online cursus "Introduction to Improvisation" van het Berkley College of Music

Started by Janneman, 04 April 2013, 19:24:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the martin

Dan is "elke noot benoemen in je hoofd terwijl je speelt" een goede oefening

JR

Quote from: Jantje on 31 July 2013, 20:01:34
M.b.t. de opname kan je de mp3 playalong inlezen in audacity. Deze komt dan op spoor 1.
Maak vervolgens een spoor 2 aan welke luistert naar je microfoon.
Sluit een hoofdtelefoon aan op je computer en klik op opnemen. Spoor 1 word afgespeeld en spoor 2 neemt op via de microfoon.
Zo krijg je 2 aparte sporen, 1 met je play-along, de ander met je opgenomen solo. Deze 2 kan je na je opname in verhouding zetten met volumeregelaars. Is het resultaat naar tevedenheid, sla je het resultaat weer op in een nieuwe mp3 (via menu, file, opslaan als)

Simpeler is de play along afspelen op je stereo,  sax opnemen met je mic en dan je eigen opname toevoegen aan de play-along-track (bij de play-along-track een extra monospoor toevoegen, je eigen opname erin plakken, even gelijk zetten met de play along (op de achtergrond van je eigenoname hoor je die ook)  snelle mix en klaar!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

willemijn

Dank voor alle tips over het opnemen met Audacity, ik ga (als het weer wat minder warm is) ze zeker uitproberen!
Deze week 6 ladders, zonder begeleidingstrack, dus ik kon nog even zonder dit uit te vogelen.
Eerst probeerde ik echt een beetje het gevoel van de ladder te doorgronden, zoals Gary in het filmpje aangeeft. Dat bleek onbegonnen werk.

Ik heb nu een beetje gesmokkeld, en de ladder op papier opgeschreven, en de noten om en om een regel laten verspringen, zodat alle akkoordnoten op de bovenste regel staan, en alle 'bij'noten een regel lager. Dan lukt het wel. Ik ga nu weer oefenen met noten benoemen die ik speel, dat moet me toch ook uiteindelijk gaan lukken!

JR

Dat is een hele goede aanpak. de "feel" krijg je vooral door het te doen, op deze manier maak je het "doen" overzichtelijk, prima!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Arn0

Quote from: willemijn on 31 July 2013, 18:52:44Wat ik verder vreemd vind, is dat er alleen mineurakkoorden gegeven worden waarbij ook de 7 verlaagd is. Ik heb van mijn saxofoonleraar vorig jaar een rijtje ladders gekregen om te leren waar ook mineurladders bij waren zonder verlaagde 7.
Zijn die nu wel of niet algemeen bij jazz?

De ladder waar je leraar het over had is de 'harmonische mineur toonladder'. Bijv: A-B-C-D-E-F-G#-A (dalend is de G# meestal weer een G). Deze doet een beetje oosters aan. Als ladder is hij wat afwijkend omdat de G# een laddervreemde noot is. In jazz komt het akkoord wel regelmatig voor als 'mineur-majeur akkoord' bijv: A- maj7 (of A- en dan een driehoekje erachter, maar dat zit niet op m'n toetsenbord ;) ). Sfeervol akkoordje. :)

willemijn

Ok, dank je wel Arno, het is dus niet een superongebruikelijke ladder, zoals Gary mij wil doen laten geloven.

Verder ben ik nu opdracht 2 aan het reviewen. Ik heb allemaal toetsenisten, en het niveau ligt behoorlijk hoog deze keer. Zou het voor toetsenisten makkelijker zijn om een beetje verschillende ladders te 'pingelen' dan voor blazers? Ik zoek zelf nog veel steun bij de drie/vierklanken van het akkoord, maar bij de opdrachten die ik gereviewd heb hoorde ik dat niet, maar toch klonk het prima!
Het contrast met vorige week is ook wel heel groot: toen had ik echt een bedroevend laag niveau om te peerreviewen. Veel leerzamer maar ook lastiger om medestudenten te beoordelen die het echt goed doen.

emdee

Ach Willemijn,
Het is maar kwestie van wat je aantreft bij de evaluatie's ik heb er stuk of 20 gedaan van oefening 1 waarvan er ongeveer de helft aardig klonk maar na een kritische blik slechts enkele goed waren.
Bij oefening 2 heb ik er 5 geevalueerd en hierbij zat een goede, 1 zonder uploads...., een bas ( moelijk te beoordelen voor mij) en 1 zang....nou suc6 met het beoordelen van die laatste....

Verder heb ik het idee dat de aanpak van Garry er vereenvoudigd is zodat hij een grotere doelgroep kan behalen.
Ik heb ook al eens geleerd dat je probeert te achterhalen tot welke trap een accoord hoord. met behulp van kerkladders en accoord relaties kun je dan ook tot het juist aantal voortekens per maat komen. Was een iets andere benadering om hetzelfde te bereiken. Zoeken naar II-V-I verbindingen in het stuk en de juiste voortekens bepalen...
Hoe dan ook de methode van Garry heeft voor mijn een ander licht op de zaak gegooid en wellicht ook wel een eyeopener. Het is altijd goed om meerdere invalshoeken te leren
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

willemijn

Zo, net nog nipt op tijd weer wat reviews gedaan. Deze keer had ik allemaal gitaristen. Het duurde ook tot ik mezelf moest assessen voor ik door had dat niet iedereen keurig de goede antwoorden op de leadsheet had geprint, maar dat dit het antwoordmodel was. Ik dacht al dat iedereen alles goed had, maar dat bleek toch anders te zijn.

Het beoordelen van de peers vind ik verder ook heel lastig. Ik ben niet zo goed dat ik meteen hoor welke noten ze spelen, en om nu alles uit te gaan zoeken en kijken of ze wel de juiste ladders spelen.... is niet te doen. Dus ik luister maar gewoon of het op het oor klinkt, lijkt me toch ook wel een aardige graadmeter.

Ik moet zeggen dat ik de cursus best pittig vind, en veel werk. Ik heb nu eerst alle ladders helemaal uitgezocht, vervolgens de 4 methodes van Gary er op losgelaten, en daarna alle ladders getransponeerd en ook de leadsheet getransponeerd. Al met al veel tijd kwijt, en dan moet ik nog beginnen met de improvisatie!

Nog maar een week hierna.

Het is wel heel leerzaam allemaal, voor mij was de ontdekking dat ik me bewuster moest worden van de noten die ik speelde een echte eye-opener (en zo logisch achteraf). Ik krijg iets meer handigheid in ladders, maar ik mis nog wel erg een gevoel voor het geheel, en ook iets over ritmische patronen. Ik zou graag wat meer weten  over de benadering van Emdee, daar ga ik me later eens wat meer in verdiepen.
Maar wie weet wat volgende week brengt. Alweer de laatste week dan (en dat is ook wel prima, want dan krijg ik het ook weer drukker).

emdee

QuoteIk zou graag wat meer weten  over de benadering van Emdee, daar ga ik me later eens wat meer in verdiepen.
Bedoel je de kerkladders of de kleur methode?

Het transponeren is vaak niet nodig door ff te googlen op de titel van de song en het woord score, dan vind je vaak de juiste party in de goede toonsoort. Ik heb ook nog de luxe van alt en sopraan dus eb of bes naar keuze, dan kies ik de makkelijkste.
Gitaren beoordelen vond je pittig? Ik had fgelopen week 2 keer een zangeres die deed scate.....nauw die heb ik dus niet beoordeeld

Als ik me goed herinner van voorgangers op deze site, is volgende week een blues..

willemijn

de gitaren waren weer ok om te beoordelen. Vond het wel opvallend dat ik de ene week allemaal toetsenisten had, en de andere week allemaal gitaristen (op een na maar die had geen opname ingeleverd en zijn ladders ook niet allemaal goed, dus die heb ik helaas een 0 moeten scoren).

Zangeres lijkt me heel erg lastig (lijkt me trouwens voor een zangeres zelf ook heel lastig!) Geef je ze dan helemaal geen cijfer? Gaat dat dan niet ten koste van je eigen punten?

Goede tip ook van dat googlen, was ik zelf nog niet op gekomen!

emdee

Ik geef altijd een score, nooit negatief commentaar. 1 persoon had helemaal geen moeite gedaan score 0 ....commentaar niet verplicht. Als ik al zie da iemand een poging gedaan heeft middel score...als sound dan ook nog lekker klinkt dan hoge score....commentaar meestal iets in de trent van..nice try! Or some mistkes but still nice effort.  Etc.. Zelf ook nog geen negatief commentaar gehad....( en das niet omdat ik zo goed ben)

willemijn

Ik geef zelf ook eigenlijk geen negatief commentaar, dat wil zeggen dat ik wel een keer gezegd heb dat iemand een bepaalde video nog eens na moest kijken. Maar ik merk dat ik, nu ik een 1,5 gescoord heb, ook wel behoefte heb om te weten waar ik nog moet verbeteren. Dat ga ik bij mijn volgende peerreview dus wat beter omschrijven.

Bijna de quiz van week 4 vergeten, kon gelukkig nog net. Ben zo gefocust op de assignments. Volgende keer maar direkt na de lectures maken, het zou jammer zijn wanneer ik hem zou vergeten. Ik snap de bepaling van het eindcijfer nog niet zo goed: quizzes tellen voor 30% mee, en assignments voor 70%. Hoe moet je dan rekenen wanneer je een 1,5 krijgt voor je assignment? Heb je dan 75% gescoord?

emdee

emdee

Trouwens,
Het is wel zo dat je alle bestanden ( film mp3 etc) van de site kunt downloaden. De quiz heb ik vervolgens  met antwoorden naar pdf afgedrukt.
Straks heb ik dus alle cursusmateriaal om alles nog eens op mijn gemak en zonder tijdsdruk over te doen...

willemijn

als je snel bent kun je volgens mij de quiz nog doen! (of misschien net niet meer....)