Author Topic: lefreQue  (Read 44286 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: lefreQue
« Reply #120 on: 15 August 2011, 23:22:23 »
Quote from: "Amanda"
Maar voor alt maakte het geen verschil.
Daar heb ik gewoon een simpele Selmer binder met 1 schroefje aan de bovenkant en ik heb nog geen betere gevonden.
Heb je voor alt al eens een BG L10 geprobeerd? Die maakte bij mij (zowel op alt als op tenor) een flink verschil.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Rei

• Member
  • *
« Reply #121 on: 16 August 2011, 00:27:24 »
Mijn eigen interpretatie:

dat metalen plaatje zou moeten werken als een soort geledingsbrug: cfr elektrische geleiding ?
 golven = energie worden gemakkelijker overgebracht via metaal-metaal dan via kurk-metaal ?

In dat geval: is dat effect dan sowieso niet 0,0 aangezien die elastiekjes de boel ook evengoed afdempen ?
a: Conn 6M Lady Face (1949) / Meyer ebonite 6MM
t]Yamaha YTS-61(1973)[/color] / Otto Link STM 7*

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #122 on: 16 August 2011, 18:07:11 »
Quote from: "Invisible"
Quote from: "Amanda"
Maar voor alt maakte het geen verschil.
Daar heb ik gewoon een simpele Selmer binder met 1 schroefje aan de bovenkant en ik heb nog geen betere gevonden.
Heb je voor alt al eens een BG L10 geprobeerd? Die maakte bij mij (zowel op alt als op tenor) een flink verschil.
Ja al geprobeerd. En de Vandoren. En verschillende van FL.
Ik kwam steeds op die Selmer uit.

Rei: nee, want er zit een ruimte tussen de plaatjes zilver, doordat er puntjes opzitten.
De elastiekjes geven juist de ruimte om te trillen, omdat het rekbaar is en het dus niet strak tegen elkaar vastgebonden zit door een niet-meerekkend materiaal.
Denk ik tenminste.

Ik heb geen idee hóe het werkt. Maar ik heb het verschil gehoord en dat is voor mij genoeg.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #123 on: 27 August 2011, 10:16:02 »
Quote from: "drietenor"
Quote from: "javaou"
Ben nu wel eigenlijk benieuwd nieuwsgierig wie de lefreQue (of anderszins: haarspeltjes, snoerhouder etc) gebruikt en hoe of dat ie bevalt?

Nog steeds een stripje roodkoper (geen le freque) tussen mondstuk en hals op de 6m.
Zit met een elastiekje op de hals en klemt automatisch tegen het mondstuk als je dat op de hals zet.
Koperen strip staat schoor tegen het toongat van de bovenste oktaafklep.
Nog steeds tevreden over het geluid ;-)

Door een andere keuze van mondstuk (van Conn comet naar ongemerkt Conn mondstuk, lijkend op een eagle) meer hoge tonen gekregen. 8)
Hierdoor is het koperstripje overbodig geworden. :wink:

Mijn idee over dit fenomeen:

Als je extra hoge tonen in je sound kan gebruiken is een lefreque of soortgelijk gismo een mogelijk en ietswat onhandig hulpmiddel.
Als er al voldoende hoge tonen in je sound zitten geeft het een scheller geluid.
Het werkt door overbrengen van hoog frequintie trillingen direct van mondstuk naar body.
De geluidssnelheid door het gebruikte metaal, de plaatsing en de demping door de strips hebben invloed op de grootte van het effect.  
Het is een compensatie voor de demping van hoge tonen door kurk.

Je kan de hoge tonen demping van kurk ook, deels, met andere middelen oplossen:
Mondstuk
riet
binder
hals en hals-body overgang
Ander materiaal voor kurk (zie alternatieve halskurk)
Embouchure

Kortom, net zolang uitproberen van alle mogelijkheden tot het goed is.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline NMBB

• Member
  • *
    • http://www.nmbb.nl
« Reply #124 on: 23 November 2011, 22:52:12 »
Ach, gelezen in AD! Wie kent deze uitvinding, en wat vinden jullie ervan?

Ik heb er een en gerbuik hem nu ongeveer een half jaar en het bevalt mij uitstekend. Niet alleen lijkt de toon dieper te klinken maar ook lijkt het me dat hij gemakkelijker aanspreekt.
Maar misschien zit het we alleen tussen mijn oren, maar "who cares". Ik heb er baat bij en met mij, althans als hun verklaringen op de site van lefreQue echt waar zijn, ook Emily Beynon, solo-fluitiste - Koninklijk Concertgebouw Orkest, Henk de Graaf, voormalig soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en ene Jeffery Wilson, Jazzmuzikant en componist.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #125 on: 23 November 2011, 23:44:45 »
ja het maakt niet uit of ie echt werkt, als `t placebo effect ook werkt en je denkt dat je beter speelt speel je daardoor misschien beter..
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #126 on: 24 November 2011, 09:07:58 »
Quote from: "NMBB"
Ach, gelezen in AD! Wie kent deze uitvinding, en wat vinden jullie ervan?

Ik heb er een en gerbuik hem nu ongeveer een half jaar en het bevalt mij uitstekend. Niet alleen lijkt de toon dieper te klinken maar ook lijkt het me dat hij gemakkelijker aanspreekt.
Maar misschien zit het we alleen tussen mijn oren, maar "who cares". Ik heb er baat bij en met mij, althans als hun verklaringen op de site van lefreQue echt waar zijn, ook Emily Beynon, solo-fluitiste - Koninklijk Concertgebouw Orkest, Henk de Graaf, voormalig soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en ene Jeffery Wilson, Jazzmuzikant en componist.

Ik had, met mijn, zelf-gemaakte, frekje dezelfde ervaring, in ieder geval het makkelijker aanspreken in hoog en laag.
Maar de klank veranderde ook en die vond ik minder mooi.  Dus speel ik weer zonder. Maar misschien moet ik een keer "de real thing" proberen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #127 on: 24 November 2011, 10:01:24 »
Quote from: "JR"

Ik had, met mijn, zelf-gemaakte, frekje dezelfde ervaring, in ieder geval het makkelijker aanspreken in hoog en laag.
Maar de klank veranderde ook en die vond ik minder mooi.  Dus speel ik weer zonder. Maar misschien moet ik een keer "de real thing" proberen.

ik heb `r hier nog een liggen waar ik niks mee doe?

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #128 on: 24 November 2011, 16:54:41 »
Ik heb ruim 3 maanden met de  lefreQue gespeeld.
Ik was er erg positief over.
Een paar weken geleden raapte een collega muzikant het plaatje op van de grond.
De  lefreQue was van mij sax gevallen zonder dat ik het merkte.
Ik denk dat door het luisteren naar het effect van de  lefreQue mijn blaastechniek is verbeterd.
Het gebruik is voor mij in ieder  geval zinvol geweest.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline s3rg3

• Member
  • *
« Reply #129 on: 13 December 2011, 21:03:25 »
Ja, die LeFreque; zou ' em best wel eens willen proberen. Maar eerlijk, ik geloof geen bal van dit product. Volgens mij moet je een goed idee hebben van de klank, toonkleur, diepte etc. etc. die je wil maken. Vervolgens lekker veel gaan spelen, af en toe wat standaard tune werk (rietjes, mondstuk, evt. hals)...  maar toch zeker niet dergelijke kwakzalverij. Is er iemand die ik oud ijzer prijsje mag bieden?

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #130 on: 13 December 2011, 21:08:56 »
je mag mij wel een biedinkje doen..

Zoot

• Guest
« Reply #131 on: 14 December 2011, 10:55:47 »
Quote from: "s3rg3"
Ja, die LeFreque; zou ' em best wel eens willen proberen. Maar eerlijk, ik geloof geen bal van dit product.

en  :| toch "het doet iets",........   misschien BioStabiel effect maar bij de SaxBeurs in Voorburg hebben wij een Demo gezien en kregen we de kans om "het" te proberen,....  het geluid "verspreidt" sowieso veel meer ( voor toehoorders ) en zacht blazen geeft beter en "eerder" geluid, .......     dus ja,........     e e r s t   zelf eens proberen :!:  
maar dan is het geen g e l o v e n meer  :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #132 on: 18 December 2011, 18:40:48 »
Waarom het geld niet uitgeven aan een leklamp ofzo?

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #133 on: 18 December 2011, 18:43:46 »
Quote from: "Maaarten"
Waarom het geld niet uitgeven aan een leklamp ofzo?

+1 =D>

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #134 on: 19 December 2011, 08:37:58 »
Omdat Koen88 zijn lefreQue aan mij heeft verkocht (nadat hij hem weer van Javaou had gekocht) kon ik de 2 plaatjes met elastieken uitproberen. Dit is vers van de pers, omdat ik hem nog maar net uitgeprobeerd hebt, inclusief een klein optredentje met de muziekvereniging.
Ik heb positieve ervaringen op verschillende rieten. De moeilijk aanspreekbare rieten gingen beduidend makkelijker. Het bereik van zeer zacht naar zeer sterk werd duidelijk vergroot. Bij heeeeel zacht kwam er al veel eerder een toon dan normaal. Op zijn allerhardst blazen ging ook prima: Mijn mondstuk kan normaliter niet ook zo hard, maar dit ging beduidend beter met behoud van klank.
Wat mij erg opviel waren de boventonen. Er kwam een extra geluidje bij die mij wel beviel. Het hele ronde klassieke verdwijnt er wel door, dus je moet dit wel willen.
Conclusie: het heeft voor mij zeker een positief effect op aanspreekbaarheid, dynamiek en het verkregen geluid.
Overigens speel ik zo'n 5 jaar saxofoon.
Of het allemaal praktisch (gehannes met aanbrengen en zo)  :mrgreen:  :mrgreen: gaat zijn met optredens etc. moet nog blijken.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5