Author Topic: Kleur bekennen  (Read 16318 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: Kleur bekennen
« Reply #30 on: 27 May 2009, 15:30:16 »
Quote from: "Maaarten"
lol, toch nog een evolutiediscussie. Ligt toch ook zo gevoelig weer bij iedereen :-D

Ik vind het wel grappig, van die platte aarde trouwens. Duizenden jaren wist men dat de aarde rond was (de egyptenaren enzo) ; doch een relatief korte tussenperiode, was de aarde een pannenkoek volgens de katholieken. Rare tijd, die middeleeuwen en de periode kort erna. (niet voor niks the dark age genoemd)

Hier ben je niet helemaal juist beste vriend :-) )

In tegendeel, de Bijbel spreekt in het Oude testament behoorlijk duidelijk over een bolvormige aarde die in het niets hangt. Er was in de middeleeuwen idd effe sprake van een platte aarde die op pilaren stond maar héél erg weinig wetenschappers hechten daar geloof aan en die stelling kwam helemaal niet. Anaximander en Pythagoras in de 6de eeuw voor Christus hadden eveneens al het idee dat de aarde rond was en Aristoteles voerde daar later bewijzen voor aan.

Trouwens, dit artikeltje gaat daar over:
http://www.refdag.nl/artikel/1404297/Ke ... aarde.html

Misschien ook handig om er bij te vermelden dat de zaak Galileo Galilei toch wel ietsje anders in elkaar zit
dan meestal verteld is:

Gallileo verzette zich niet tegen de KK maar tegen de katholieke geleerden die onvoorwaardelijk geloofden in de gangbare wetenschappen van het Griekse denken, gebaseerd op Plato en Aristoteles die het tegendeel beweerden van Galileo... Het grootste deel van de wetenschappers in de kerk stonden eigenlijk zelfs achter Galileo zijn stellingen. De grootste tegenstand kwam EIGENLIJK uit de niet-religieuze hoek! Maar Galileo werkte zich in nesten toen hij de toenmalige paus belachelijk begon te maken omdat die in de theorie van Arestoteles geloofde...
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #31 on: 27 May 2009, 15:32:31 »
ik heb het totaal niet over de bijbel.
Galilei had idd een conflict met de paus, en die staat aan het hoofd van de kath kerk.

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #32 on: 27 May 2009, 15:42:00 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Je zegt dat heel wat wetenschappelijke stellingen moesten worden aangepast, dit klopt zonder meer... Maar de reden dat ze aangepast worden is omdat er steeds meer onderzoek gedaan wordt, er wordt steeds meer ontdekt. Na nieuwe ontdekkingen kom je tot de conclusie dat wat je eerst dacht onjuist moest zijn, wetenschap is continu in beweging. .

Nou Thijs, daar zeg je nu toch exact wat ik zeg :-)
Kwantumfysica is net zoals zovele wetenschappelijke takken nog in de kinderschoenen. Trouwens, heel wat van die wetenschapstakken zijn hoofdzakelijk theoretische aanname's. Hetzelfde met bv. de "zwarte gaten" in de ruimte.
Dat is een stelling. Er is helemaal geen keihard wetenschappelijk bewijs voor. De tak van de wetenschap die dit onderzoek heet "THEORETISCHE fysica"  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #33 on: 27 May 2009, 15:50:35 »
ik heb het totaal niet over de bijbel.
Galilei had idd een conflict met de paus, en die staat aan het hoofd van de kath kerk.

En daarmee wil je zeggen??? Ik zou hier nog wat kerkgeschiedenis kunnen posteren, vooral over de ware reden van het onstaan van de KK. Dan kan je duidelijk zien dat de KK in eerste instantie een machtszet was en bitter weinig met geloof had te maken. In tegendeel, het was zelf een wapen TEGEN bepaalde christelijke groepen  :?

DUS moeten we opletten de blunders, misdaden en ideëen van de KK niet te veréénzelvigen met de gelovgen in het algemeen  ;-)

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #34 on: 27 May 2009, 16:12:10 »
Quote from: "RalphH"
Ik snap je verhaal shofar. Ik vind het ook goed dat je er zo over na denkt en ik zal proberen mijn meningen en argumenten te geven op je verhaal.
Quote from: "Shofar"
Zoals ik reeds posteerde zijn er geen sluitende wetenschappelijke bewijzen TEGEN het bestaan van God :)
Ben ik het mee eens. Er is geen bewijs over god. Daarom vind ik het een beetje zinloos dat mensen hun levens aanpassen aan het bestaan van een god, als daar geen bewijs voor is..

Ik respecteer je keuze Ralph  :D

Quote from: "Shofar"
Een ander vraagje... Ik weet niet of je een vriendin hebt (doet er niet zo toe) maar kan jij bewijzen dat ze je echt graag ziet? Ze kan wel uiterlijke tekenen tonen door lief en attent te zijn, enz... maar elke acteur kan dat natuurlijk even goed. Gezien er bitter weinig manieren zijn om vast te stellen dat je vriendin je echt graag ziet zal je het maar moeten geloven dat het zo is. Uiteindelijk voel je dat ook gewoon. Maar gevoelens zijn niet echt wat je exacte wetenschap kan noemen hé..
Klopt, het gaat om vertrouwen. Ik vertrouw mijn vriendin er op dat ze de waarheid vertelt. Om iets of iemand te kunnen vertrouwen moet je die gene goed kennen. Ik vertrouw de eeuwenoude verhalen over god niet omdat ik de mensen die het verzonnen hebben niet ken en omdat ik weet dat ze vroeger heel veel dingen verzonnen om dingen te verklaren die ze niet snapten. Vertrouwen blijft iets persoonlijks en moet je diegene of datgene door en door kennen. .

Hoe weet je zeker of je iemand wel echt kent? Héél veel mensen komen bedrogen uit en ontdekken jaren later dat hun parnter iemand anders was dan ze dachten...

En je opmerking over het niet vertrouwen van verhalen omdat je de verteller/ schrijver niet kent is wel héél zwak mijns inziens :-)

En geloof me "vroeger" hadden ze geen exclusiviteit op "verzinnen" hoor. Doe maar gewoon es effe de krant open of luister naar een verkiezingscampagne van een politieke partij  :-D [/quote]
Wel goed dat je als gelovige wel into de wetenschap bent. En ik snap ook wel waarom je het argument van maarten niet begrijpt. Hij heeft echter wel gelijk. Geloven is dat je er van uit gaat dat iets bestaat zonder bewijzen. Wat maarten doet is het geloven van de wetenschap, als ze met genoeg bewijzen komen. Daarmee word niet bedoeld dat gelovigen niet goed kunnen denken of zo[/quote]

Ik weet wel dat Maarten niet wou beweren dat gelovigen "dom" zouden zijn maar ik reageerde vooral op de manier waarmee hij zijn stelling opbouwde: hij gelooft niet WANT hij DENKT  :)
Mijn reactie is ook helemaal niet boos hoor, daarvoor ben ik veel te goed geluimd  :-D
Aan de hand van de beperkte uitleg die je geeft moet ik zeggen dat ik er kop noch staart aankrijg...en dat het weinig zinvol lijkt... Neen, als ik spreek over "gelezen hebben van wetenschappelijke argumenten" dan bedoel ik zeker geen halfslachtige foldertjes maar boeken en verslagen. Ik kan je best wel één en ander adviseren - keus zat.
En als het een troost kan zijn, de Bijbel komt er niet echt aan de pas, het is gewoon pure wetenschap, zélfs door wetenschappers die HELEMAAL niet gelovig zijn  8) (alsof je gelovig moet zijn om je niet in ET te kunnen vinden...)

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #35 on: 27 May 2009, 16:13:46 »
Ok nu volg ik het niet meer  :-D
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #36 on: 27 May 2009, 16:14:41 »
Mag ik even een vraag stellen?

Hoe zie jij God? Zie jij hem/haar/het als een opperwezen dat er als eerste was (wanneer is hij dan ontstaan?) en daarna het heelal geschapen heeft. Of zie jij God als een iets dat ergens is waar je steun uit kan putten omdat je dan iets hebt om tegen aan te praten in moeilijke tijden (dan zou een goede vriend dus ook een God kunnen zijn).

Als je God als dat eerste ziet, zijn er wel degelijk bewijzen tegen God... Namelijk het ontstaan van het heelal, het ontstaan van de eerste levensvormen etc.

Edit:
Laat die arme Maarten met rust! Het gros van wat jullie quoten komt van mij!  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #37 on: 27 May 2009, 16:15:02 »
lol, toch nog een evolutiediscussie. Ligt toch ook zo gevoelig weer bij iedereen :-D

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #38 on: 27 May 2009, 16:15:29 »
Ok nu volg ik het niet meer  :-D

je was me te snel af - wou juist hetzelfde zeggen  :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #39 on: 27 May 2009, 16:16:45 »
sjonge, als ik een x overlijd ofzo dan blijf ik in dit topic gewoon voortleven.  :-D

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #40 on: 27 May 2009, 16:17:22 »
In quotes die eigenlijk van mij zijn!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #41 on: 27 May 2009, 16:28:44 »
sjonge, als ik een x overlijd ofzo dan blijf ik in dit topic gewoon voortleven.  :-D

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #42 on: 27 May 2009, 16:35:37 »
Geen reactie op mijn posts meer?

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #43 on: 27 May 2009, 17:03:42 »
Amen!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #44 on: 27 May 2009, 17:11:00 »
Geen reactie op mijn posts meer?

Héhéhéh  :-D

Maar goed, bij deze dan wat ik je wou zeggen:

Mag ik even een vraag stellen?

Hoe zie jij God? Zie jij hem/haar/het als een opperwezen dat er als eerste was (wanneer is hij dan ontstaan?) en daarna het heelal geschapen heeft. Of zie jij God als een iets dat ergens is waar je steun uit kan putten omdat je dan iets hebt om tegen aan te praten in moeilijke tijden (dan zou een goede vriend dus ook een God kunnen zijn).

Als je God als dat eerste ziet, zijn er wel degelijk bewijzen tegen God... Namelijk het ontstaan van het heelal, het ontstaan van de eerste levensvormen etc.

Je maakt de waarschijnlijk zinvolste opmerking/ vraag van deze topic. En eigenlijk was dit de bedoeling van deze topic. "Waarom geloof je of geloof je niet en hoe zie je dat".

Je laatste opmerking wil ik (proberen te) negeren omdat ik denk dat dit niet de plaats is, zoals ook Ralph opmerkte. Uit ervaring weet ik dat als we gaan beginnen aan een inhoudelijk debat over "ET vs creatie" het zal uitmonden in een welles-nietes gedoe. Ik had het ook aan het begin van deze topic duidelijk gemaakt dat we NIET in die richting moeten gaan.  Ik wil wel dit gevaarlijk op de rand zijnde inhoudelijk deel van de topic afsluiten met de opmerking dat het niet is omdat bepaalde atheïstische wetenschappers overal wel een theorie voor hebben, die theoriëen ook werkelijk juist zijn want het zijn in de eerste plaats nog altijd grotendeels theorieën.

Het is trouwens ook belangrijk om te weten waarom iemand een onderzoek doet.
Een voorbeeldje: Alfred Kinsey, beroemde bioloog, kon "bewijzen" dat dat bijna 50% van de Amerikaanse bevolking homoseksuele neigingen had... Dit was gebaseerd op een behoorlijk grootschalige studie...MAAR als je de studie nader ging bekijken dan zag je dat hij de studie bewust had gemanipuleerd. Merendeel van de mannen in de studie waren gevangenen, seksuele delincuenten, homo-activisten, mannelijke prostituees, enz... Nou??? Is dat eerlijke objectieve wetenschap?? Kinsey schrikte er ook niet voor terug om de uitkomst van zijn onderzoeken aan te passen aan zijn eigen mening en voorkeur... Dit is trouwens het topje van de ijsberg hoor. Zo kwam ik een paar jaar geleden een onderzoek tegen die stelde dat het bijvoorbeeld beter is dat een kind zijn eerste seksuele ervaring opdoet binnen het gezin. Een onderzoek die notabene incest al opvoedkundig element gaat beschouwen...

Wat ik hiermee wil stellen en besluiten is dat er al vaak aan onderzoek gedaan werd met een specifieke uitkomst voor ogen. "Als je een hond wil slaan zal je altijd een stok vinden"...

Nog een voorbeeldje van een studie die ik las:
Het ging over isoflavonen, een stofje uit soja. Dat gebruiken ze vaak bij menopausale klachten ipv een hormonenkuur. Die isoflavonen zijn dus een stevige deuk in de winst van die hormonen.
"Plots" werd een studie gelanceerd met isoflavonen die ZEER negatief uitviel. Isoflavonen zouden k****rverwekkend zijn zelfs!! Het ging om een studie met muizen. De muizen kregen borstk****rcellen ingeplant. De ene groep kreeg isoflavonen, de andere controle groep niets. De tumoren bij de muizen die isoflavonen kregen groeiden enorm snel, veel sneller dan de muizen die geen isoflavonen kregen. En laat er nu altijd de stelling geweest zijn dat isoflavonen eigenlijk preventief optreden bij borstk****r.... Paniek alom en de producenten van de hormonen dik tevreden  :-D  De vraag is dan natuurlijk of dit zinvol is  :-)