Author Topic: Tip-opening verkleinen  (Read 50254 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Re: Tip-opening verkleinen
« Reply #15 on: 21 August 2012, 13:00:54 »
Quote from: "Pieter"
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.

Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.

Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.

Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Ik ben me bewust van het feit dat er nog genoeg tekortkomingen zijn in m'n spel, maar wat jij nu zegt kan volgens mij slechts voortkomen uit de eeuwig durende discussie tussen klassiek georiënteerde spelers en zij die een geluid nastreven dat passender is in de lichte muziek.
Mijn conclusie betreffende deze discussie is toch dat de klassiekers doorgaans niet degenen zijn met een brede horizon.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #16 on: 21 August 2012, 13:26:14 »
Quote from: "Arn0"
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.

Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.

Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.

Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Ik ben me bewust van het feit dat er nog genoeg tekortkomingen zijn in m'n spel, maar wat jij nu zegt kan volgens mij slechts voortkomen uit de eeuwig durende discussie tussen klassiek georiënteerde spelers en zij die een geluid nastreven dat passender is in de lichte muziek.
Mijn conclusie betreffende deze discussie is toch dat de klassiekers doorgaans niet degenen zijn met een brede horizon.

Ben ik niet met je eens. Weliswaar zijn bij klassiek de uitgangspunten iets anders dan bij "lichte" muziek (bij klassiek kies je liever een iets lichter mondstuk met een wat zwaarder riet dan een zwaarder mondstuk met lichter riet) en zoek je bij klassiek naar andere aspecten in het geluid dan bij lichte muziek (meer rondheid en volheid in het geluid bijvoorbeeld) maar aan het eind van de dag zijn de principes van de saxofoon nog gewoon het zelfde en is een heel zwaar mondstuk waar je een flinterdun 1,5 rietje voor nodig hebt om er fatsoenlijk op te kunnen blazen buiten proporties, ook al zou dat mondstuk een voor jou perfecte sound hebben.

Om dan "klassiekers" af te schuiven op een niet brede horizon te hebben is niet meer dan een dooddoener en generalisatie.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #17 on: 21 August 2012, 14:23:04 »
Even los van de klassiek - niet klassiek discussie. Waar ik mij niet aan ga branden  :twisted:

Arn0 gaf toch ook aan dat die naar een kleinere tipopening toe wil...

Maar feit (nou ja, feit. Op meerdere plekken van verschillende mensen "in the know" gehoord/gelezen)is dat bepaalde mondstukken pas gaan "zingen" als je een minimale grote van een tipopening hebt
OttoLink super tone master bijv zo rond de 7*
Berg Larsen SS 2/sms vanaf zo'n 110/115 (Persoonlijke observatie)
Enzovoort

Voor een wat meer modernere klank (wat een nare term) ben je juist daar naar op zoek..
Een kleinere tipopening kan dan ook zeker een ongewenst effect hebben op je klank..

Aan de andere kant, 1,5 Rico Royal (die in mijn oren toch vrij warm klinken) geeft zeker de mogelijkheid een kleinere tip te spelen met een wat feller riet V16 2-2,5 of zo..

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #18 on: 21 August 2012, 14:51:05 »
Quote from: "the martin"
Even los van de klassiek - niet klassiek discussie. Waar ik mij niet aan ga branden  :twisted:

Arn0 gaf toch ook aan dat die naar een kleinere tipopening toe wil...

Maar feit (nou ja, feit. Op meerdere plekken van verschillende mensen "in the know" gehoord/gelezen)is dat bepaalde mondstukken pas gaan "zingen" als je een minimale grote van een tipopening hebt
OttoLink super tone master bijv zo rond de 7*
Berg Larsen SS 2/sms vanaf zo'n 110/115 (Persoonlijke observatie)
Enzovoort

Voor een wat meer modernere klank (wat een nare term) ben je juist daar naar op zoek..
Een kleinere tipopening kan dan ook zeker een ongewenst effect hebben op je klank..

Aan de andere kant, 1,5 Rico Royal (die in mijn oren toch vrij warm klinken) geeft zeker de mogelijkheid een kleinere tip te spelen met een wat feller riet V16 2-2,5 of zo..

Een refacer kan dat effect goed oppakken door bijvoorbeeld de `keel` van het mondstuk wat te openen of wat materiaal achter de tiprail weg te nemen zodat het mondstuk desondanks de kleinere tipopening goed gaat/blijft klinken.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #19 on: 21 August 2012, 16:32:26 »

Je kent mij en mijn horizon helemaal niet. Je keuze voor een zwaar mondstuk met een heel licht riet laat zien dat je hoe dan ook geen evenwichtige keuze hebt gemaakt. En ik ben wars van de discussie klassiek/niet klassiek. De meeste mensen weten al niet eens waar het over gaat.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Arn0

• Guest
« Reply #20 on: 21 August 2012, 16:52:26 »
Dit begint aardig op een belachelijke discussie te lijken.
Het topic heb ik gestart omdat ik een kleinere tipopening wil, zodat ik een wat zwaarder riet kan spelen. Dus adviezen dat ik een kleinere tipopening nodig heb, zodat ik zwaardere rieten kan spelen heb ik niet echt veel aan, want zover was ik blijkbaar zelf al :-s

De keuze voor dit mondstuk was niet in combinatie met lichte rieten. Ik speelde vroeger zwaarder, en dat wil ik nu niet meer zoals ik in mijn beginpost heb aangegeven. Nu verken ik de mogelijkheden omtrent het aanpassen van een mondstuk naar een kleinere tip.

Arn0

• Guest
« Reply #21 on: 21 August 2012, 16:57:59 »
Je kent mij en mijn horizon helemaal niet.
Dat klopt. Maar je bent wel de eerste die zegt dat mijn geluid niet deugt. Je insinueert zelfs dat ik me inbeeld hoe mijn geluid klinkt.
Baseer je dat nu op de opname die ik geplaatst heb, of op het feit dat het nooit kan kloppen, een licht riet op een zwaar mondstuk?

PS: ik denk echt niet dat ik het perfecte geluid heb, vandaar deze zoektocht naar andere combinaties tip/riet (nog buiten beschouwing gelaten dat ik zo'n 12 jaar niet gespeeld heb, dus er zal zonder meer hard gewerkt moeten worden).

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #22 on: 21 August 2012, 20:13:58 »
maar wat ga je nu doen? Laat maar weten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Arn0

• Guest
« Reply #23 on: 21 August 2012, 20:30:22 »
Quote from: "Maaarten"
Ik heb een mail gestuurd naar Marten Postma en daarin mijn wens voorgelegd, en hem gevraagd wat zijn idee hierover is. Verder zal ik ook eens rondkijken naar wat andere mondstukjes. Ik las dat de heel goedkope Rico mondstukjes je kunnen verbazen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #24 on: 21 August 2012, 23:30:22 »
Dit begint aardig op een belachelijke discussie te lijken.

Heerlijk he :?:
Heeft een forum ook nodig, zo'n discussie op zijn tijd. Alleen jammer dat er altijd een leidend voorwerp moet zijn  :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #25 on: 22 August 2012, 10:13:00 »
lijdend voorwerp dus:)

leiden is niet zo erg.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #26 on: 22 August 2012, 10:16:52 »
Zal er vast mee te maken hebben dat ik gisteren taalvoutjes op facebook geliked heb..

Maar het lijdend voorwerp leid in de discussie en is dus ook leidend in dit geval  :-D

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #27 on: 22 August 2012, 13:41:56 »
Quote from: "Maaarten"
Ik heb een mail gestuurd naar Marten Postma en daarin mijn wens voorgelegd, en hem gevraagd wat zijn idee hierover is. Verder zal ik ook eens rondkijken naar wat andere mondstukjes. Ik las dat de heel goedkope Rico mondstukjes je kunnen verbazen.

Marten zal je hier heel goed in kunnen adviseren. Verder zijn de Rico Graftonite stukken niet slecht maar deze zijn meer voor klassiek en de tipopening is volgens mij ook niet zo groot(nooit op gespeeld). Maar dan heb je nog de Rico Metalite stukken die erg gemakkelijk blazen, en ook erg hard gaan! een M7 zou dan wel geschikt zijn voor jouw maar op Alt zijn ze niet meer beschikbaar...
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Arn0

• Guest
« Reply #28 on: 22 August 2012, 20:24:02 »
Ik heb gisteren zo'n Graftonite mondstukje besteld, gewoon uit nieuwsgierigheid. Voor de 16,80 euro hoef je het niet te laten, en het kan altijd een leuk mondstukje zijn om eens wat mee te experimenteren. Zoals bijvoorbeeld het gedeeltelijk wegfrezen van de tafel zoals Marten Postma dat doet. Dat vind ik een intrigerende bewerking, en die kan ik prima zelf uitvoeren.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #29 on: 22 August 2012, 21:24:19 »
Als het een goedkoop mondstuk is, zou ik met een vel fijn schuurpapier (800)  op een glazen plaat proberen om de tafel van je mondstuk aan te passen. Rustig een paar keer heen (niet weer,dat doe ik meestal zonder druk) schuren met iets meer druk op de tip-zijde van het mondstuk, dan polijsten op de glazen plaat (zonder schuurpapier, met pasta) en dan uitproberen of je tevreden bent met de verandering.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"