Author Topic: Harmonie naar hoger plan brengen  (Read 69769 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Harmonie naar hoger plan brengen
« Reply #45 on: 02 October 2012, 15:11:49 »
hele goede. We zijn nu ook bezig, op een iets andere manier, met groepsrepetities. We gaan binnenkort eigen gekozen muziek spelen, naast het optreden dat we gezamenlijk doen. De hoorns, de saxofoons, etc.   Je kunt als sectie laten dat je ook op zich wat kunt. De reacties zijn positief wat het leuk maakt.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #46 on: 02 October 2012, 15:23:31 »
Quote from: "Maaarten"
hele goede. We zijn nu ook bezig, op een iets andere manier, met groepsrepetities. We gaan binnenkort eigen gekozen muziek spelen, naast het optreden dat we gezamenlijk doen. De hoorns, de saxofoons, etc.   Je kunt als sectie laten dat je ook op zich wat kunt. De reacties zijn positief wat het leuk maakt.

Goed idee, doe wat met je sectie op een uitvoering.
Laat het publiek horen wat saxofoons kunnen.
Doe, bijvoorbeeld, een strak stukje klassiek en laat het daarna swingen.
Geen instument kan dit beter dan een sax.
Als je lastig vindt om de diverse stemmen te moeten blazen doe het dan unisono.
Het maak niet uit maar laat je als sectie horen.
Het gevolg zal zijn dat een volgend optreden een andere sectie zich wil presenteren.

Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #47 on: 02 October 2012, 15:31:53 »
Quote from: "Penningh"
Quote from: "Maaarten"

Doe is wat met je sectie op een uitvoering.
Doe ,bijvoorbeeld, een stukje klassiek en laat het daarna swingen.
Het gevolg zal zijn dat een volgend optreden een andere sectie zich wil presenteren.
Penningh
Het probleem is dat tegenwoordig in veel gevallen, ik de hele saxsectie ben :lol:

Wat we dit voorjaar wel gedaan hebben is een concert met de harmonie samen met het saxkwartet waar ik in speel (waarvan de andere drie dus niet bij deze harmonie spelen) en dat was erg leuk om te doen, al was dat een beetje druk voor mij. Ik denk alleen niet dat er andere secties zijn bij ons die zich op een dergelijke manier op de voorgrond willen treden. Er zijn zat bij die zelfs te verlegen zijn om in hun eentje een stukje voor te moeten spelen op een repetitie om te laten horen of ze het wel goed doen of zelfs bij het afstemmen slechts een verlegen toontje produceren.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

• Guest
« Reply #48 on: 02 October 2012, 15:45:13 »
[VERBERG VOOR SEBOMODE:]
Doe is wat met je sectie op een uitvoering.
Doe, bijvoorbeeld, een strak stukje klassiek en laat het daarna swingen.
Penningh
[MODE UIT.]

lijkt me erg leuk
te vroeg de verbergmode uitgezet zie ik......

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #49 on: 02 October 2012, 15:53:40 »
Kimswerd ligt me te ver weg anders zou ik met alle plezier de saxsectie verdubbelen.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #50 on: 02 October 2012, 16:00:55 »
Kimswerd ligt me te ver weg anders zou ik met alle plezier de saxsectie verdubbelen.
Penningh
Ha, bespaar je zelf de frustratie zou ik zeggen :-D De vereniging moet eerst zelf maar eens goed gaan nadenken welke koers ze willen varen, als het dan ooit nog eens wat wordt kom ik wel weer eens om de hoek kijken.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #51 on: 02 October 2012, 17:02:41 »
Heb nog vaak aan dit draadje gedacht.....
Zelf ben ik vorig jaar november gestop in de plaatselijke harmonie waarvan ik ca. 30 jaar lid ben geweest :(
Ivm de geboorte van mijn zoontje had ik even een timeout van een half jaar genomen (tweede keer al in 3 jaar....zegt ook al iets). Tijdens deze timeout heb ik het repeteren bij de harmonie eigenlijk niet gemist (was wel nog actief in een bandje en af en toe uithelpen bij andere orkesten) en toen de tijd rijp was om weer wekelijks te komen repeteren.....ik moest er niet aan denken  :cry: Ik had er gewoon niet (meer) de tijd en niet meer de motivatie voor....  :(
Het ging al jaren niet meer zoals ik wilde/hoopte (steeds minder leden <30, dirigent met geheel andere smaak/opvatting dan mij, bestuur zonder visie of daadkracht, etc. etc.), maar toch wilde ik 30 jaar lidmaatschap niet zomaar erbij neer gooien.
Na rijp beraad met mezelf een compromis bedacht en dit aan het bestuur (voorzitter) voorgelegd: Ik zou niet meer als spelend lid deelnemen, maar indien mijn zus (altsax) , mijn vader (barisax) of een andere saxofonist verhinderd zouden zijn, zouden ze een beroep op mij kunnen doen, dus een soort 1e reserve. Dat moest binnen het bestuur besproken worden en maarliefst 5-6 weken later kreeg ik als antwoord, dat men bang was dat dan veel mensen zouden volgen en niet meer "op straat" (marcheren) meer zouden gaan en dan was het einde zoek. Mijn voorstel werd dus verworpen en ik had de keuze om ofwel elke donderdag (wss meestal met tegenzin) op de repetitie te verschijnen ofwel afscheid te nemen van de harmonie :-(
Er was nog een gezamelijk concert gepland met de harmonie van een naburig dorp in november 2011 wat mij erg leuk leek, dus dat heb ik dan als mijn "afscheidsconcert" aangekondigd. De periode van september tot november waren leuk, maar hebben mij ook duidelijk gemaakt dat ik de juiste keuze heb gemaakt door afscheid te nemen. De harmonie en ik zijn gewoonweg te ver uit elkaar gegroeid....

Ik heb zelf muciseren altijd al leuker gevonden dan luisteren naar een harmonie of fanfare, dus ben ik tot op heden relatief weinig naar concerten van de harmonie geweest. Via familie krijg ik wel nog het reilen en zeilen van de vereniging mee, dus contact houden doe ik zeker. Zo weet ik bijv. dat de dirigente a.s. november stopt bij deze harmonie. Dus hopenlijk betekent dit een nieuw begin en einde van de negatieve spiraal waarin ze zitten.
Wie weet ga ik ooit ook nog eens uithelpen of misschien zelfs voor "vast" toeteren bij "mijn" harmonie  :wink:  
Maar laat het bestuur eerst maar eens een visie en koers ontwikkelen en de boel op de rit krijgen, dan zien we dan wel weer verder ...

Voor jou invisible, spijtig om te horen dat jou eenzelfde lot beschoren lijkt te zijn....

Groeten,
Roger

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #52 on: 02 October 2012, 17:05:08 »
misschien moeten we een Nederlands Blaasorkest oprichten....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #53 on: 02 October 2012, 17:27:45 »
Quote from: "niesten"
Voor jou invisible, spijtig om te horen dat jou eenzelfde lot beschoren lijkt te zijn....
Ja, helaas ziet dat er wel naar uit. Anderzijds heb ik al een derde divisie fanfare gevonden (mijn "oude" harmonie zat niet eens in een divisie) die ook op maandag repeteert en die nog zoeken naar een tenor wat naar ik gehoord heb wel een club is die vooruit wil. Is voor mij ongeveer 20 minuten rijden, dus prima te doen. Daar maar eens sneupen over een paar maanden (eerst nog een paar andere "uitdagingen" achter de rug krijgen 8) )

Quote from: "Pieter"
misschien moeten we een Nederlands Blaasorkest oprichten....
Ja, lijkt mij altijd mooi om eens bij een orkest met alleen maar mensen die er voor willen gaan te spelen. Wou wel met zoiets mee doen, maar dat is dan meteen weer twee uur rijden voor mij.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #54 on: 02 October 2012, 19:32:37 »
Tja, de serenades en rondgangen zijn niet de meest leuke optredens (soms ook idd subsidieoptredens) maar ja, hoort er bij. Maar je merkt idd wel dat mensen daar wel wat eerder voor afzeggen, dan bijv. voor een mooie taptoe!!!
Moet zeggen dat het bij ons redelijk gaat, we zijn nu met ongeveer 42 man/vrouw. De een wat meer gemotiveerd dan de ander maar tot nu toe gaat het redelijk, lekker veel optredens. Is wel eens anders geweest. Hiervoor hadden we een dirigent die meer van de harmonie was, dus graag concerten gaf enzo, tja, daar ben je niet echt showkorps voor he. Wij moeten het wel van de buitenoptredens hebben, en dan het liefst de taptoes. Nu sinds kort een saxsectie jahaaa, 3 alten (waaronder 1 stagiaire die wat mij betreft morgen wel mee mag lopen, dat niveau heeft ze wel) en een tenor, dus tja, INVISIBLE tis dat je te ver weg woont whahahah. Er zijn zelfs leden die destijds gestopt zijn die nu toch weer terug zijn gekomen en nog wat jeugd in de wachtkamer. Kortom gaat hier lekker, maar hoor ook wel dat veel verenigingen in Enschede al gefuseerd zijn, of gewoon heel weinig leden hebben en omdat ze perse aan een concours mee willen doen, dan maar mensen inlenen!!

Jammer hoor, maar heel begrijpelijk dat je daardoor klaar bent met een vereniging, ik zat hiervoor bij een club die op gegeven moment alleen nog maar de geijkte optredens had, sinterklaas, palmpasen en het jaarlijkse concert, toen was ik er na 6 jaar klaar mee. Er kon nog geen bedankje van af, of ik het uniform compleet had ingeleverd?? Ja, nou doei!!! Eeeeuh, ja jullie ook bedankt. Beetje jammer.

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #55 on: 02 October 2012, 22:28:07 »
Bij ons is ook al jaren de aftakeling in gang. Zie begin van dit draadje. Ik heb echter met 2 handen het nieuwe leden beleid opgepakt en we hebben inmiddels weer 14 nieuwe leerlingen mogen ontvangen. Vorig jaar zijn we gestart met een blazersklas (8 kids) samen met onze muziekdocent, op de lagere school. Na het eerste jaar zijn 5 muzikantjes gebleven en 3 afgehaakt.
Alle 14 leerlingen (volwassenen en jeugd samen) lessen nu 8 maanden tot 1,5 jaar. Na de vakantie ben ik aldus met een "instap-orkest" gestart om deze leerlingen op een andere manier te laten samenspelen, met hulp per sectie van muzikanten uit het groot orkest. We hebben nu 5 repetities gehad en ze vinden het allemaal fantastisch. Ik sta zelf voor het orkest (als beginnelings-dirigent), had wel iets ervaring opgedaan met de blazersklas maar ben 3 weken terug gestart met een assistent dirigenten opleiding om een goede basis op te bouwen. Ik kan het geleerde gelijk in praktijk brengen.

M.a.w. als je de handen uit de mouwen kunt en wilt steken, kan er wel iets bereikt worden. Het heeft veel van mijn tijd gekost, maar het heeft ook iets opgeleverd. En heel belangrijk, ik vind het erg leuk om te doen. Ik heb dan ook een nieuw (dirigent)stukje in mijzelf ontdekt wat ik 2 jaar geleden niet had kunnen voorzien. Erg leuk om te doen en ik leer er weer erg waardevolle muzikale dingen van.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #56 on: 03 October 2012, 07:21:25 »
Gisteren weer mijn eerste repetitie na mijn vakantie gehad... (althans dat was het plan)

2 man met bypasses in het ziekenhuis, 1 depressief opgenomen, 2 man voor het werk weg, 1 vakantie (+ 4 vacatures)
Resultaat... 1 drummer, 2 trombonisten, 2 saxofonisten waren aanwezig......

Wat je een goed begin van het muzikale jaar noemt  :cry:

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #57 on: 03 October 2012, 07:37:22 »
Wat je bij ons ziet is dat door de gemiddeld steeds hoger wordende leeftijd, er steeds meer gepensioneerden zijn die buiten het hoogseizoen op vakantie gaan. Zo was onze soloklarinetist in april er al niet bij een groot concert geweest hierdoor en is hij nu de komende maand,  en dus ook tijdens een harmoniefestival, er weer vandoor. En zo kan ik nog wel vier of vijf leden bedenken die er dan meerdere weken achter elkaar niet zijn. Maar ja, je kan moeilijk ze verbieden op vakantie te gaan, hooguit ze verbieden om met een optreden mee te doen ofzo.

Voor het komende festival hebben we in ieder geval een stuk of drie klarinettisten nodig, een extra slagwerker en z'n beetje een hele saxsectie om in te vallen (dus als er nog saxofonisten in Friesland zijn die eens willen helpen :lol: ?), dus dat geeft wel een beeld van de bezetting.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #58 on: 03 October 2012, 10:54:42 »
Wij zien de aftakeling ons tegemoet komen. Orkest bestaat uit ong. 60 man, speelt 2de divisie, maar zou bij meer kwaliteit in de secties, makkelijk een 1ste divisie zijn. ook ons orkest wordt ouder en omdat het jeugd en opleidingsbeleid al zeker 20 jaar geen aandacht heeft gehad, komt er ook niets bij.
Ik ben 4 jaar geleden in het bestuur gestapt om het leerlingenbeleid weer vorm te gaan geven. We hadden een amateur als dirigent, door iedereen hoog geprezen want hij was zoooo aardig. Het heeft 2 jaar geduurd voor het bestuur en de leerlingencommissie er van doordrongen was, dat die man weg moest! Ik heb nu de beste dirigente voor het orkestje staan, die je maar kunt vinden. Zij heeft al ontelbare prijzen voor haar orkesten in de wacht gesleept. Kleine orkestjes met maar nauwelijks een paar leerlingen groeien binnen 5 jaar uit tot grote leerlingorkesten.........MITS de vereniging inziet dat een leerlingenbeleid het belangrijkste onderdeel van die vereniging is. Dat is nog erg trekken aan een dood paard op dit moment.
Onze vereniging heeft een aantal sterke punten, onder andere het financieel beleid, we hebben een goed gevulde bankrekening en het geld is voor verschillende doeleinden gereserveerd. Alles wat daarbovenop georganiseerd wordt moet kostenneutraal gebeuren. We hoeven ons dus niet zo erg druk te maken....,maar.. Ook bij ons zijn veel mensen vaak op vakantie, weg voor het werk, andere hobbies. Niet alleen de bezetting tijdens repetities laat te wensen over, maar ook de inzet om dingen te organiseren. We hoeven niet zo nodig, want er is toch geld genoeg. Volgend jaar vervalt alle subsidie. Ik vind het prima, dan moeten we weer samen dingen gaan ondernemen om aan geld te komen. MIsschien genereert dat weer een groepsgevoel.

In deze tijd, waarin het individualisme hoogtij viert is het heel belangrijk dat eeen vereniging geleid wordt door sterke personen met een visie! Amateurs krijgen het alleen voor elkaar wanneer de vereniging een sterke gemeenschap vormt die de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Dit in organisatorisch opzicht, maar ten aanzien van muzikaal beleid. zhier heb je een sterke dirigent voor nodig, want dat is meestal de enige persoon met vakkennis, niet alleen ten opzichte van de muziek, maar ook didactisch!Hij of zij moet een sterke persoonlijkheid hebben en boven de muzikanten staan.

Een niet spelend bestuur werkt volgens mij altijd het beste. En een strakke regelgeving die geent is op wat voor soort club je bent. Het is prima om een gezelligheidsvereniging te zijn, maar wil je wat bereiken dan moet je daar gedragsregels voor opstellen. Kijk maar eens naar de voorwaarden van het SPON! Ik zou willen dat er bij onze club deze eisen gesteld werden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en met kwaliteit trek je kwaliteit.
Ons bestuur vreest dat met een strikter beleid het ledental zal dalen.....Grof gezegd zeg ik dan, nou dan ben je de rotte appels mooi kwijt en kun je verder bouwen met gemotiveerde mensen, Maar ik mag dat niet zeggen, want dat gaat over lieve, oude, goedbedoelende, al jaren lid zijnde mensen. Het gevolg?
Nog een aantal jaar en dan zijn alle gemotiveerde mensen weggegaan en blijft er een clubje over waar je niet zo veel meer mee kunt, maar zij hebben het wel gezellig.....Angst overheerst visie.

Ja, dat SPON is wel leuk, ik ken wel iemand die daar speelt, zal nog eens navragen. Het nadeel van zo'n projectorkest is dat de organisatie op weinig mensen aankomt meestal en dat er niet echt een ontwikkeling in kan zitten. je moet het altijd maar afwachten. Een vereniging is meer bindend, dat heeft wel iets. Maar ik denk dat het een leuk project is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #59 on: 25 October 2012, 16:11:43 »
Zo, vorige week al kenbaar gemaakt bij het bestuur dat ik bij deze vereniging stop en nu hebben ze het ook in de bestuursvergadering het er over gehad. Ze zien nu gelukkig ook in dat er nu toch iets drastisch moet veranderen om nog een toekomst te hebben (immers veel vergrijzing, geen mensen in de opleiding en een ondertussen onderbezet orkest) en ze hadden het al over misschien te willen fuseren met een harmonie een stad verderop (10 km), al zie ik dat nog niet zo snel gebeuren gezien een historische afkeer tussen mensen uit deze twee steden en het altijd maar weer afwachten is wat er na een fusie overgebleven is van de leden. Maar wat zouden ze anders moeten? Hooguit nog eens een hele sterke campagne om nieuwe leden te trekken en het liefst dan ook nog met enig niveau, maar dat is zo makkelijk nog niet.

Pak van mijn hart is in ieder geval dat ook al vinden ze het erg jammer, dat iedereen wel snapt waarom ik weg ga en dat ze het nog heel wat vinden dat ik het nog zo lang daar uitgehouden heb. Na bijna twintig jaar bij een vereniging gezeten te hebben is dat wel plezierig om te horen :D