een ontwikkeling in kan zitten. je moet het altijd maar afwachten. Een vereniging is meer bindend, dat heeft wel iets. Maar ik denk dat het een leuk project is.