In de harmonie waar ik in speel is het idd niet anders.
Enkele jaren geleden werd na een promotie tijdens een concours de vraag aan de leden en dirigent voorgelegd of we idd een niveau hoger zouden gaan musiceren of op het huidig niveau verdergaan, maar beter uitwerken. De dirigent en enkele leden (waarvan de meesten het hoger niveau individueel wel zouden aankunnen) waren voor het laatste. De dirigent voorzag het probleem dat niet iedereen de niveau stap zou kunnen bijbenen en dat ook bij veel concerten muzikanten aangevuld zouden moeten worden. Toch was de meerderheid ervoor om het hogere niveau te betreden, dus zo geschiede...
Diverse leden haakten af omdat ze het niet bij beenden. Er moest veeeeeel te lang aan stukken gerepeteerd worden, waardoor de "betere" muzikanten steeds minder thuis gingen repeteren (als je het met de tijd van de repetities in de vingers krijgt, waarom zou je dan nog groots thuis oefenen).
Pakweg 4 jaar geleden heeft men toch het licht gezien toen de toenmalige dirigent het voor gezien hield. Een nieuwe dirigent werd gevonden en er zouden werken van 1-2 niveaus lager gespeeld gaan worden. De nieuwe dirigent deed niets aan stemming (ging dus achteruit). De werken waren zo makkelijk te spelen, dat nog minder mensen thuis repeteerde en de dirigent motiveerde ook niet om thuis te repeteren. Verder reikt het beleid van het bestuur niet verder dan het volgende concert (in elk geval gevoelsmatig). Er zijn op dit moment geen (!!) leerlingen, dus de komende 2 jaar komt er ook geen nieuwe muzikant bij (tenzij er toevallig een muzikant in ons dorp komt wonen die bij de harmonie wil). En dat bij een groepje van pakweg 30 spelende leden... Dan nog slordigheden wat betreft data van concerten die op het laatste moment verschoven worden, waardoor weer een paar mensen er niet bij kunnen zijn. Eigenlijk zouden we vorig jaar op concours moeten, maar hadden uitstel tot dit jaar aangevraagd. Maar ook dit jaar gaan we wederom niet, waardoor we officieel degraderen. Waarschijnlijk zal dat dus betekenen dat we de komende 4-5 jaar niet op concours gaan en het zou me niets verbazen als het niveau in die tijd alleen maar blijft dalen. Alles bij elkaar geen situatie waar je vrolijk van wordt. Het zou me niets verbazen als deze harmonie over 5 jaar niet meer (zelfstandig) bestaat (wat dirigent en enkele leden overigens openlijk ook zo hebben gezegd). Op dit moment put ik (veel) meer plezier uit het uithelpen bij enkele andere verenigingen en speel sinds kort weer met veel plezier in een Soul/funk/rock bandje. En aangezien ik de laatste paar jaar al met meer tegenzin dan met plezier naar de repetitie ga, weet ik niet hoelang ik nog lid zal blijven bij deze vereniging (na ca 28 jaar lidmaatschap), die me eigenlijk toch wel aan het hart gaat
Maar fijn dat er toch nog verenigingen zijn die de situatie onder ogen willen zien en het tij willen keren! =D>
Zoals je begrijpt kan ik geen voorbeelden aanhalen vanuit de vereniging waarin ikzelf speel, maar heb wel zelf een aantal ideen:
- Veel pretparken bieden de mogelijkheid om met de vereniging een concert te geven. Daaraan gekoppeld hebben alle spelende leden dan gratis entree. Is een gezellig uitje voor de vereniging wat het saamhorigheidsgevoel vergroot.
- Wat ikzelf altijd leuk heb gevonden, waren play-ins. Hier krijgen de aangemelde muzikanten (van diverse verenigingen e.d.) vooraf de bladmuziek toegestuurd. Op de dag (of weekend) zelf zijn er dan een aantal repetities en partij repetities (met goede/bekende dirigenten of sectie leiders) om aan het eind van de dag (weekend) een groots concert te geven. Hieraan hebben vroeger weleens groepen muzikanten uit onze vereniging aan meegedaan. Heb ik altijd als heel leuk en leerzaam ervaren.
- Bijzondere concerten organiseren. Denk aan een proms concert met een band, zangkoren en de harmonie. Of een galaconcert met een bekende zanger/zangeres, kan klassiek of poppie zijn, afhankelijk wat bij jullie leden past.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
In elk geval veel succes met het uitstippelen van de strategie voor jullie vereniging!
Groeten,
Roger
PS: Sorrie voor de gigantische lap tekst, maar ik moest het toch even kwijt en jouw topic leende zich hier perfect voor ...