online cursus "Introduction to Improvisation" van het Berkley College of Music

Started by Janneman, 04 April 2013, 19:24:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

emdee

Hi jeroen, dat klinkt lekker. Technisch waarschijnlijk volgens het boekje, prima gedaan. Bij 1:26 viel me gelijk op dat je de patronen even liet gaan en ik dacht yes. Lekkere sound nu komt de lekkere solo maar je viel na ongeveer 2 a 3 maten terug op de patronen. De vrije groovy solo mag in mijn smaak wat langer duren. Des al niet te min blijft het goed gedaan, weet niet of i, het zo kunnen, de blues heeft nooit zo mijn voorkeur gehad
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

emdee

Er start weer een nieuwe reeks...ik heb me aangemeld. Start juli

willemijn

Ik heb me ook aangemeld. Ben benieuwd of ik het bij ga houden. Als ik de ervaringen van vorige cursus lees is het erg technisch. Net waar ik niet goed in ben, dus ik hoop er wel wat van op te steken.

Janneman

Op zichzelf valt het technische stuk wel mee, maar je moet er echt even voor gaan zitten (6-8 uur per week is de studiebelasting). Als je deze tijd er ook daadwerkelijk insteekt mag deze cursus voor de meeste geen probleem zijn.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

willemijn

Het scheelt dat ik binnenkort vakantie heb. Behalve een weekje Buitenkunst ga ik niet weg, dus in theorie tijd genoeg om 8 uur per week te studeren.

willemijn

Zo mijn eerste assignment ingeleverd. Nog een heel werk om alles werkend te krijgen. Audacity werkend te krijgen was al een eerste uitdaging, daarna nog een opstelling uitvogelen waarbij de sax niet de achtergrond wegblaast (gevonden, maar ik moet dan wel als ik de play-along start eerst nog snel naar de andere kant van de kamer rennen).
Maar afgezien daarvan: heel leuk om zo met de akkoorden bezig te zijn! De eerste keer dat ik de solo van Gary beluisterde dacht ik echt: jemig wat moet je daar nu over zeggen? Maar al herluisterend komt de structuur steeds meer naar voren, en dan wordt het ook veel interessanter. Ben nu al heel anders naar de muziek aan het luisteren. Hoop dat we ook nog veel gaan leren over de trappen, want ik merk dat ik daar nu al over aan het nadenken ben.

emdee

Ik vond vooral het tempo van zijn eerste solo tegenvallen....als in te snel...maar mijn opgave is ook al klaar. klaar voor de tweede opdracht

willemijn

Ja, mijn solo is ook tig keer minder noten dan die van hem hoor!

Ik ben nu het filmpje aan het kijken over het visualiseren van ladders. Kan niet zeggen dat ik echt al een manier heb om te visualiseren. Misschien toch dan op papier. Zeker niet de fingering. En dat terwijl ik vroeger piano heb gespeeld.

Heb jij wel een visualisatiemethode?

emdee

Wat ik altijd doe is dat ik het aantal b of # per maat bepaal en deze in kleur erin schrijf. Ik schrijf dan in de mast bv een rood #. Rood betekend 2 , dus 2 kruisen in dit geval. De kleurengetalen komen uit de natuur en elektrisiteitsleer....
Zwart 0
Bruin 1
Rood 2
Oranje 3
Geel 4
Groen 5
Blauw 6
Violet 7
Grijs 8
Wit 9
...die kleuren kan ik on de spot vertalen naar het getal

JR

Quote from: willemijn on 05 July 2013, 20:44:50
Zo mijn eerste assignment ingeleverd. Nog een heel werk om alles werkend te krijgen. Audacity werkend te krijgen was al een eerste uitdaging, daarna nog een opstelling uitvogelen waarbij de sax niet de achtergrond wegblaast (gevonden, maar ik moet dan wel als ik de play-along start eerst nog snel naar de andere kant van de kamer rennen).
Maar afgezien daarvan: heel leuk om zo met de akkoorden bezig te zijn! De eerste keer dat ik de solo van Gary beluisterde dacht ik echt: jemig wat moet je daar nu over zeggen? Maar al herluisterend komt de structuur steeds meer naar voren, en dan wordt het ook veel interessanter. Ben nu al heel anders naar de muziek aan het luisteren. Hoop dat we ook nog veel gaan leren over de trappen, want ik merk dat ik daar nu al over aan het nadenken ben.

Hoi Willemijn,

Ik heb altijd de play-along muziek erbij gemixed, zodat ik niet op het volume van de sax t.o.v. de mand hoef te letten.

En vergeet niet andere cursisten te beoordelen, anders krijg je een "penalty

Succes,

Jr
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Windbuil

QuoteDe eerste keer dat ik de solo van Gary beluisterde dacht ik echt: jemig wat moet je daar nu over zeggen? Maar al herluisterend komt de structuur steeds meer naar voren, en dan wordt het ook veel interessanter. Ben nu al heel anders naar de muziek aan het luisteren.
Muziekanten muziek dus i.p.v. consumenten muziek?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

willemijn

Hee emdee, wat een interessante manier van ladders onthouden. Lijkt me supermakkelijk als je dat zo kan.
Ik merk zelf dat mijn grootste probleem erin ligt dat ik bij het imrpoviseren totaal geen idee heb welke noten ik speel. Omgekeerd, als ik noten lees heb ik geen enkel probleem om de juiste noten te spelen, maar als ik iets speel heb ik geen idee of het een a is of een g, bijvoorbeeld.
Ik ben nu dus heel hard in mijn hoofd aan het zeggen wat ik op dat moment speel. Anders kom ik echt niet verder. Zal ik wel niet voor het eind van de cursus al voor elkaar hebben, vermoed ik.

Mixen van de play-along is misschien ook nog een optie. Volgens mij moet dat in Audacity niet heel moelijk zijn. Mijn microfoon in immers mono, dus dan kan ik toch heel gemakkelijk 2 sporen opnemen?

Of het muzikantenmuziek is kan ik eigenlijk niet eens zeggen. Het is meer dat er ontzettend veel gebeurt, en ik er met een analyserend oor naar luister. De akkoorden worden niet heel nadrukkelijk gespeeld, en voor de analyse was ik daar wel naar op zoek. Ik heb eigenlijk niet eens opgelet of ik het goed vond. Komt misschien ook doordat vibrafoon niet helemaal mijn ding is zeg maar.

Ondertussen heb ik ook de peers gereviewd. Wat een verschil zit daartussen! De meesten zijn ongeveer van mijn niveau: je probeert het wel, maar het is nog duidelik voor verbetering vatbaar. Een student presteerde het om al in maat 1 uit de maat te gaan, en de rest was niet te volgen.

De assignment van deze week vind ik dus heel moeilijk, ik hoop vrijdag wat tijd te hebben om er echt voor te gaan zitten en een paar akkoorden achter elkaar te spelen.

Wat ik verder vreemd vind, is dat er alleen mineurakkoorden gegeven worden waarbij ook de 7 verlaagd is. Ik heb van mijn saxofoonleraar vorig jaar een rijtje ladders gekregen om te leren waar ook mineurladders bij waren zonder verlaagde 7.
Zijn die nu wel of niet algemeen bij jazz?

emdee

Er bestaan programma's en Apps om het gehoor te trainen. Bv ear master en ear trainer.

Janneman

M.b.t. de opname kan je de mp3 playalong inlezen in audacity. Deze komt dan op spoor 1.
Maak vervolgens een spoor 2 aan welke luistert naar je microfoon.
Sluit een hoofdtelefoon aan op je computer en klik op opnemen. Spoor 1 word afgespeeld en spoor 2 neemt op via de microfoon.
Zo krijg je 2 aparte sporen, 1 met je play-along, de ander met je opgenomen solo. Deze 2 kan je na je opname in verhouding zetten met volumeregelaars. Is het resultaat naar tevedenheid, sla je het resultaat weer op in een nieuwe mp3 (via menu, file, opslaan als)

M.b.t. de gebruikelijke toonladders, dan zijn de belangrijkste 7 ladders (From Bright to Dark), Lidian, Ionian, Mixlydian, Dorian, Aeolian, Phrygain, Locrian waarbij de eerste 2 major, de 3e Dominant7 en de andere minor toonladders zijn.
Volgens mij kwam dit in de 2e les aanbod.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

willemijn

Ha Jantje,
Ja, ik heb de les over de ladders al gehad, maar het verbaasde me dat er geen ladders behandeld worden waarin wel de terts verlaagd is en niet de septiem.

Emdee ik denk niet dat gehoortraining helpt, het gaat denk ik juist om de koppeling tussen grepen en toonhoogte. De ene kant op (van bladmuziek naar greep) hoef ik niet na te denken, en van tekst naar greep gaat ook wel. Het is de andere kant op (van greep naar naam van de noot) die ik niet goed beheers. Ik kan nog best wel een deuntje spelen op een willekeurige toonhoogte, maar dan weet ik niet hoe de noten heten die ik speel.