Author Topic: lefreQue  (Read 44288 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

javaou

  • Guest
Re: lefreQue
« Reply #30 on: 15 April 2011, 14:20:43 »
Ik woon dus A'foort, 10 minuutjes van Nijkerk, en heb de lefreque vanmorgen opgehaald, en vanmiddag geprobeert (óók thuis).
Het valt me niet tegen, de tonen horen iets meer zoals bij een sax (scherper hoog en voller bij laag) hoort. Ik heb/had vooral moeite van heel hoge tonen A" meteen door naar heel laag C, het lijkt dan alsof de sax even moet "zoeken", met de lefreQue is dit opgelost!
Ik blijf dus nog even zoeken/oefenen.
Een  o n t z e t t e n d  nadeel en geklooi....het bevestigen! Ik heb een Selmer Soloïst mondstuk en aan uiteinde van het mondstuk zit een mooie opstaande rand, en juist daarachter moet het rubbertje van de lefreQue, en daaronder dan dus weer de koper-plaatjes echt gepiel <- ik citeer de verkoper!
Dinsdag heb ik m'n lesdag, dus dan ook even met lerares oefenen!
Ow voor degenen die dinsdag-avond willen: ze verwachten enorme drukte! Ik kon vandaag gewoon rustig in de winkel spelen met en zonder de lefreQue (heb voor dat doel maar meteen de duurste Yamaha uit hun schappen getrokken haha!) Eigen sax meenemen mag natuurlijk ook.
Groetjes, Jan

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
Re: lefreQue
« Reply #31 on: 15 April 2011, 14:35:08 »
Kan je Lefreque niet op het mondstuk laten?  Dan hoef je alleen maar één kant vast te pielen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

javaou

  • Guest
Re: lefreQue
« Reply #32 on: 15 April 2011, 16:18:39 »
Quote from: "JR"
Kan je Lefreque niet op het mondstuk laten?  Dan hoef je alleen maar één kant vast te pielen.
Als ik em laat zitten aan het mondstuk, dan ben ik bang dat ik em kwijtraak, aan het mondstuk is juist het meest wiebelige (misschien met ander mondstuk met rechte hals beter?)
Ik ben ook gewend om na het spelen, mondstuk, hals en toeter meteen schoon te maken om alles dan in de koffer te doen.
Als je alles op een standaard laat staan ipv in de koffer heb je natuurlijk geen omkijken (behalve dan een vieze toeter na een tijdje haha)
Thx voor het meedenken/meelezen!
Jan

Offline Koen88

  • Member
  • *
  • Posts: 298
    • soundcloud
Re: lefreQue
« Reply #33 on: 15 April 2011, 16:26:05 »
ik ben dit al een tijdje mee aan het lezen, en nu zijn mijn tentamens voorbij en dacht ik laat ik het ook eens proberen.

ik ga niet zeggen wat ik er van vond en of ik verschil merkte qua klank en aanspreekbaarheid, dat laat ik aan jullie muzikale oren over. ik heb 3 opnames gemaakt.
in chronologische volgorde:
foto`s met link ivm plaatsbesparing:
1) met een aluminium stripje -> foto`s http://http://bit.ly/hYdeCg http://http://bit.ly/hAkDtE audio: http://http://bit.ly/i3pdiX
2) Kaal -> geen foto`s nodig lijkt me.. audio: http://http://bit.ly/fpTrRB
3) met een RVS stripje-> foto`s http://http://bit.ly/eMQoOr http://http://bit.ly/hm70sL http://http://bit.ly/eaWvvR audio: http://http://bit.ly/g1zrlL

ik heb het niet met zo`n mooi boogje gedaan, maar het gaat om de verbinding met metaal tussen het mondstuk en de hals. aangezien ik een c* mondstuk heb, kan de Tie-wrap niet om het mondstuk maar moet het om de kurk, naar mijns inziens maakt dit geen bal uit.

ook heb ik een kunststof riet gebruikt zodat er geen verschil in toon zit door inconsistentie de vochtigheid in het rietje.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline niesten

  • Donateur
  • **
  • Posts: 492
    • http://www.ronits.nl
Re: lefreQue
« Reply #34 on: 15 April 2011, 16:31:55 »
Zomaar een gedachte voor verder ontwikkeling.
Als het echt zo goed werkt is het mss wel een idee om het in een mondstuk te integreren. Het metalen plaatje steekt dan uit het mondstuk en zodra het mondstuk op de sax wordt bevestigd, "drukt" het plaatje op het metaal achter de kurk.

Wordt nu toch wel nieuwsgierig....
Ben in het verleden wel vaker verbaasd geweest over hoe kleine wijzigingen aan een instrument grote invloed op de klank kunnen hebben (metalen duimsteun ipv kunststof, resonantie plaatjes, e.d.). De gedachte achter de lefreQue klinkt logisch en zou dus best wel eens goed kunnen werken.
Zodra ie bij mijn reparateur ligt, ga ik 'm zeker 's uitproberen.

Groeten,
Roger

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: lefreQue
« Reply #35 on: 15 April 2011, 17:09:45 »
Quote from: "Koen88"
ik ben dit al een tijdje mee aan het lezen, en nu zijn mijn tentamens voorbij en dacht ik laat ik het ook eens proberen.

ik ga niet zeggen wat ik er van vond en of ik verschil merkte qua klank en aanspreekbaarheid, dat laat ik aan jullie muzikale oren over. ik heb 3 opnames gemaakt.
in chronologische volgorde:
foto`s met link ivm plaatsbesparing:
1) met een aluminium stripje -> foto`s http://http://bit.ly/hYdeCg http://http://bit.ly/hAkDtE audio: http://http://bit.ly/i3pdiX
2) Kaal -> geen foto`s nodig lijkt me.. audio: http://http://bit.ly/fpTrRB
3) met een RVS stripje-> foto`s http://http://bit.ly/eMQoOr http://http://bit.ly/hm70sL http://http://bit.ly/eaWvvR audio: http://http://bit.ly/g1zrlL

ik heb het niet met zo`n mooi boogje gedaan, maar het gaat om de verbinding met metaal tussen het mondstuk en de hals. aangezien ik een c* mondstuk heb, kan de Tie-wrap niet om het mondstuk maar moet het om de kurk, naar mijns inziens maakt dit geen bal uit.

ook heb ik een kunststof riet gebruikt zodat er geen verschil in toon zit door inconsistentie de vochtigheid in het rietje.
Om eerlijk te zijn kan ik niet echt veel verschillen horen. Nu is dit aan de opnames te horen van vrij dichtbij opgenomen, dus ben nog wel benieuwd hoe dat met meer akoestiek op een grotere afstand klinkt en vooral wat dit qua projectie oplevert.

Zijn er ook opnames met en zonder de originele te vinden? Op hun site staan wel filmpjes, maar niet echt geluidsfragmenten met en zonder.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: lefreQue
« Reply #36 on: 15 April 2011, 19:03:36 »
Quote from: "JR"
Kan je Lefreque niet op het mondstuk laten?  Dan hoef je alleen maar één kant vast te pielen.
Ik denk, als je hem aan een mondstuk plakt er toch een "rubberachtig" laagje tussen zit waardoor het effect verloren gaat.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Koen88

  • Member
  • *
  • Posts: 298
    • soundcloud
Re: lefreQue
« Reply #37 on: 15 April 2011, 20:56:06 »
Quote from: "Invisible"
Om eerlijk te zijn kan ik niet echt veel verschillen horen. Nu is dit aan de opnames te horen van vrij dichtbij opgenomen,.

ik heb het idd met een clip on mic. opgenomen vrij dichtbij dus  :wink:
bij het aluminium merkte ik eigenlijk geen verschil, maar bij het RVS leek het lage register beter en voller aan te spreken
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: lefreQue
« Reply #38 on: 15 April 2011, 21:07:08 »
Quote from: "Koen88"
Quote from: "Invisible"
Om eerlijk te zijn kan ik niet echt veel verschillen horen. Nu is dit aan de opnames te horen van vrij dichtbij opgenomen,.

ik heb het idd met een clip on mic. opgenomen vrij dichtbij dus  :wink:
bij het aluminium merkte ik eigenlijk geen verschil, maar bij het RVS leek het lage register beter en voller aan te spreken
Met een clip-on neem je ook echt alleen het geluid wat direct uit je sax komt op. Als ik de verkoopargumenten zo hoor, zou dit juist een verbetering moet brengen voor hoe ver het geluid draagt. Je zou dus het beste in een ruimte die van zich zelf niet al te veel akoestiek heeft (want dan draagt het geluid sowieso al verder) op een meter of tien moeten opnemen met het liefst twee microfoons in X-Y opstelling (zodat je niet alleen geluid uit één richting opneemt) of met een microfoon met een goede brede opnamekarakteristiek.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

  • Guest
Re: lefreQue
« Reply #39 on: 16 April 2011, 10:10:43 »
Quote from: "Pieter"
       Wie is die Hans dan wel??  

Hans is  / was oprichter / dirigent van SaxUs, zie http://http://www.saxus.nl/pages/orkest.php
wat ik er van heb begrepen destijds ( LeFreq )
Quote from: "the martin"
Als ik het goed begrijp heeft Zoot wel mogen aanhoren wat het effect is...
Toch Zoot :?:
 is niet dat het geluid vreselijk veranderd maar "het draagt verder"  en "klinkt meer rondom" ( 8) eigen oren.... 8) )

voor de LeFreq moest er er een inkeping in het kurk worden gemaakt om de trillingen van het mondstuk rechtstreeks over te brengen op de sax

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: lefreQue
« Reply #40 on: 16 April 2011, 10:47:12 »
Ik wil dit zelf wel eens proberen voordat ik er een oordeel over ga vellen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: lefreQue
« Reply #41 on: 16 April 2011, 15:15:23 »
Kan dit niet van een verend metaal gemaakt worden en aan de hals worden gesoldeerd?
Het mondstuk kan er dan onder geschoven worden.
Geen gepiel met bandjes enzo meer.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
Re: lefreQue
« Reply #42 on: 16 April 2011, 15:55:03 »
Quote from: "Invisible"
Quote from: "Jantje"
Beste allwood,

voorstel: stuur eens 10 exemplaren naar 10 forumleden. Als tegenprestatie schrijven zij een ervaringsrapport welke jullie voor marketing doeleinden kunnen gebruiken. Verkoopprijs is 32 euro per stuk, dus kost het jullie rond de 15 euro per stuk x 10 is 150 euro plus verzendkosten voor een prachtige marketing campagne.
Gegarandeerd dat ook hier op het forum erover geschreven word en als het inderdaad zo geweldig en revolutionair is als jullie vertellen heb je deze kleine investering er zo weer uit.

Ik stuur mijn adres wel via PM als je hiervoor openstaat.
Daar ben ik ook wel voor te porren ja, goed idee! Al denk ik wel dat de beheerder van deze website hier ook open voor moet staan omdat er dan verkapt reclame via deze site gemaakt zal worden ofzo?

Het lijkt me ook een interessant experiment. Ik sta hier wel voor open.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: lefreQue
« Reply #43 on: 16 April 2011, 18:06:48 »
even getest met een grote o-ring en een elastiekje.
Het werkt.

Dit was de korte versie.

Nu ik wat meer tijd heb kan ik het iets uitbreiden.
Op mijn m6 heb ik met een 32 mm O-ring en een elastiekje een metalen brug gemaakt tussen het mondstuk en de hals.
De toon van de saxofoon wordt uitgesproken helder. Als je dit met een stuk glas doet, wordt de toon zelfs extreem helder.
Je kan dus met een goede materiaalkeuze de klankkleur van je saxofoon aanpassen aan de omstandigheden.

Op mijn President met microtuner is een dergelijke gismo niet nodig. Als je het mondstuk tegen de microtuner aanzet maak je direct kontakt.
Je kan hier het effekt aan en uit zetten door het mondstuk 1 mm te verschuiven.

De eerste die mij op dit soort effekten wees bij dwarsfluiten was Leo van Dorp ongeveer in 1990.

Kijk ook eens naar waar Warburton mee bezig is vanuit de koperblaaswereld, zij hebben het kurk op de hals vervangen door kunststof ringen.
Daarnaast hebben ze ook verwisselbare pijpjes op de hals gezet, met verschillen in verloop waardoor ook de klankkleur wordt aangepast.

Denk ook aan kleine aanpassingen aan de hals die grote verschillen in toonkleur geven.

Kortom volgens mij zijn we nog lang niet klaar met de ideale constructie van het eerste stuk van de saxofoon.
leuk onderwerp voor het forum.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

javaou

  • Guest
Re: lefreQue
« Reply #44 on: 16 April 2011, 23:41:50 »
Ben nu twee dagen op rij aan het spelen met de lefreQue, en totnutoe valt em (behalve het bevestigen) niet tegen!
M'n huisgenoten melden me dat de klank "scherper" en "doordringender" klinkt, misschien komt de ware aard van m'n Yamaha nu aan het
licht! Ik blijf erop spelen en neem em dinsdag mee naar m'n sax-les(lerares).
In alle gevallen speel ik makkelijker, pak de tonen snel en makkelijk op, maar of m'n sax nu mooier klinkt, daar ben ik nog niet uit.
Ik kan het geluid van m'n sax nog niet zo sturen zoals voor gebruik met de lefreQue, maar dat kan ook beginners besognes zijn.
Groetssssssssszzzzzzzzz Jan! :smt009