SaxForumMeeting 2012

Started by JR, 20 February 2012, 17:56:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drietenor

Quote from: "Zoot"kun je het hun leren.   :lol: Ik maak wel foto's  :lol:

Maar lijkt het je niet prachtig om el pampero driestemmig te kunnen spelen  :smt028 :smt028
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

Quote from: "drietenor"
Quote from: "Zoot"kun je het hun leren.   :lol: Ik maak wel foto's  :lol:

Maar lijkt het je niet prachtig om el pampero driestemmig te kunnen spelen  :smt028 :smt028 maar eh eerst  :oops:  :oops: maar es eh eh...   :oops: leren eh eh s p e l e n,.......  :oops:

Invisible

Quote from: "johanj"Als die docent plan B is wat is dan plan C?

We kunnen wat leuke ervaringen uitwisselen.
- wat leerde je op je beste sax-les?
- wat is jouw warming up?
- hoe oefen jij thuis (zijn er band in a box gebruikers - demootje laten horen)
- elkaars saxen testen (wel veel alcohol meenemen)
- het beste sax boek
- saxerg(er/o)nomie - met welke aanpassingen op je sax ben je wel/niet  blij
etc.

Is er wifi daar?
Ik denk dat zeker gezien er toch ook veel beginners komen die wellicht nog wat terughoudend zullen zijn om meteen veel vragen aan de "oude rotten" te stellen, het een leuk idee is om inderdaad een aantal van de meer ervarener mensen hun visie op de diverse punten van het saxofoonspelen te laten belichten zoals inderdaad warming up en ergonomie. Zo zou ik wel wat willen vertellen over een stuk wat ik zelf voor kwartet gearrangeerd heb (zal dan nog even kijken welk stuk), hoe ik dat gedaan heb en wat daar bij komt kijken en we zouden daarna met zijn allen dat stuk kunnen gaan spelen. Maar we kunnen ook een aantal discussiepunten van te voren bedenken hier in dit topic en die daar bespreken, zoals bijvoorbeeld het nut van een fatsoenlijk mondstuk voor beginners, een stukje voorlichting dus.

Wat ook een idee is, is om een soort masterclass te doen waarbij er een éénmalig kwartet gevormd wordt uit ervaren saxforumleden waarmee we een bepaald kwartetstuk gaan spelen (dan moeten we van te voren vier mensen vinden daarvoor die van te voren die muziek dan kunnen krijgen, ik wil dan wel tenor blazen) en waar dan iedereen de partituur van krijgt om mee te kunnen lezen en er dan de kwartetblazers dan vertellen hoe ze bepaalde dingen aanpakken. Er komt bij het kwartetspelen namelijk een aantal dingen meer kijken dan bij in een orkest ofzo spelen.

In die zelfde lijn zou ook iemand een bepaalde improvisatie kunnen spelen met een begeleidingstrack ofzo en daarbij wat vertellen hoe ze dat doen. Wie durft zou het dan zelf ook kunnen proberen.

In ieder geval wel het één en ander te bedenken als proffesionals inhuren lastig wordt en in dat geval wil ik wel kijken of ik iets van het bovenstaande zou kunnen uitwerken met wat hulp van anderen hier.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

johanj

Ik ben zelf niet zo'n notenkraker, maar met 10-20 saxen samen spelen lijkt me wel eens kicken.
Is er niet een stuk waarbij iedereen aan bod komt?
Een eenvoudige basis voor beginnende saxen en wat ruimte voor solo's door ervaren spelers.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Invisible

Quote from: "johanj"Ik ben zelf niet zo'n notenkraker, maar met 10-20 saxen samen spelen lijkt me wel eens kicken.
Is er niet een stuk waarbij iedereen aan bod komt?
Een eenvoudige basis voor beginnende saxen en wat ruimte voor solo's door ervaren spelers.
Samenspelen waren we sowieso van plan, een paar pagina's terug had ik hier al een zip-bestand ter download aangeboden met daarin wat vierstemmige stukken voor verschillende niveaus. Ik heb wel een idee voor een stuk zoals jij het beschrijft wat ik zelf met mijn band speel wat ik wellicht uit zou kunnen werken.

Maar voordat we allemaal dingen gaan bedenken als alternatieve workshops, moet JR eerst aangeven dat "echte" workshops niet gaan lukken, wil hem daarin niet voor de voeten lopen :D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Amanda

Ik wil de sopraan in het kwartet wel op me nemen.
Maar dan moeten jullie wel wachten tot ik er ben.

Zoot: ik ga geen optreden verzorgen. Ben jij gek!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

jthole

Helaas helaas :(

Ik kan niet ... zit in het buitenland (werk).
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

JR

Quote from: "Amanda"Ik wil de sopraan in het kwartet wel op me nemen.
Maar dan moeten jullie wel wachten tot ik er ben.

Zoot: ik ga geen optreden verzorgen. Ben jij gek!

Prima Amanda, neem ik m'n laptop mee, kunnen we zien en horen wat je hebt gespeeld op de regionale omroep  :-D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

gkeijzer

Ik heb (als we het leuk vinden) een aantal stukken van Alain Crepin voor Saxofoon Ensamble (Amazing Grace, Le Gendarme De Saint-Tropez & Petit Fleur) en ook van Johan van der linden (New York, New York)
Deze kan wel meenemen. :mrgreen:
Muziek maakt de Mens

[size=85]# Alt-saxofoon Selmer Mark VII[/size]
[size=85]# Tenor-saxofoon  Selmer SA80II[/size]

JR

Zo heb je niks   :roll:  en zo is de eerste workshop rond en zijn er 2 gegadigden voor de tweede!  :lol:

De tweede workshop die om 14.30 uur begint wordt geleid door Paul Grob, die bij Artishock in Soest elke maand een Jazz / blues / Latin / funk -workshop geeft voor beginners op vrijdagavond en op zondagmiddag voor gevorderen:

//http://www.artishock-soest.nl/jazz/cat.listevents/2012/03/29/-

Kortom, het gaat steeds leuker worden op de 22ste!!

Zodra het hele programma rond is komt er weer een info-poster  8)  :!:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

niesten

Quote from: "JR"Zo heb je niks   :roll:  en zo is de eerste workshop rond en zijn er 2 gegadigden voor de tweede!  :lol:

De tweede workshop die om 14.30 uur begint wordt geleid door Paul Grob, die bij Artishock in Soest elke maand een Jazz / blues / Latin / funk -workshop geeft voor beginners op vrijdagavond en op zondagmiddag voor gevorderen:

//http://www.artishock-soest.nl/jazz/cat.listevents/2012/03/29/-

Kortom, het gaat steeds leuker worden op de 22ste!!

Zodra het hele programma rond is komt er weer een info-poster  8)  :!:

Lijkt wel de omgekeerde belastingdienst: Makkelijker kunnen we het niet maken :? , wel leuker  :-D

Zoot

Quote from: "JR"Zo heb je niks   :roll:  en zo is de eerste workshop rond en zijn er 2 gegadigden voor de tweede!  :lol:  
goe gedaan jochie  :P
Quote from: "JR"workshop geeft voor beginners op vrijdagavond en op zondagmiddag voor gevorderen
hopelijk doet tie de :roll:  :?  vrijdagavond workshop deze keer op zondagmiddag dan....  :wink:  :lol:
Quote from: "niesten"Lijkt wel de omgekeerde belastingdienst: Makkelijker kunnen we het niet maken :? , wel leuker :-D

=D>

Thijs Leuven

't Is dat ik het écht belachelijk druk heb nu en de komende maanden, anders had ik wel een workshop 'hoe mishandel ik mijn klank en spel met allerlei vormen van elektronica' willen geven.  :-D  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

CynthiaM

Quote from: "Thijs Leuven"'t Is dat ik het écht belachelijk druk heb nu en de komende maanden, anders had ik wel een workshop 'hoe mishandel ik mijn klank en spel met allerlei vormen van elektronica' willen geven.  :-D  :-D
Zit je ons een beetje lekker te maken om niets?
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Thijs Leuven

Jup! Gewoon eens naar een van mijn gigs komen kijken dus, hoe voller mijn zalen hoe leuker. :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...