Author Topic: RSR tenor  (Read 109067 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #45 on: 16 April 2013, 21:34:26 »
Twee saxen van hetzelfde materiaal, hetzelfde merk, hetzelfde model en hetzelfde bouwjaar klinken nieteens hetzelfde; maar wel allebei als een saxofoon. Lees bericht 35.
Ik vind niet dat ik de stelling van Sax moet onderbouwen. Dat deed Sax zelf al in de 19de eeuw.
Luister ook eens naar

Het gelijk proberen te behalen via de weg van semantiek vind ik beneden het peil van dit forum.
Daar doe  ik niet aan mee.

Semantiek of niet het verkeerd interpreteren van diverse uitspraken of anders uitleggen is ook een vorm van semantiek waar je zelf ook schuldig aan bent.
Betreffende de stelling van sax heb ik inmiddels genoeg materiaal aangeleverd in mijn vorige posts.

http://saxofoons.interactnetwork.nl/pdf/Sonoriteit.pdf




Van dezelfde schrijver als door DaKnoodle aangehaald: http://sax.mpostma.nl/NL/Fys/Materiaal.html
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #46 on: 19 April 2013, 09:40:40 »
In dit filmpje wordt een grote verscheidenheid aan enkelriets blaasinstrumenten bespeeld. Van elk is het typerende geluid van de saxofoon kenmerkend. Het palet aan individueel instrument eigen klankkleuren is evident, in mijn oren.

De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #47 on: 23 April 2013, 22:47:49 »
Deze instrumenten hebben een sax geluid, maar omdat de saxofoons niet precies gelijk zijn is het geen bewijs dat het materiaal geen invloed heeft. Wetenschappelijk geen goede test.
Wat deze testen wel suggereren is dat de vorm van de saxofoon een sterkere invloed heeft op de klank dan het gebruikte materiaal.

Om te onderbouwen dat het materiaal geen invloed heeft op de klank moet je een grotere test uitvoeren om te compenseren voor het effect van kleine tolerantieverschillen in de bouw van saxofoons.
 
Bij een goede test heb je een fabrikant nodig die saxofoons kan maken met een uniform geluid doordat ze hele kleine tolerantieverschillen in hun productie hebben (bijvoorbeeld Yamaha).
Als ze dan ongeveer 20 saxofoons van het ene materiaal maken en 20 saxofoons van een ander materiaal, deze testen met een bewezen methode voor het meten van verschillen en geen significant verschil vinden dan heb je een onderbouwing voor de stelling dat het materiaal geen invloed heeft op de toon van de saxofoon.
 

In de samenvatting van een proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de  technische wetenschappen  aan de T.H.  te Delft concludeert C.J. Nederveen het volgende.

11. Er zijn sterke aanwijzingen dat wandtrillingen niet merkbaar bijdragen tot de totale hoeveelheid geluid; daarom heeft het wandmateriaal zelf geen invloed op de klankkleur. De frequentie, het aanstootverschijnsel, het gemak van aanblazen, de stabiliteit en de klankkleur worden bijna altijd uitsluitend bepaald door de inwendige  geometrie van het complete instrument (inclusief de mondholte van de bespeler).
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: RSR tenor
« Reply #48 on: 23 April 2013, 23:59:28 »
In de samenvatting van een proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de  technische wetenschappen  aan de T.H.  te Delft concludeert C.J. Nederveen het volgende.

11. Er zijn sterke aanwijzingen dat wandtrillingen niet merkbaar bijdragen tot de totale hoeveelheid geluid; daarom heeft het wandmateriaal zelf geen invloed op de klankkleur. De frequentie, het aanstootverschijnsel, het gemak van aanblazen, de stabiliteit en de klankkleur worden bijna altijd uitsluitend bepaald door de inwendige  geometrie van het complete instrument (inclusief de mondholte van de bespeler).

Kort samengevat, hij weet het niet zeker.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #49 on: 24 April 2013, 08:14:49 »
In de samenvatting van een proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de  technische wetenschappen  aan de T.H.  te Delft concludeert C.J. Nederveen het volgende.

11. Er zijn sterke aanwijzingen dat wandtrillingen niet merkbaar bijdragen tot de totale hoeveelheid geluid; daarom heeft het wandmateriaal zelf geen invloed op de klankkleur. De frequentie, het aanstootverschijnsel, het gemak van aanblazen, de stabiliteit en de klankkleur worden bijna altijd uitsluitend bepaald door de inwendige  geometrie van het complete instrument (inclusief de mondholte van de bespeler).

Kort samengevat, hij weet het niet zeker.

Weet Drietenor dat wel zeker?

"De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap"
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: RSR tenor
« Reply #50 on: 24 April 2013, 10:32:24 »
"De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap"

De wetenschap in Europa is begonnen met de verlichting en de renaissanse.
De schrijvers van de romantiek wezen de uitgangspunten van de wetenschap als beschreven in de verlichting af.
Tegenover het universalisme van de verlichting gaan ze er vanuit dat elk volk beschikt over een eigen volksgeest.
Al heel snel worden deze romantische gedachten gebruikt voor het nationalisme.
Na de tweede wereldoorlog is alles wat zweemde naar romantiek uit de wetenschap gehaald.
Als er een stroming is die de wetenschap wel beinvloed heeft, is dat het humanisme.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jeroen Goedhart

  • Member
  • *
  • Posts: 62
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #51 on: 24 April 2013, 23:09:42 »
hmmm

hoe kan dan verklaard worden dat een gitaar met exact dezelfde bouw en met een massief bovenblad voller en ronder klinkt dan een gitaar met een gelamineerd bovenblad?
Hier spreek je dan ook van geluidstrillingen ook al is het geen sax.
Ik ben het eens dat de speler zelf het geluid bepaald.
Sterker nog.
ik heb een clinic bekeken op youtube van een van mijn grote helden eric marienthal.
Vroeger voordat hij bekend werd speelde hij op een Meyer 6 mondstuk. Omdat hij met Chcik Corea ging touren had hij een mondstuk nodig die meer power leverde. Hij kocht toen een Beechler Bellite.
Zelf geeft hij aan dat hij opnames beluisterd heeft met zijn Meyer mondstuk en vergeleek die met opnames van zijn Beechler. Wat bleek....? Zoveel verschil zat er blijkbaar niet in.
Maar toch ligt de waarheid in het midden vermoed ik.
Laten we een kleine test doen. Neem een rioolpijp, een van ijzer ( als dat kan ) en een van plastic. Plaats daar een mondstuk op en vergelijk de sound, en maak evt. ook nog opnames.
Vind het wel leuk gevonden 8).....
Misschien kunnen we daar wat mee  :)

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #52 on: 26 April 2013, 12:36:08 »
Dag Jeroen,

Het bovenblad van een gitaar heeft de functie van klankbord, zoals ook in de piano/vleugel.
Dat is een geheel andere, dan de functie van het corpus van blaasinstrumenten.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: RSR tenor
« Reply #53 on: 26 April 2013, 16:32:10 »
Bij gitaren breng je de kast in trilling met behulp van snaren.
In de klankkast wordt dan de trilling akoestisch versterkt.
Bij blaasinstrumenten breng je een kolom lucht in trilling.
Een klein deel van de energie van de luchtkolom laat de wand van het blaasintrument trillen.
Omdat er bij blaasinstrumenten een kleiner deel van de totale energie in het materiaal komt,
is de invloed van het materiaal groter bij snaar en slaginstrumenten in vergelijking tot blaasinstrumenten.

Waar veel mensen het over eens kunnen zijn is dat hoe lichter de wand van een blaasinstrument is,
bij gelijke vorm, materiaal en grootte van de binnenkant, er meer hoge tonen in het geluid zitten.
Dat geeft aan dat er een wisselwerking is tussen de wand en de trillende kolom.
Deze wisselwerking is afhankelijk van het verschil van de geluidssnelheid in lucht en in de wand en van de demping van het wandmateriaal.
Bij een materiaal waarbij de geluidssnelheid gelijk is aan die in lucht en er geen grote demping is, zal de dikte van het materiaal weinig invloed op het geluid hebben. 
De geluidssnelheid in de wand is zelf weer sterk afhankelijk van de stijfheid van het materiaal.

Voor een goede test heb je buizen van materialen met verschillende geluidssnelheid, maar met gelijk gewicht en binnenvorm nodig.
Lood met een geluidssnelheid van 1158 m/s en alminium met een geluidssnelheid van 6420 m/s zijn een goede combinatie.
Messing (3475 m-s) en Alminium zijn een alternatief met een iets kleiner verschil in geluidssnelheid.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #54 on: 26 April 2013, 18:29:47 »
Quote
Voor een goede test heb je buizen van materialen met verschillende geluidssnelheid, maar met gelijk gewicht en binnenvorm nodig.
Lood met een geluidssnelheid van 1158 m/s en alminium met een geluidssnelheid van 6420 m/s zijn een goede combinatie.
Messing (3475 m-s) en Alminium zijn een alternatief met een iets kleiner verschil in geluidssnelheid.

Gelijk gewicht? Of gelijk soortelijk gewicht?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: RSR tenor
« Reply #55 on: 27 April 2013, 00:18:18 »
gelijk gewicht
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #56 on: 27 April 2013, 13:08:17 »
Quote
Waar veel mensen het over eens kunnen zijn is dat hoe lichter de wand van een blaasinstrument is,
bij gelijke vorm, materiaal en grootte van de binnenkant, er meer hoge tonen in het geluid zitten.
Dat geeft aan dat er een wisselwerking is tussen de wand en de trillende kolom.
Deze wisselwerking is afhankelijk van het verschil van de geluidssnelheid in lucht en in de wand en van de demping van het wandmateriaal.
Bij een materiaal waarbij de geluidssnelheid gelijk is aan die in lucht en er geen grote demping is, zal de dikte van het materiaal weinig invloed op het geluid hebben.
De geluidssnelheid in de wand is zelf weer sterk afhankelijk van de stijfheid van het materiaal.

Voor een goede test heb je buizen van materialen met verschillende geluidssnelheid, maar met gelijk gewicht en binnenvorm nodig.
Lood met een geluidssnelheid van 1158 m/s en aluminium met een geluidssnelheid van 6420 m/s zijn een goede combinatie.
Messing (3475 m-s) en aluminium zijn een alternatief met een iets kleiner verschil in geluidssnelheid.

Voor ons aller begrip: een aluminium buis (s.m. 2,755) met een lengte en binnendiameter overeenkomstig een loden buis (s.m. 11,3) zal een aanzienlijk grotere buitendiameter hebben dan de loden buis, om aan hetzelfde gewicht te komen?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: RSR tenor
« Reply #57 on: 27 April 2013, 15:27:56 »
als de binnendiameter maar gelijk is.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #58 on: 27 April 2013, 15:42:10 »
als de binnendiameter maar gelijk is.
De aluminium buis zal dus een grotere wanddikte, een dikkere wand hebben dan de loden buis?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: RSR tenor
« Reply #59 on: 01 May 2013, 12:01:18 »
als de binnendiameter maar gelijk is.
De aluminium buis zal dus een grotere wanddikte, een dikkere wand hebben dan de loden buis?
Met als gevolg meer stijfheid dan de loden buis met een zelfde diameter?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap