Maar Pieter, wie heeft jouw benoemd tot autoriteit op het gebied van toonvorming? Ik stel hier een vraag over het verkleinen van een tipopening, en jij komt ongevraagd je mening geven over een toon die jou niet aanstaat. Je -mening- inderdaad, en geen waarheid. Als jij iets niet mooi vindt, prima. Maar ga je standpunt dan niet proberen te verdedigen met schijnfeiten. Jij hebt het zo geleerd, en een ander doet het anders.
Als iemand een expressionistisch schilderij niet mooi vindt, dan is het toch raar als hij gaat zeggen dat het niet mooi ís, omdat het schildersgereedschap niet is gebruikt zoals hij het gewend is.
Ik vind persoonlijk het geluid van een klassiek bespeelde alt echt niet om aan te horen. Echt een toeter. En vaak ook te lomp voor klassieke stukken. En soms, omdat het ook vaak quasi-moderne stukken betreft, moet de saxofonist wel eens wat tonen op 'jazzy' wijze buigen. De rillingen lopen me dan over de rug, want dat kunnen ze helemaal niet.
Maar het mooie is, van mij mogen ze. Ik ga niemand lastigvallen die lekker bezig is om zich te ontwikkelen in een richting die hij zelf heeft gekozen.
Dat is nu de heerlijke vrijheid die je als muzikant kan hebben; klinkt het goed, dan is het goed! Kan iemand mooier spelen met het mondstuk ondersteboven op een Chinese sax van 183,75 euro, prima.
En inderdaad, opname heb ik pas gemaakt op m'n nieuwe Jupiter.
Het is een simpele improvisatie, ik in mijn eentje, zonder plan, zonder cd. Gewoon een uiting van enthousiasme over mijn nieuwe sax.