Main Menu

lefreQue

Started by javaou, 13 April 2011, 09:53:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jupialto

Ja,..hm,..heb ik dit onderdeel nu ooit gemist in mijn leven?????

Ok, ok, ik snap dat resonantie een vast onderdeel is van elk instrument, maar levert dit ding nu zoveel meer op aan klankkleur dat wij ervan gaan schrikken??

Maar alla, ik ben wellicht veel te sceptisch...... :?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

javaou

Zeg "Zoot" benjenuhelemaal lefreque addict? Ik zag het artikel in A"foortse Courant, maar bedacht me, ach ik ga er het forum niet meer mee "lastigvallen", temeer omdat ik denk dat iedereen zelf moet uitmaken/horen/ervaren met-zonder enen lefreQue (zie mijn eerder bericht): ik ben er dus nog niet uit, heb jij em inmiddels wel in gebruik, en wat vind jij ervan?
Groetssssssszzzzzzzzzzz Jan

Zoot

ik ken het effect alleen van LeFreq en was toen al Fl abBer Ga sTed, dat zo'n klein stukje metaal zo'n groot effect kan hebben en de theorie erachter is me wel duidelijk. ( :| Ton Kooiman stond daar destijds tekst en uitleg bij te geven) Destijds speelde ik nog maar een korte tijd en zag het niet zo zitten om in het kurk om te snijden.....   nu is dat  :? "opgelost" met siliconen Tie-rips,  :-D

dc_sax

Interessant!
Net ook wat gehobbied met een haarspelt. Zo verbogen dat hij makkelijk om de hals te klemmen is en de puntjes steken dan tegen het mondstuk. Een one-move-bevestiging.
Ik denk dat het materiaal koper is gezien de groenige kleur. Het effect is klein, maar toch duidelijk. Helderder (niet scherper) en voller, mooier.
Dit speltje is maar zeer klein, bijna geen eigen gewicht. Toch wel interessant om nu de echte te bestellen.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

gelder

5 dagen heb ik de "wonder" plaatjes als overbrugging van mijn Lebaile mondstuk naar mijn Selmer hals.
En er zijn nu i.d.d. loopjes die makkelijker uit mijn vingers komen.
Of zit het nu tussen m'n oren en oefen ik deze rifjes meer om het effect uit te proberen.
Volgende week probeeer ik het weer eens zonder. Ik heb een van de kunststof ringetjes vervangen door een O ring van 18 mm. deze zit wat strakker op het mondstuk.
Selmer Alt M7, Lebaile 7 messing, Otto link 7, meier 7.
Sopraan "aurora", tenor Chinees?
Bariton Jupiter! CONN  "chu Berry"  Alt

javaou

Ben nu wel eigenlijk benieuwd nieuwsgierig wie de lefreQue (of anderszins: haarspeltjes, snoerhouder etc) gebruikt en hoe of dat ie bevalt?

yanamayo

Was ook benieuwd naar het effekt en heb het vandaag even snel met een iets gebogen grote paperclip geprobeerd. Eén elastiekje om de hals en de andere kant drukte zich vanzelf vast tegen het mondstuk. Vond de tonen makkelijker eruit komen en de hoge noten waren iets helderder. Voor de rest niet zoveel verschil maar de contactpunten waren dan ook maar nihil. Ben benieuwd naar verdere ervaringen. Voor een beginner is elke verbetering van toon en speelgemak welkom.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Janneman

En toen was het stil..........

Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van de uitprobeerders nu we een maand verder zijn. Gebruiken jullie hem nog of wordt b.v. het opzetten met elastiekjes dusdanig lastig gevonden dat het weer in kast ligt?
Zijn de resultaten echt merkbaar? Hebben jullie reacties gekregen van collega muzikanten die zich afvroegen waarom het geluid zoveel beter is geworden?
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

KoenD

Ik heb gezien dat Johan Vander Linden het promoot op z'n facebook pagina.
Heeft hij er niet van gesproken op de workshop ?

Zoot

Quote from: "KoenD"Ik heb gezien dat Johan Vander Linden het promoot op z'n facebook pagina.
Heeft hij er niet van gesproken op de workshop ?

Invisible en ik hebben het er  :lol:  nog even over gehad maar hebben helaas niet gevraagd  ( vergeeete   :twisted: ...... )
( en ook niet wat voor app. hij gebruikt voor "begeleiding bij Solo" ... óók een leuk speleding )

jeebee50

Een collega attendeerde me op dit onderwerp. Hij vertelde dat zijn gehele leerlingenorkest met lefreque gaat spelen. Zelf heb ik in navolging van een ander forumlid ook even een metalen clipje en 2 tieraps gebruikt om het na te bootsen, en ...
ik moet zeggen ik vond het een verbetering. Ik blies makkelijker aan en aardig gevuld geluid. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de originele, maar daarvoor wil ik deze toch eerst even geprobeerd hebben. :mrgreen:
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

drietenor

Quote from: "javaou"Ben nu wel eigenlijk benieuwd nieuwsgierig wie de lefreQue (of anderszins: haarspeltjes, snoerhouder etc) gebruikt en hoe of dat ie bevalt?

Nog steeds een stripje roodkoper (geen le freque) tussen mondstuk en hals op de 6m.
Zit met een elastiekje op de hals en klemt automatisch tegen het mondstuk als je dat op de hals zet.
Koperen strip staat schoor tegen het toongat van de bovenste oktaafklep.
Nog steeds tevreden over het geluid ;-)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

javaou

Dag allen, ik ga het vandaag maar weer es uitproberen op m'n nieuwe Mauriat! Ik heb/had em alweer lange tijd onderin de koffer laten liggen, ik blijf het bevestigen een gepruts vinden.
Harry Bakker heeft er ook enkele besteld voor in z'n winkel vertelde ie me, maar of het een succes gaat worden qua verkoop of ultieme klank-verbetering daar was ie nogal gereserveerd over.
Zijn tekst, toen ik er hem naar vroeg was, ik citeer: "Ach".

Ik blijf wel nwsgierig naar andere gebruikers en hun ervaringen, maar zoals ik het hier kan overzien geldt dat voor meerderen. So keep us informed!!
Groetssssssssszzzzzzzzzzzzz :smt009
Jan

jupialto

Quote from: "yanamayo"Voor een beginner is elke verbetering van toon en speelgemak welkom.

Kan mij daarbij weinig voorstellen: toon wordt immers door je mond/keel/lippen/lucht gemaakt/gevormd.....

Speelgemak: hoezo dat????
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

yanamayo

Dat zijn inderdaad de ingrediënten voor je toonvorming. Maar doordat naar mijn mening zeker de hoge noten wat makkelijker aanblazen en ze er wat helderder uitkomen heeft dit toch invloed op je toon? En speelgemak? Makkelijker aanblazen is toch speelgemak? De Lefreque is toch ook niet ontworpen om het saxofoonspelen moeilijker te maken?  :?
Ik wil ontzettend graag leren saxofoonspelen en ik weet dat daar veel tijd over heen gaat om alle aspecten hiervan een beetje onder de knie te krijgen en bij de één gaat dat leerproces wat sneller dan bij de ander en helaas ben ik niet gezegend met een dosis talent.
Maar ik heb er enorm veel plezier in en als er iets is wat het iets makkelijker kan maken is dat meegenomen! :wink:
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo