Author Topic: Tip-opening verkleinen  (Read 50261 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Tip-opening verkleinen
« Reply #30 on: 22 August 2012, 23:08:12 »
Quote from: "the martin"
Euuuh @Pieter... Heb je Arn0's opname wel eens gehoord....

Dat is zo te horen niet iemand die echt veel verkeerd doet  8)

Volgens mij speelt Arno hier met een cd mee. Incombinatie daarmee timed hij volgens mij goed en dat is al heel wat!
Maarprobeer het saxgeluid maar eens te isoleren uit zijn achtergrond, ik vind het vrij dun en dat ligt dan tochvaak aan het materiaal. Dat is ook niet erg, niet iedereen is altijd in staat om maar ongebreideld aan te schaffen en dan moet je het doen met het materiaal wat je hebt. Wanneer Arno deze opname gemaakt heeft aan het einde van zijn vorige saxperiode en er verder geen ontwikkeling meer heeft plaatsgevonden, vraag ik me af of hij wel over de juiste perceptie beschikt om keuzes te maken zoals hij in dit draadje doet. Ik weet het wel hoor, veel mensen vatten mijn commentaar op als een belediging, maar dan lezen ze niet goed; als musicus, prof of amateur, moet je je altijd realiseren dat je je eigen slechtste raadgever bent en dat je vrienden niet eerlijk zijn. Pas wanneer iemand totaal geen belang heeft bij jouw presteren en deskundig is, jouw spel beoordeelt en dat overkomt jeherhaaldelijkbij verschillende personen mag je ervan uit gaan dat het wel klopt wat er over je gezegd wordt. Ik zeg altijd, even beetje nederigheid misstaat niemand.
Ik denk dat Arno met een paar kleine ingrepen heel wat meer karakter aan zijn spel zou kunnen toevoegen, maar daar moet hij dan wel voor open staan.

Hoe zet je toch dat woord afmaken op een I pad uit? Ik word er gek van...

Enne oh ja...je wilt niet weten hoe vaak ik van een les of repetitie ben weggegaan terwijl ik me heel erg klein en ongelukkig voelde.....en ik de keus heb moeten maken, word ik boos of wil ik leren....

Ik wil leren, ik slik een heleboel en het levert op...het levert echt op. Niet omdat ik denk dat het oplevert, maar omdat ik merk dat het oplevert. En daar gaat het om, dat ik de dingen die ik doe, goed doe, of het nu simpele dingen zijn of moeilijke dingen.

Muziek maken begint met perceptie..
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #31 on: 23 August 2012, 07:22:05 »
Die opname is gemaakt kort nadat die zijn nieuwe Jupiter alt heeft gekocht.. Zo'n 2 weken geleden dus..
(Even er vanuit gaand dat we hier niet met een  :^o  te maken hebben)

En er vanuit gaand dat dat "vrij dunne" geluid nou net dat gene is wat die op probeert te lossen met een kleinere tipopenening en een iets zwaarder riet kan ik niet anders concluderen dat we het eigenlijk allemaal met mekaar eens zijn..
Ik ben overigens goed in aannames en conclusies, vooral verkeerde  :twisted:

(Ik zou er trouwens niets op tegen hebben zo "vrij dun" te klinken...  :shock: )

Arn0

• Guest
« Reply #32 on: 23 August 2012, 17:29:33 »
Maar Pieter, wie heeft jouw benoemd tot autoriteit op het gebied van toonvorming? Ik stel hier een vraag over het verkleinen van een tipopening, en jij komt ongevraagd je mening geven over een toon die jou niet aanstaat. Je -mening- inderdaad, en geen waarheid. Als jij iets niet mooi vindt, prima. Maar ga je standpunt dan niet proberen te verdedigen met schijnfeiten. Jij hebt het zo geleerd, en een ander doet het anders.
Als iemand een expressionistisch schilderij niet mooi vindt, dan is het toch raar als hij gaat zeggen dat het niet mooi ís, omdat het schildersgereedschap niet is gebruikt zoals hij het gewend is.
Ik vind persoonlijk het geluid van een klassiek bespeelde alt echt niet om aan te horen. Echt een toeter. En vaak ook te lomp voor klassieke stukken. En soms, omdat het ook vaak quasi-moderne stukken betreft, moet de saxofonist wel eens wat tonen op 'jazzy' wijze buigen. De rillingen lopen me dan over de rug, want dat kunnen ze helemaal niet.
Maar het mooie is, van mij mogen ze. Ik ga niemand lastigvallen die lekker bezig is om zich te ontwikkelen in een richting die hij zelf heeft gekozen.

Dat is nu de heerlijke vrijheid die je als muzikant kan hebben; klinkt het goed, dan is het goed! Kan iemand mooier spelen met het mondstuk ondersteboven op een Chinese sax van 183,75 euro, prima.

En inderdaad, opname heb ik pas gemaakt op m'n nieuwe Jupiter.
Het is een simpele improvisatie, ik in mijn eentje, zonder plan, zonder cd. Gewoon een uiting van enthousiasme over mijn nieuwe sax.

Arn0

• Guest
« Reply #33 on: 23 August 2012, 17:30:37 »
En 'the martin' bedankt voor je complimenten ;-)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #34 on: 23 August 2012, 19:35:27 »
Quote from: "Arn0"
Maar Pieter, wie heeft jouw benoemd tot autoriteit op het gebied van toonvorming? Ik stel hier een vraag over het verkleinen van een tipopening, en jij komt ongevraagd je mening geven over een toon die jou niet aanstaat. Je -mening- inderdaad, en geen waarheid. Als jij iets niet mooi vindt, prima. Maar ga je standpunt dan niet proberen te verdedigen met schijnfeiten. Jij hebt het zo geleerd, en een ander doet het anders.
Als iemand een expressionistisch schilderij niet mooi vindt, dan is het toch raar als hij gaat zeggen dat het niet mooi ís, omdat het schildersgereedschap niet is gebruikt zoals hij het gewend is.
Ik vind persoonlijk het geluid van een klassiek bespeelde alt echt niet om aan te horen. Echt een toeter. En vaak ook te lomp voor klassieke stukken. En soms, omdat het ook vaak quasi-moderne stukken betreft, moet de saxofonist wel eens wat tonen op 'jazzy' wijze buigen. De rillingen lopen me dan over de rug, want dat kunnen ze helemaal niet.
Maar het mooie is, van mij mogen ze. Ik ga niemand lastigvallen die lekker bezig is om zich te ontwikkelen in een richting die hij zelf heeft gekozen.

Dat is nu de heerlijke vrijheid die je als muzikant kan hebben; klinkt het goed, dan is het goed! Kan iemand mooier spelen met het mondstuk ondersteboven op een Chinese sax van 183,75 euro, prima.

En inderdaad, opname heb ik pas gemaakt op m'n nieuwe Jupiter.
Het is een simpele improvisatie, ik in mijn eentje, zonder plan, zonder cd. Gewoon een uiting van enthousiasme over mijn nieuwe sax.

Smaak heeft hier helemaal niets mee te maken. Ook al zijn de dingen soms erg verschillend van elkaar, in alles kun je kwaliteit ontdekken, of een gebrek aan kwaliteit.  Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind en het laat me volkomen koud wat iemand van een bepaalde soort muziek vindt. Waar het mij om gaat is dat jouw wens om een mondstuk waar je vroeger op speelde wilt laten verkleinen omdat het toen zo'n prima mondstuk was, op zijn zachts gezegd een beetje vreemd is. Het meest verstandige advies wat je gekregen hebt is om te zoeken naar een mondstuk wat nu bij je past, zowel qua geluid als qua grootte. En daar een passend riet bij. Wanneer je nu pas weer begonnen bent, zal eerst je embouchure zich weer moeten ontwikkelen, na verloop van tijd kun je daar je rietsterkte enigzins op aanpassen. Verder heb je het over een mondstuk wat je erg goed beviel toen je op een andere toeter speelde dat waarop je nu speelt. een heel goed mondstuk op de ene sax kan op de andere, eventueel zelfde sax helemaal niet goed zijn. Wanneer je iets aan je mondstuk verandert, krijg je feitelijk een ander mondstuk en mondstukken schelen net zoveel van elkaar als saxen dat doen. Dus, waar gaat het over? Het gaat altijd over de combinatie van de onderdelen, samen met je eigen mogelijkheden. Wanneer je in je huidige situatie verwacht dat het verkleinen van een mondstuk je gaat brengen wat je zoekt, dan heb je (nog) niet de mogelijkheid en niet genoeg referentie om een en ander te beoordelen. Dat kun je persoonlijk opvatten als kritiek, maar het is nu eenmaal een gegeven dat een ontwikkeling in wat je kunt horen en kunt waarderen voor de meeste mensen op een bepaalde manier vorm krijgt. Als je dat niet toelaat, sta je stil. Wat ik al zei; er ligt een bulk aan mondstukken in Nederland...ga eens leren onderscheiden, dat helpt je niet alleen nu veel meer, maar het houd je ook in de toekomst nieuwsgierig. Blijven hangen aan wat bekend en vertrouwd is, brengt geen enkele musicus verder.

Overigens is het slecht voor een zich ontwikkelende embouchure om steeds maar weer van mondstuk te wisselen, vandaar ook het belang om nu er voor te zorgen dat je iets hebt wat goed bij je past en daar gewoon een aantal jaar op te blijven spelen.

Enne...lees eens goed, wat jij zegt dat ik zeg, zeg ik helemaal niet.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Arn0

• Guest
« Reply #35 on: 23 August 2012, 20:11:02 »
Quote from: "Pieter"
Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind...
Kijk, hier maken we progressie. Het interesseert mij namelijk ook bijzonder weinig wat jou kan bekoren, dus dan hoeven we elkaar niet meer te 'adviseren'.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #36 on: 24 August 2012, 11:12:07 »
Quote from: "Arn0"
Het interesseert me geen barst wat jij wel of niet mooi vind...
Kijk, hier maken we progressie. Het interesseert mij namelijk ook bijzonder weinig wat jou kan bekoren, dus dan hoeven we elkaar niet meer te 'adviseren'.

Heren,

Ik bemoei met niet deze discusie omdat ik totaal geen inzicht heb in deze materie.
Het is echter fijn dat mensen meningen geven over wat zij van iets vinden.
Daar kunnen we allemaal van leren.
Maar kijk eens naar mijn onderschrift.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #37 on: 24 August 2012, 11:35:02 »
In schriftelijke gesprekken wordt vaak tussen de regels doorgelezen, daar kun je echter alleen je eigen reflectie en gevoelens lezen en hebben vaak helemaal niets te maken met wat er feitelijk is geschreven. En er bestaan nu eenmaal mensen die zich bij elke kritische noot persoonlijk aangevallen voelen. Wanneer er dan ook nog niet inhoudelijk gereageerd wordt, houd het voor mij wel een beetje op.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #38 on: 24 August 2012, 12:36:16 »
Klopt, blijft altijd moeilijk

Maar met woorden als "het interesseert me geen barst" en "het laat me volkomen koud" maak je het de lezer niet makkelijk om daar een positief sentiment bij te hebben :twisted:

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #39 on: 24 August 2012, 12:49:14 »
Dat komt omdat het er niet toe doet. Het is van geen enkel belang wat ik of iemand anders mooi vindt, het gaat erom dat je kwaliteit leert herkennen, ook in datgene wat je misschien wel foeilelijk vind.  Of je van bepaalde muziek houd of niet is maar zelden een issue, toch? Smaak doet er niet toe, de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen, maar zelfs daarin kun je kwaliteit onderscheiden.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #40 on: 24 August 2012, 12:52:38 »
Ik vatte het ook als zodanig op trouwens..

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #41 on: 24 August 2012, 13:20:56 »
Ja, jij kijkt wel buiten de box...:)

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #42 on: 24 August 2012, 13:52:49 »
Doe er alleen te weinig mee  :roll:

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #43 on: 24 August 2012, 13:55:51 »
de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen

Ik kan dit beamen, smartlappen vind ik vreselijk.
Hoewel, als je voor een ouder gezelschap Jordaanwalsjes aan het spelen ben en als je dan ziet hoe deze mensen daarvan genieten dan heb ik ook weer plezier dat ik deze dingen voor ze speel en dan vind ik een smartlap helemaal niet zo verschrikkelijk meer.

Penningh.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #44 on: 24 August 2012, 15:06:57 »
Quote from: "the martin"
Doe er alleen te weinig mee  :roll:

Heb jij geen negen levens, dan?