Author Topic: RSR tenor  (Read 109071 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: RSR tenor
« Reply #60 on: 02 May 2013, 12:26:21 »
als de binnendiameter maar gelijk is.
De aluminium buis zal dus een grotere wanddikte, een dikkere wand hebben dan de loden buis?
Ruim vier maal dikker?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #61 on: 13 May 2013, 11:48:21 »
als de binnendiameter maar gelijk is.
De aluminium buis zal dus een grotere wanddikte, een dikkere wand hebben dan de loden buis?
Ruim vier maal dikker?
(Nog) Niet is weerlegt dat de wand van een aluminium buis vier maal de dikte van een loden buis zal hebben, willen beide buizen hetzelfde gewicht (massa) hebben.
Beide buizen zouden daarmee een eendere massatraagheid hebben, veronderstel ik.
Aluminium is een wat stijver metaal dan lood. Dus een aluminium buis met een vier maal dikkere wand dan een loden buis zal aanzienlijk stijver zijn dan een loden buis met overeenkomstige binnendiameter en gewicht als de aluminium buis. Of maak ik een denkfout?

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #62 on: 13 May 2013, 21:55:28 »
Hahaha, daar komen nogal wat factoren bij kijken voor het creeren van geluid waaronder:.
diameter, hardheid, densiteit, soortelijk massa, akoustische geleiding, akoustissche demping, interferentie.

De combinatie van de factoren is wat het geluid maakt.

Net zoals een stradivarius waar juist de 'impuriteit' van een zeer specifiek onderdeel het geluid maakt.
En juist dit, de impuriteit van het geluid is wat een sax heel mooi maakt.

Een heel zuiver mooi geluid is....zuiver...mooi...klinisch.
Juist die 'schwalbe' creert schoonheid. Zoals die oude handgemaakte saxen. Reeksen met hele slechte en hele goede. Waarbij sommige instrumentenmakers het 'fingerspitzengefuhl' hebben waardoor juist zij hele prachtige instrumenten maken.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #63 on: 13 May 2013, 23:20:50 »
Impuriteit?
Komt niet voor in Verklarend Handwoordenboek der Nederlandse Taal van Wolters-Noordhoff Groningen, zevenentwitigste druk.

Verklaar u nader svp.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #64 on: 13 May 2013, 23:35:56 »
Hahaha, daar komen nogal wat factoren bij kijken voor het creeren van geluid waaronder:.
diameter, hardheid, densiteit, soortelijk massa, akoustische geleiding, akoustissche demping, interferentie.

De combinatie van de factoren is wat het geluid maakt.

Kan espresso dat onderbouwen,  dat hard maken.?

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #65 on: 15 May 2013, 18:55:25 »
Hahahaha dat wordt een brok fysica en stromingsleer...dat ga ik jullie niet aandoen....

Zal 1x een poging doen met wat verschillende voorbeelden:

Vervorming:
GSM signalen in een tunnel:
Maar het komt heel veel overeen met 'antenne ontwerp en optimalisatie van signalen in tunnels'   
Zie de buis maar als de tunnel en de toon als het 'gsm-signaal'.
Het signaal varieert en verandert in de tunnel door allerlei factoren.
Bij een slecht ontwerp...raak je de verbinding kwijt in de tunnel.

De regenboog/kaleidoscoop:
Ook de de lucht komt vervorming voor. Een combinatie van regen en zonneschijn zorg voor een regenboog waarbij het signaal (zonlicht) vervormd wordt en zich een regenboog vormt.

Geluid is ook een signaal/golf en vervormt door diverse factoren.
Een enkele zuivere toon klinkt droog en eentonig.

Klank
Me dunkt dat een paino stemmer dit beter onder woorden kan brengen dan ik...
Een complexere toon met onder-, boventonen en 'ruis' vormt een vollere klank.

Nemen we een piano: Als we alle snaren op een na dempen en deze ene snaar aanslaan krijgen we een 'redelijk' zuivere toon. Deze klinkt enigzins droog.
Als we 1 snaar ernaast loslaten en de eerdere snaar aanslaan wordt te toon voller. Omdat de snaar ernaast gaat meevribreren (resoneren). Dit meevibreren is sterker met die snaren welke een octaaf hoger of lager liggen omdat de 'golflengte' passend is.

En onze sax dan?
Die buis is niet prachtig rond maar heeft door de wijze van bouwen meerdere verstoringen en klinkt complexer dan bijvoorbeeld een fluit.
En juist dit samenspel van klanken vormt de klankkleur waar wij (nou ja, ik in ieder geval) verliefd op worden.

Even uit het Oud Neerlands Woordenboek:
IMPURITEIT, Onreindheid. is eene Weetelyke befmetting. Van deze waaren 'er verfcheiden Soorten;...

The beauty of impurity
Mooie meisje zijn mooi...maar meer niet. Ze vallen ook niet op.
Schoonheid veranderd met de tijd, het veranderd met de mensen.
Zo ook 'modellen' wat is een supermodel? Juist dat ene mooie meisje waar er net iets
anders aan is.

De wijze les
Mijn volgende wijze praktlijkles van mijn mentor.

Vergeet al die regels en verplichtingen.
Als je aanvoelt hoe het moet doe het dan zo. Zo ook met Kunst (muziek, fotografie, dans, etc)
De saaie middenmooit is saai. Als je het doet valt het op. Mensen vinden het lelijk of mensen vinden het mooi. Maar alleen zo komt kunst tot leven.

De marsmannetje van het Eurovisie Songfestival of de Gangnam Style is zo'n mooi voorbeeld.

Tot slot! Vergeet niet te spelen en gewoon plezier te hebben!!!!

Edit: Draaft weer te hard door...dus even dicht bij huis:

Denks eens over al die mondstukken van allerlei materialen en vormen.
Dat relatief kleine ding heeft zo'n invloed beslissende invloed op het geluid.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #66 on: 20 May 2013, 10:59:37 »
Ja ja. Wat "geleerde" tekst.....; suggereren dat appels met peren vergeleken kunnen worden, en een dosis holisme om het geheel makkelijker te verteren te maken.....Zo lust ik er nog wel één.

Niet weerlegt is dat de wand van een aluminium buis ruim vier maal de dikte van een loden buis zal hebben, willen beide buizen hetzelfde gewicht (massa) hebben.

Evenmin is weerlegt dat beide buizen daarmee een eendere massatraagheid zullen hebben en dat aluminium is een wat stijver metaal is dan lood. Dus dat een aluminium buis met een vier maal dikkere wand dan een loden buis aanzienlijk stijver zijn zal dan een loden buis met overeenkomstige binnendiameter en gewicht als de aluminium buis.

In de samenvatting van een proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de  technische wetenschappen  aan de T.H.  te Delft concludeert C.J. Nederveen het volgende.

11. Er zijn sterke aanwijzingen dat wandtrillingen niet merkbaar bijdragen tot de totale hoeveelheid geluid; daarom heeft het wandmateriaal zelf geen invloed op de klankkleur. De frequentie, het aanstootverschijnsel, het gemak van aanblazen, de stabiliteit en de klankkleur worden bijna altijd uitsluitend bepaald door de inwendige  geometrie van het complete instrument (inclusief de mondholte van de bespeler).

Waarom drukte Nederveen zich enigzins voorzichtig uit (wat navelstaarders licht tot de kort-door-bocht conclusie zou kunnen brengen, als:
Kort samengevat, hij weet het niet zeker.
) in zijn proefschrift "acoustical aspects of woodwind instruments" (18 juni 1969)?
Wel, Nederveen deed voor genoemd proefschrift daar zelf geen onderzoek naar; hij baseerde zich op publicaties van andere onderzoekers.

Met betrekking tot de stelling van Adolphe Sax, dat het (toegepaste) materiaal geen invloed heeft op klank(kleur), las ik op blz 94 van het proefschrift van Nederveen: "A subject of repeated discussions in the influence of wall vibrations on tone quality. (.....) Investigations on the steady-state partial composition of woodwind instruments made from various materials have reveald that only in rare cases (e.g. thin-walled tubes of non-circulair cross-section) are the wall materials found to influence the composition of partials. It seems that other opinions on this matter, (.....) are based on questionable or no no evidence at all."

Ik bestudeer liever het proefschrift van Nederveen dan dat ik naar mijn navel staar. Waarmee ik maar wil zeggen: Zolang het tegenovergestelde niet wetenschappelijk is onderbouwd (het soms interessante betoog in bericht 20 en in bericht 62 en 65 ten spijt), blijf ik de mening van Sax aanhangen. En dat doe ik mede op basis van ervaringsdeskundigheid.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #67 on: 02 June 2013, 22:49:41 »
http://sax.mpostma.nl/NL/Instr/Verb6.html

Merkbare invloeden van massa op geluid I state my point.

http://sax.mpostma.nl/
Goeie website geweldig zoals hij een bariton heeft verbouwd om hem beter te maken
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #68 on: 03 June 2013, 08:42:09 »
Investigations on the steady-state partial composition of woodwind instruments made from various materials have reveald that only in rare cases (e.g. thin-walled tubes of non-circulair cross-section) are the wall materials found to influence the composition of partials.

De vraag is dan, om welke dikte van de buis  gaat het, bij welk soort materiaal?

Bij houten blaasinstrumenten is de wand ongeveer 10 maal dikker dan bij metalen blaasinstrumenten.
Het generaliseren van een uitspraak over houten blaasinstrumenten naar metalen is hierdoor niet erg verstandig. 

De observatie op de site van Postma geeft aan dat de dikte gebruikt bij zijn Bariton saxofoon in het kritische gebied zit.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #69 on: 03 June 2013, 11:10:51 »
Alleen de wanddikte van de symphon, deze zou met 0,6 mm net te dun zijn en mee trillen, hij heeft dit geneutraliseert eerst met klei, vervolgens met lood en daarna met krimpkous.
Maar als datgene wat hij zegt ook van toepassing is op bijv verzilverde instrumenten die automatisch een hogere dichtheid hebben, messing heeft namelijk een dichtheid van 8,5 g/cm3 en zilver 10,5g/cm3.

Let wel dat Marten Postma zich niet waagt aan uitspraken over klankkleur, wel refereert hij naar Stephen Howard over de Gloger nekken, Die beweert een toename van een helderheid 20 - 30%
Ik durf dus een aanname te doen  op basis van Martin Postma, Stephen Howard en Eric Veltkamp dat

1. Dat materiaal wel degelijk invloed heeft op een sax
2. Dit meer te maken heeft met massa dichtheid en energieverlies aan het in triling brengen van de wand
3. verzilverde instrumenten anders reageren dan gelakte
4. Jaap Kool eerder besproken http://sax.mpostma.nl/NL/Meetw/CP.html twijfelachtige conclusies trok
5. vorm nog de meeste invloed heeft op geluid
6. Dat Shofars gelijk had over het uitkloppen van de beker, maar dit meer invloed heeft op massa dichtheid.
7. Dat Shofars slechte legering theorie ongegrond is
8. Ik van drietenor nog steeds geen bewijs heb gezien voor de stelling van sax
9. Marten Postma praat over sonoriteit daar sonoriteit de basis en wezenlijk onderdeel van klank vormt

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #70 on: 03 June 2013, 13:13:47 »
Over punt 8, de stelling van Sax dat het soort materiaal geen invloed heeft op de klank heb ik nog geen plannen om iets te bewijzen.

Ten eerste is het niet echt een stelling, maar een uitspraak door anderen toegeschreven aan Sax.
Ten tweede heeft Sax er geen onderzoek over gepubliceerd, waardoor het te vaag is om er iets mee te doen.
Ten derde vermoed ik dat een dergelijke stelling niet klopt, waardoor het niet echt uitnodigend is om hem te bewijzen.
Ten vierde kan je een stelling niet bewijzen, hoewel dit volgens de critici van Gödel niet te bewijzen is, waarmee ze hem impliciet gelijk lijken te geven, maar volgens de stelling van Brouwer lijkt dat alleen maar zo.

Wetenschap kan best ingewikkeld zijn.

Ps,

In je lijstje mis ik nog dat de gladheid van de afwerking van de wanden invloed heeft op de klank.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #71 on: 03 June 2013, 13:24:39 »
Sorry drietenor, bedoelde Windbuil!

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #72 on: 05 June 2013, 17:39:27 »
In je lijstje mis ik nog dat de gladheid van de afwerking van de wanden invloed heeft op de klank.

HEEFT?     Of :   ZOU KUNNEN HEBBEN?

Massa Dichtheid Lijkt een niet bestaand begrip. Althans: Wikipedia kent het niet.
Maar in http://www.encyclo.nl/begrip/massadichtheid  vond ik het wél.
Het blijkt een ander woord voor Soortelijke Massa (soortelijk gewicht).

Volgens de bekerkloppers en hun aanhangers zou de S.M. van het bekermateriaal tóenemen door erop te meppen? En gebeurt en met die S.M . als de beker op gloeitemeperatuur  is geweest?
Naar mijn gevoel is die hele bekerklopperij op Youtube je reinste boerenbedrog! Alleen maar voor de búhne.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #73 on: 05 June 2013, 18:34:31 »
Naar mijn gevoel is die hele bekerklopperij op Youtube je reinste boerenbedrog! Alleen maar voor de búhne.
Niet dat ik me ook maar enigszins in deze discussie wil mengen (ik speel liever) maar euuuhh
Heb je daar bewijs voor (sorry, kon het niet laten  8) )

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #74 on: 05 June 2013, 20:34:49 »
Niet dat ik me ook maar enigszins in deze discussie wil mengen (ik speel liever) maar euuuhh
Heb je daar bewijs voor (sorry, kon het niet laten  8) )

Las u ergens dat ik dat met grote stelligheid beweerde.  Of gaf ik lucht aan mijn gevoel? Wat was het? ::)