Author Topic: online cursus "Introduction to Improvisation" van het Berkley College of Music  (Read 24080 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Hoi Niesten, staat bij jouw instellingen wel de tijdzone California? 

Dan kloppen de tijden op de site tenminste.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Voor de liefhebber, ik heb 500 Miles High omgezet naar een Bes en Es partij

En als er een vergissing in zit hoor ik dat graag :D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
Voor de liefhebber, ik heb 500 Miles High omgezet naar een Bes en Es partij

En als er een vergissing in zit hoor ik dat graag :D

ik denk dat je dropbox overbelast is  ;)

wat een pittig nummer is dat zeg. Helemaal in Eb is het een verschrikking.
Ik krijg de juiste toonladders er maar niet in.
Iemand dezelfde problemen?
Ik heb nu 2 versies opgenomen waarbij ik er bijna een dag mee bezig ben geweest en nog klinkt het nergens naar  :o
morgen post ik de resultaten. :-X

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
De linkjes geven een
Error (509)
This account's public links are generating too much traffic and have been temporarily disabled!
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Op de een of andere manier staat deze manier van met "improviseren" omgaan  me tegen. Ik wil een nummer echt in m'n vingers / oren hebben voordat ik er mee vandoor ga.

Dit is een erg "lezende" manier van met improviseren omgaan i.p.v. luisterend en "intunen",

zeker als ik 't vergelijk met de methode van Arthur Heuwekemeijer, die uitgaat van luisteren, ruimtelijke beelden van de muziek maken en van daaruit spelen.  Analyse en theorie komt er ook wel bij, maar meer als ondersteuning.  Hierbij is het lezen en analyseren de basis.

Erg leerzaam en goed voor mijn muzikale inzicht, maar naar mijn mening NIET de kern van improviseren.

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Mee eens. Dit ligt mij ook niet zo. Op gehoor meespelen (improviseren) lukt mij wel aardig, maar alles transponeren en dan vanaf akkoordenschema's je toonladders kiezen en vandaar uit op die ladders improviseren vindt ik erg moeilijk. Mijn snelheid in het omzetten tijdens het spelen is gewoon te laag hiervoor. Maar misschien dat de 3 O's ook hier wonderen gaan verrichten. Het is tenslotte en academische studie, dus dat men er zo diep op ingaat kan ik dan wel begrijpen.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Ik neem aan dat je "een studie" volgt om iets nieuws te leren toch... :?:

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
Hier dan mijn versie.
Koste wel zeker 3 dagen voordat ik het echt door kreeg. Vanaf nu is het alleen beter gegaan.
Ik denk dat mijn buurvrouw dit nummer ondertussen niet meer kan horen....hihi...

https://soundcloud.com/japprentice/assignment-3-500-miles

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Klinkt lekker Jeroen, ik vind dat je deze assignment goed hebt gedaan!

Naar mijn smaak mag 't iets meer bossa zijn, maar dat is echt een smaak-kwestie.
(ik hoop dat ik daar vandaag nog aan toe kom . . . )

Arn0

• Guest
Hier dan mijn versie.
Koste wel zeker 3 dagen voordat ik het echt door kreeg. Vanaf nu is het alleen beter gegaan.
Ik denk dat mijn buurvrouw dit nummer ondertussen niet meer kan horen....hihi...

https://soundcloud.com/japprentice/assignment-3-500-miles

Ik doe weliswaar niet mee met de cursus, maar ik wil wel even kwijt dat ik dit goed vind klinken Jeroen. Lekkere timing, en je bent ritmisch ook lekker vrij. Je articulatie vind ik ook fijn (soms wat dik aangezet op de bends, iets waar ik mezelf ook regelmatig op betrap).
Leuk nummertje, wel lastige akkoorden om op te soleren lijkt me.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
de assignment van week 4 was om te spelen voor mij iets makkelijker, maar ik ben nog niet tevreden met het resultaat . . en de leadsheet heb ik helemaal fout gedaan, anders opgevat . .

Ik blijf oefenen en als ik tevreden ben met het resultaat post ik hier een link.

Deze laatste week is de muziek niet al te ingewikkeld, maar des te uitdagender om te kijken of ik de theorie (guide-lines, common scales en constant structure)  kan herkennen en toepassen, daarmee een echt samenhangende improvisatie kan spelen die de "feel" van de muziek goed vasthoudt, een verhaal vertelt (ik kies liever voor dialoog met het oorspronkelijke thema)  en waarin je je eigen visie stopt . .

Ik ben benieuwd of dat gaat lukken . . .

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Ik vind dat heel goed klinken Jeroen. Ik klikte hierboven op de link met de gedachte dat het de link naar de website van die cursus zou zijn. Maar dat bleek dus niet zo te zijn... Toch blij verrast ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Mijn eerste poging op "Olhos de Gato" klinkt een beetje dun, of dat nou aan mijn voorzichtige spel ligt, of aan de microfoon (€3,-  ingeprikt in de computer), maar qua idee klopt 't wel.
katteogen

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
het wordt zeker steeds moeilijker ja. Ik heb er moeite mee om het bij te houden deze week. Ook niet zo verwonderlijk gezien ik mijn achtertuin opnieuw bestraat heb. A.s. zondag moet ik de laatste assignemt inleveren. Hopen dat dit lukt.

JR, aan je melodie lijnen ligt het zeker niet. Die zijn inderdaad prima. De opname is ook niet verkeerd gedaan alleen wat dunnetjes. Maar goed het hoeft ook geen studiokwaliteit te zijn. 
Ik weet niet of het de bedoeling was maar ik zou wat minder vibrato toe passen. Het is nu overal te horen en als luisteraar boeit mij dat op gegeven moment niet meer. Probeer daar wat in te varieren. Tenzij je dit natuurlijk van tevoren zo bewust bedoelt hebt. Je sound gaat dan ook wat minder dun klinken. Blaas er lekker op los!

HIer in ieder geval mijn opname van  de blues variatie met thema'tje.  NIet bedoeld om virtuoos te zijn maar lekker basic. Dat was ook de bedoeling.
https://soundcloud.com/japprentice/blues-f-assignment-5

Gr. Jeroen