Main Menu

lefreQue

Started by javaou, 13 April 2011, 09:53:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Janneman

Duidelijke reactie Koen, bedankt.

Dit moet ook met (basis)natuurkunde te verifiëren zijn.
We blazen lucht eenzijdig langs het riet (tussen riet en mondstuk) de hals in. Hierdoor gaat het riet trillen welke vervolgend de lucht in trilling brengt.
Wat wij mensen horen en als "geluid" ervaren zijn luchttrillingen. Trillingen van materialen horen wij niet, die kunnen we alleen zien.
De materialen kunnen wel weer lucht in trilling brengen welke we kunnen horen. Nu gaan deze materialen zoals de saxbody, maar ook de keel, luchtwegen en borstkas zowieso al meetrillen doordat de luchttrillingen deze materialen in trilling brengen.
Het verschil in geluid (b.v. klarinet versus sax) zit hem met name in de vorm van de buis waardoor de luchttrillingen naar buiten treden. Klarinet is cilindrisch, sax is conisch.
De kurk tussen bevestiging mondstuk op hals zal de opgewekte luchttrillingen niet meer veranderen en is ook niet van invloed op het geluid.
Waar het eventueel een m.i. kleine verandering zou kunnen geven is dat de saxbody iets meer zou kunnen gaan trillen, maar dat deed ie toch al doordat de luchttrillingen de body al deden laten trillen. Dat zou een kleine toevoeging kunnen geven.
Enfin, een pure theoretische benadering op basis van natuurkundelessen van 25 jaar geleden.
Voel je vrij om er op te schieten als iemand denkt dat het niet klopt of de natuurwetten in de afgelopen 25 jaar misschien zijn veranderd door b.v. klimaatveranderingen.  :roll:
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Invisible

Quote from: "Jantje"Duidelijke reactie Koen, bedankt.

Dit moet ook met (basis)natuurkunde te verifiëren zijn.
We blazen lucht eenzijdig langs het riet (tussen riet en mondstuk) de hals in. Hierdoor gaat het riet trillen welke vervolgend de lucht in trilling brengt.
Wat wij mensen horen en als "geluid" ervaren zijn luchttrillingen. Trillingen van materialen horen wij niet, die kunnen we alleen zien.
De materialen kunnen wel weer lucht in trilling brengen welke we kunnen horen. Nu gaan deze materialen zoals de saxbody, maar ook de keel, luchtwegen en borstkas zowieso al meetrillen doordat de luchttrillingen deze materialen in trilling brengen.
Het verschil in geluid (b.v. klarinet versus sax) zit hem met name in de vorm van de buis waardoor de luchttrillingen naar buiten treden. Klarinet is cilindrisch, sax is conisch.
De kurk tussen bevestiging mondstuk op hals zal de opgewekte luchttrillingen niet meer veranderen en is ook niet van invloed op het geluid.
Waar het eventueel een m.i. kleine verandering zou kunnen geven is dat de saxbody iets meer zou kunnen gaan trillen, maar dat deed ie toch al doordat de luchttrillingen de body al deden laten trillen. Dat zou een kleine toevoeging kunnen geven.
Enfin, een pure theoretische benadering op basis van natuurkundelessen van 25 jaar geleden.
Voel je vrij om er op te schieten als iemand denkt dat het niet klopt of de natuurwetten in de afgelopen 25 jaar misschien zijn veranderd door b.v. klimaatveranderingen.  :roll:
Ik denk dat dit wel z'n beetje de strekking van het verhaal is ja. Met mijn technische achtergrond is de enige reden die ik zo kan bedenken waarom dit apparaatje voordeel kan bieden is dat deze de body van de sax wat meer laat resoneren en zo een wat helder/scherp randje aan het geluid meegeeft. Een beetje het zelfde idee dan als je de body van je sax helemaal kaal zou schuren, dat geeft ook meer resonantie en een wat scherper en meer resonerend geluid. De kern van het geluid wordt natuurlijk altijd nog via de lucht die door het instrument geblazen wordt gemaakt.

Doordat er nu meer energie in geluid omgezet zal worden, zal het voor je gevoel ook wel iets makkelijk blazen lijkt mij. Verder zijn dit soort testen altijd wel wat veradelijk. Je weet immers dat je de lefreque er op gezet hebt, dan verwacht je ook resultaat, ook al hoeft dat er niet perse te zijn. Beetje placebo effect dus.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Penningh

Op mijn verzoek is door de materiaalbeheerder van mijn vereniging, een fijn instrumentmaker, een plaatje koper in de juiste vorm gebogen.
Ik heb dit uitgeprobeerd tijdens een repetitie.
Voor het eerst blies ik vlekkeloos zonder moeite de fis boven de balk.
Mijn lage bes is nog nooit zo mooi geweest.
Als ik dit mailtje afgesloten heb ga ik dit stukje koper bestellen.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Koen88

ik heb er nog een liggen... en bovendien is het bereik van de sax al jaren onder controle (op het altissimo na dan..). misschien heeft het meer effect voor muzikanten die minder spelen.. of muzikanten die nog niet zo lang spelen. mijn oordeel is een oordeel van een saxofonist die "pas" 13 jaar sax speelt. misschien is het effect groter wanneer je wat minder speelervaring hebt, of het ligt aan de omstandigheden waaronder gespeeld wordt zoals mondstuk, riet, rietbinder etc..

ik heb niet voor niks gezegt dat dit een persoonlijke opvatting is. die ik na zorgvuldig testen heb opgesteld.

P.S. Jantje, ik heb binnekort een afspraak met een paar geluids / trilling experts, ik zal proberen ze het probleem voor te leggen ( www.sorama.eu) en @ invisible ik was behoorlijk sceptisch over het idee en ik durf zelf te geloven dat bij mij geen placebo effect heeft opgetreden. ik had zelfs 0% effect verwacht....
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Zoot

Quote from: "Koen88"conclusie:
het maakt een miniscuul verschil, ik denk niet dat een toeschouwer (aanhoorder?) dit verschil zal merken,

Destijds,.... bij de introduktie van Le FreQ ging het er juist om, het geluid werd minder gericht.....   iemand op het podium draaide rond, al spelend en inderdaad als hij met de rug naar je toe was hoorde je z'n toeter beter. Het hele saxofoonorkest ( SaxUs, Barneveld ) is toen met LeFreQ uitgerust.....

in de Flyer van "toen" staat:
QuoteJe merkt dit doordat je sax niet alleen uit de beker projecteert maar ook rondom straalt. Je kunt het vergelijken met het verschil tussen de straling van een zaklamp ( een bundel licht ) en een gloeilamp, die rondom verlicht.

javaou

Mooie reactie Koen! Jammer dat ie weer in de verkoop gaat, maar misschien weer een nieuwe kans voor een ander forum-lid!
Alles overlezend, en terugkijkend naar mijn bevindingen, heeft de LeFreque mij gebracht dat de overgang van een heeeel hoge noot/toon snel gevolgd door
een heeeeel lage noot/toon makkelijker gaat. Het lijkt (zonder) LeFreque dat de sax dan even "moet zoeken" naar deze toon -> overgang.

Kan natuurlijk zijn, omdat ik maar een beginner ben, dat ik de ademsteun en keel nog niet genoeg kan gebruiken, dat zou ook het succes kunnen zijn voor de
leerlingen die de LeFreque kado hebben gekregen. Ik ga er dan gemakshalve maar vanuit dat ook leerlingen redelijk beginners zijn (?)

Mijn lerares merkte ietsjes verschil op overeenkomstig de bevindingen van Koen, maar of dat verschil een aanschaf rechtvaardigd? Harrie Bakker Muiderberg
is voornemens ook enkele LeFreque's ook in de verkoop te gaan doen, maar zoals ik al eerder schreef was zijn reactie: "Ach..." Dit zijn dan de reacties van de "masters": Harrie Bakker, m'n lerares en alle andere voorgaande forum-schrijvers met veel speel ervaring.

Blijft natuurlijk een mooie, zinvolle en zeer plezierige zoektocht (= lezen, uitproberen, luisteren) naar alle vernieuwingen of verbeteringen: ik geniet in ieder geval van alles proberen zoals riet, mondstukken, rietbinders etc. etc.! In die categorie staat voor mij dan ook de LeFreque.

Groetjes, Jan

Amanda

Ik heb de LeFreque afgelopen week mogen proberen. Dit is overigens niet de koperen, maar de zilveren versie.

Ik heb 'm op beide saxen geprobeerd.

Sopraan (Buffet Crampon S1, Selmer SA80 F, Hemke Premium 3,5).
Wat een gepruts om dat kleine mondstuk, elastiekje op de hals moet onder het octaafmechanisme door, want ergens anders is er geen plek.
Ik heb het meerdere keren geprobeerd in verschillende ruimtes, in orkest en alleen, tegen een muur en gewoon in de ruimte.
Het enige verschil dat ik hoorde was dat mijn klank scherper klonk. Het ronde waar ik jaren op gestudeerd heb was een eind verdwenen.
Geen succes dus.

Alt (Buffet Crampon S1, Vandoren Optimum 3L, Vandoren Traditional 3).
Hier iets minder gepruts, maar het blijft even tijd kosten voor het zit.
Ook met deze sax heb ik het in verschillende ruimtes geprobeerd. En hier hoorde ik ook een merkbaar verschil.
Werd de klank op mijn sopraan scherper, op mijn alt werd het juist opener, voller en veel helderder.
Hier wel een succes.

Ik heb de plaatjes dan ook aangeschaft en ga het sowieso op alt gebruiken.
Op sopraan ga ik het hier thuis ook nog een paar keer proberen, maar weet nog niet zeker of ik het ga gebruiken.
Zoals het van de week klonk niet, maar ik ga wat experimenteren en wie weet...
Qua aanspreken merkte ik weinig verschil, maar ik heb 2 saxen die al makkelijk aanspreken.

Bij de koperen versie hoorde ik nauwelijks verschil.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

the martin

Wat ik mij nou afvraag he.....!!!!

Hoort de toehoorder dit ook :?:
Of gaat het hier om geluid dat juist van je saxbody door wordt gegeven aan het mondstuk en je dus meer in je hoofd hoort :?:
(Bedacht ik me net)

Mr.C4

M'n leraar heeft dit ook geprobeerd en hij vond dit ook een positief effect hebben op de sound. Maar wel als opmerking erbij dat een rietbinder een groter invloed heeft dan een lefreque. Kan iemand dit bevestigen?
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Zoot

Quote from: "Mr.C4"M'n leraar heeft dit ook geprobeerd en hij vond dit ook een positief effect hebben op de sound. Maar wel als opmerking erbij dat een rietbinder een groter invloed heeft dan een lefreque. Kan iemand dit bevestigen?

man, dat kun je zelf,.............  neem anders een rietbinder met één schroef. Kind kan de was doen....
 :roll:

Invisible

Quote from: "Mr.C4"M'n leraar heeft dit ook geprobeerd en hij vond dit ook een positief effect hebben op de sound. Maar wel als opmerking erbij dat een rietbinder een groter invloed heeft dan een lefreque. Kan iemand dit bevestigen?
Een rietbinder kan inderdaad wel aardig wat verschil maken, bij de klassiek meer dan bij jazz/pop naar mijn ervaring overigens. Wel is het zo dat om een dergelijk verschil echt te merken en de moeite waard te laten zijn je eerst wel je eigen techniek goed onder controle moet hebben. Knijp je bijvoorbeeld nog te veel, heeft het effect van een rietbinder die je riet zo ongehinderd mogelijk laat trillen ook niet echt veel zin omdat je door het knijpen dat toch weer teniet doet.

Net als bij rietbinders overigens het geval is, is het zoals ik lees in dit topic met de LeFreQue ook; voor de ene sax/persoon-combinatie werkt het wel, voor de andere niet. Je kan dus simpelweg niet afgaan op de ervaringen van iemand anders en zou het gewoon voor je zelf moeten proberen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Janneman

Haal de rietbinder er maar eens af, zeker weten dat dit veel verschil maakt...... :lol:  :lol:  :lol:  :lol: (Nee, nee ik weet het, grapje is zo droog dat het niet grappig meer is)
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Amanda

Invisible: dat is ook zeker zo. Ik merkte duidelijk verschil tussen gebruik op alt en sopraan.

Overigens hoorden de toehoorders dit ook.
En toehoorders speelden wel allemaal saxofoon, maar op verschillende niveaus. Tussen de 1 en 20+ jaar speelervaring ongeveer.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

jeebee50

Leuk dat er weer iemand is die vind dat het een merkbaar verschil is. Het betekent wel dat je het inderdaad eerst voor je zelf zou moeten proberen en kunnen vergelijken. Zelf heb ik een vandoren optimum rietbinder, daar kan je 3 verschillende plaatjes opzetten voor verschillende klanken. Echter ik vind er maar eentje mooi van en gebruik die andere dus nimmer. Dit moet voor de lefreque ook zo zijn, dat dit maar net jou die klankverbetering is die je zoekt.
Mogelijk daarom voor - en tegenstanders.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Amanda

Die binder heb ik ook geprobeerd en maakt zeker verschil.
Zo heb ik op sopraan een Francois Louis binder, met van die metalen staafjes. Een groot verschil t.o.v. alle binders die ik tot nu toe heb geprobeerd.
Maar voor alt maakte het geen verschil.
Daar heb ik gewoon een simpele Selmer binder met 1 schroefje aan de bovenkant en ik heb nog geen betere gevonden.

Dus dat zal met de LeFreque zeker niet anders zijn.
Ik ben er heel blij mee op alt in ieder geval.